Gå til innhold

Kindle 2 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så man kan ikke bruke denne gadgeten til og lese e-bøker som man har liggende og slenge på maskinen fra før av? Man er låst til og kun lese dokumenter som amazon selger? Dette vil vel føre til at mange potensielle kunder ikke gidder vurdere innkjøp av en slik sak?

 

Høres behaglig ut og kunne lese artikler, brukermanualer og bøker liggende på sofaen. Men hvis det er de begrensningene slik som jeg leser det så har dette produktet mistet mye av sin brukervenlighet for min del.

 

Synest også det er litt merkelig at man ikke gjør som mange andre enheter og lager den mer lik en ipod med skjerm over så og si hele flaten, knapper langs sidene for å bla, innstillinger osv, mens "tastaturet" burde vært touch på skjermen sånn at man kun tar det opp ved behov og ellers så har man ett større lese området.

Lenke til kommentar

359 dollar? ca 3000 kr kanskje.

Hmm, skulle jeg hatt en bokleser til 3000,- så hadde jeg nok heller kjøpt en bitteliten laptop til 3000. Og hadde jeg allerede hatt en bitteliten laptop til 3000 og 3000 til overs hadde jeg nok solgt den bittelille laptopen og kjøpt en ny til 6000.

Lenke til kommentar
Synest også det er litt merkelig at man ikke gjør som mange andre enheter og lager den mer lik en ipod med skjerm over så og si hele flaten, knapper langs sidene for å bla, innstillinger osv, mens "tastaturet" burde vært touch på skjermen sånn at man kun tar det opp ved behov og ellers så har man ett større lese området.

http://arstechnica.com/gadgets/news/2009/0...creen-makes.ars

 

amazon begrunner det fysiske tastaturet her...

Lenke til kommentar
The bottom quarter still contains the keyboard. When asked about an on-screen keyboard, an Amazon staffer said that the company thinks on-screen keyboards cause more problems than they solve, especially given it's the primary reading surface, so that's unlikely to go away.

At det hovedsaklig er en lese overflate er vel i beste fall en ufattelig dårlig undskylding?

Man ville jo fått en større lese overflate hvis man hadde hatt interaktivt tastatur, samt at man kun hadde hatt det oppe når man trengte det og ikke når man leser.

 

Noen som har greie på hvordan e-ink er samenlignet med e-paper?

 

Ps.

For meg i hvert fall så er det stor forskjeld på og ligge på sofaen men en "bunke ark" som ikke blir varm og som man kan lese helt klart på selv ute i sol lys. Kontra med en lapptop som man ikke får samme lesegleden av pga. at det er upraktisk når man skal slappe av, og problemene med og ha den ute.

Er også en den medjørlig og sitte med en e-bok leser på bussen, i parken osv. kontra en laptop.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Synest også det er litt merkelig at man ikke gjør som mange andre enheter og lager den mer lik en ipod med skjerm over så og si hele flaten, knapper langs sidene for å bla, innstillinger osv, mens "tastaturet" burde vært touch på skjermen sånn at man kun tar det opp ved behov og ellers så har man ett større lese området.

http://arstechnica.com/gadgets/news/2009/0...creen-makes.ars

 

amazon begrunner det fysiske tastaturet her...

 

Jeg skjønner ikke at det er så viktig med et fysisk tastatur i det hele tatt, enheten er for å lese, ikek skrive, alt for lite av plassen brukes på skjermen i mine øyne. I tilegg er den fortsatt begrenset kilde-messig ser det ut til. Men det er framgang ihvertfall, om man får opp en grei touchscreen så begynner det å likne på noe (får man "e-bok-skjermer" som er touchscreen?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Argumentene mot touchskjerm er ganske logiske om man tenker seg om:

- Touchskjermer bruker mye strøm. Hele poenget med slike e-boklesere er at de skal være strømgjerrige og kunne brukes usedvanlig lenge av gangen. I utgangspunktet bruker de omtrent bare strøm når du blar. Det får du ikke til med en touchskjerm med fancy brukergrensesnitt. Tenk deg en e-bokleser som brukte opp strømmen like fort som din iPhone e.l. Hvor aktuelt vil det være? Ikke akktuelt nei? En e-boklser må kunne slenges i sekken på en 2 ukers fjelltur, og leses flittig, uten at du må ha med deg et bilbatteri i sekken, og det går ikke med en touchskjerm.

