Gå til innhold

OSX kan bli "fritt"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper Apple vinner. Om de skal begynne å produsere OSX som skal fungere på hvilken som helst hardware så blir det bare tull... Bedre at det fungerer knall på deres hardware enn at det blir masse krøll og ustabilitet med alt mulig slags hardware.

 

Sånn som det er nå så kan man jo installere det på en vanlig PC uansett.. Selvom det er stress. (hackint0sh)

Lenke til kommentar
Håper Apple vinner. Om de skal begynne å produsere OSX som skal fungere på hvilken som helst hardware så blir det bare tull... Bedre at det fungerer knall på deres hardware enn at det blir masse krøll og ustabilitet med alt mulig slags hardware.

 

Ja.. da punkeres vel de fleste argumentene i win vs mac-diskusjoner. Ser frem til dette

Lenke til kommentar

"fritt" er vel feil ord i denne sammenhengen.

 

 

Mac OS X krever EFI som de fleste PCer ikke har, men dette kan fikses med annen bootloader. Mac OS X vil fungere på maskiner med bestemt maskinvare som det er drivere for, jeg vet om enkelte som gjør det, men du må nok belage deg på en god del styr for å få det til.

Lenke til kommentar
Håper Apple vinner. Om de skal begynne å produsere OSX som skal fungere på hvilken som helst hardware så blir det bare tull... Bedre at det fungerer knall på deres hardware enn at det blir masse krøll og ustabilitet med alt mulig slags hardware.

 

Sånn som det er nå så kan man jo installere det på en vanlig PC uansett.. Selvom det er stress. (hackint0sh)

 

Apple tvinges såvidt jeg forstår ikke til å utvide OSet sitt på noe vis for å støtte andre maskiner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Blir nok store problemer med maskinvarestøtte, så det blir nok ikke lansert fra apple sin side, og tredjeparts drivere er det nok få av.

 

Få, men de finnes.

Kjører selv med OS X 10.5.6 på et Gigabyte X48 DQ6 hovedkort uten noen modifikasjoner på OSet.

 

Frank

 

"fritt" er vel feil ord i denne sammenhengen.

 

 

Mac OS X krever EFI som de fleste PCer ikke har, men dette kan fikses med annen bootloader. Mac OS X vil fungere på maskiner med bestemt maskinvare som det er drivere for, jeg vet om enkelte som gjør det, men du må nok belage deg på en god del styr for å få det til.

 

 

Kommer ann på hva du legger i "en god del". På min maskin har jeg kun en ekstra HD som jeg har installert OS X (umodifisert) og en EFI modul.

 

Frank

Lenke til kommentar
En ting er å kunne få lov til å installere.

En annen ting er drivere++

 

Det er ingen som kan forlange at et firma skal lage drivere til all verdens hardware i systemet sitt.

 

Hvis jeg ikke tar pinlig feil så er det vel hardware-produsentene som lager driverne

Sannsynligvis i tett sammarbeid med Apple, per i dag ihvertfall.

 

Selv hadde jeg ikke fått med meg denne saken, men jeg må si den er interessant! Jeg ser et par mulige konsekvenser (utenom de åpenbare for Apple/Psystar sin del) dersom dette går "all the way":

1 - Økt fokus på *BSD som operativsystem og platform. Dette kan kanskje få ringvirkninger ut til de frie BSD'ene med mer i form av blandt annet økt driverstøtte.

2 - Økt konkurransedyktighet ovenfor Microsoft Windows. Vel, helt ærlig så tror jeg denne kan gå begge veier, helt avhengig av hvordan Apple og andre maskinvareforhandlere legger ann stragegien i etterkant av en eventuell dom som krever separasjon. Dersom Apple forsøker å beholde gamle forretningmodeller så tror jeg kanskje de vil komme svakere ut av det fordi de mister ekslusiviteten og vil måtte senke marginene grunnet konkurranse. Derfor vil det kanskje heller lønne seg å satse volum, feks gjennom et sammarbeid med datamaskinleverandøerer ala det MS har. Men det forutsetter at Apple er villig til å snu på flisa på den måten, og at de andre leverandørene er interessert, noe jeg kanskje tviler litt på.

 

I alle tilfeller håper jeg Psystar for gjennomslag, fordi jeg mener at operativsystemer og datamaskiner er separate markeder og at en sammenbidning av disse er helt kunstig. Og ikke til det beste for forbrukerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...