- Og nei. Det at skjermen er til for å leses fra er ikke et dårlig argument. Snarere tvert i mot. Har du noen gang prøvd å lese fra en skjerm full av fingeravtrykk? Ikke særlig kult nei.

 

Når det er sagt vurderte jeg veldig seriøst for en ukes tid siden å kjøpe en e-bokleser (ikke amazon sin. En annen som er basert på embedded linux (open source) som støtter det som kryper og går av dokumentformat. Hadde vært fint å erstatte sekken full av artikler med noe slikt. Det som stanser meg er mangelen på notatsystem. Jeg trenger et system hvor man kan skrible i margene og understreke. Og da på en måte som følger dokumentet, slik at man senere kan skrive ut dokumentet med disse notatene. Innen dette er på plass, vil ikke e-boklesere være egnet til å lese noe annet enn skjønnliteratur på, og skjønnliteratur leser jeg helst på papir.

Lenke til kommentar

Jeg digger virkelig denne teknologien, kan ikke sammenlignes med å lese på en laptop overhodet. Er det virkelig noen som leser bøker på en dataskjerm overhodet? Det må være bra ødeleggende for øynene og hodet.

 

Da det gjelder den nye leseren ser den både mer brukervennlig ut, og penere ut enn den forrige Kindle. Men det betyr ikke at jeg synes de har gjort en god jobb.

Hvem er det som egentlig står bak designet? Det ser ut som om det er kun en gruppe ingeniører som har jobbet med produktet. Jeg kan egentlig ikke forstå at i en tid hvor vi ser at produkter med mye god på brukerorientert design (iPod) får den suksessen de gjør, så får vi produkter hvor det virker som om de neglisjerer viktigheten av god design.

Særlig er det uttrolig på et slikt produkt, hvor man ved god design kunne oppnådd samme status som moteprodukt som det Apple har gjort med sine.

 

Er virkelig skuffa over at de ikke har klart og arbeidet mer med designet sitt på denne, men vi får se hva de klarer og gjøre til utgave 3..

Lenke til kommentar
Argumentene mot touchskjerm er ganske logiske om man tenker seg om:

- Touchskjermer bruker mye strøm. Hele poenget med slike e-boklesere er at de skal være strømgjerrige og kunne brukes usedvanlig lenge av gangen. I utgangspunktet bruker de omtrent bare strøm når du blar. Det får du ikke til med en touchskjerm med fancy brukergrensesnitt. Tenk deg en e-bokleser som brukte opp strømmen like fort som din iPhone e.l. Hvor aktuelt vil det være? Ikke akktuelt nei? En e-boklser må kunne slenges i sekken på en 2 ukers fjelltur, og leses flittig, uten at du må ha med deg et bilbatteri i sekken, og det går ikke med en touchskjerm.

- Og nei. Det at skjermen er til for å leses fra er ikke et dårlig argument. Snarere tvert i mot. Har du noen gang prøvd å lese fra en skjerm full av fingeravtrykk? Ikke særlig kult nei.

 

Når det er sagt vurderte jeg veldig seriøst for en ukes tid siden å kjøpe en e-bokleser (ikke amazon sin. En annen som er basert på embedded linux (open source) som støtter det som kryper og går av dokumentformat. Hadde vært fint å erstatte sekken full av artikler med noe slikt. Det som stanser meg er mangelen på notatsystem. Jeg trenger et system hvor man kan skrible i margene og understreke. Og da på en måte som følger dokumentet, slik at man senere kan skrive ut dokumentet med disse notatene. Innen dette er på plass, vil ikke e-boklesere være egnet til å lese noe annet enn skjønnliteratur på, og skjønnliteratur leser jeg helst på papir.

 

Da må man legge seg i selen og finne opp et touchscreen-opplegg som bare trekker strøm når man faktisk tar på skjermen med hånda, eller evnetuelt enn en penn. Om man ikke liker fettmerker så får man gni det av eller bruke en penn, det er i alle tilfeller vesentlig bedre å ha en del av skjermen med ltit fett på, kontra at det ikke er skjerm der, og man har et stygt tastatur som tar opp masse plass (som jeg ikke ser den helt store nytten av heller, hvor ofte har man bruk for dette tastaturet?). Som du nevner så er det å kunne føre notater, merke sider, markere tekst osv en naturlig evolusjon for e-bøker, så jeg ser på det mer som en nødvendig vei å gå, heller enn et blindspor.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det er sagt vurderte jeg veldig seriøst for en ukes tid siden å kjøpe en e-bokleser (ikke amazon sin. En annen som er basert på embedded linux (open source) som støtter det som kryper og går av dokumentformat. Hadde vært fint å erstatte sekken full av artikler med noe slikt. Det som stanser meg er mangelen på notatsystem. Jeg trenger et system hvor man kan skrible i margene og understreke. Og da på en måte som følger dokumentet, slik at man senere kan skrive ut dokumentet med disse notatene. Innen dette er på plass, vil ikke e-boklesere være egnet til å lese noe annet enn skjønnliteratur på, og skjønnliteratur leser jeg helst på papir.

 

http://www.irextechnologies.com/products

 

bare book utgaven mangler input.

 

men prisen er en smule stiv (4000kr ca).

Lenke til kommentar

At en trenger en form for tastatur på en slik enhet skjønner jeg, og i alle fall når man skal kunne surfe på nettet med den også. Men fortsatt så mener jeg at skjermen burde ha fylt _mye_ mer av overflaten.

 

Usikker på om argumentene mot touch skjerm er så gude.

Spørsmålet jeg heller stiller er om touch er kompatibelt med e-ink / e-paper men kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig og kombinere disse teknologiene med touch funksjonalitet.

 

Strøm problematiken ved touch screen kan vel enkelt løses med at denne funksjonaliteten må aktiviseres før den kan tas i bruk, eller kun kan brukes med penn som aktiviserer funksjonen. Generelt sett så bruker denne type enheter kun strøm når de "skriver" til skjermen. og i all hovedsak så bli den vel brukt til lesing.

 

Fettflekk problematiken kommer vel mye ann på hvilken løsning en velger for skjermen. En av skjermene mine på jobb er en Samsun SyncMaster 225bw hvor det ikke er en "glass" overflate men en myk "tøy lignende" overflate. Fett flekker ser jeg kun når hele skjermen er sort (skrudd av skjermen ol.)

En penn er også her en løsning.

Føler man lager problemstillinger for å tilpasse det til at man ikke vil lage en full skjerms enhet.

Blir på samme måte som at iPhone osv. heller skulle hatt fysiske knapper og ingen touch funksjon pga. at man kan få fett flekker på skjermen.

Lenke til kommentar
Jeg er nok gammeldags, men jeg vil heller ha en bok i hånden, enn en Kindle. Liker følelsen, lukten, og det faktum at en ikke trenger å frykte at en skal gå tom for strøm sånn helt uten videre. :p

Er av samme oppfatning som deg, men om man hadde hatt et ordentlig notatsystem hadde jeg hilst dette hjertelig velkomment for å lese artikler.

Lenke til kommentar
Fettflekk problematiken kommer vel mye ann på hvilken løsning en velger for skjermen. En av skjermene mine på jobb er en Samsun SyncMaster 225bw hvor det ikke er en "glass" overflate men en myk "tøy lignende" overflate. Fett flekker ser jeg kun når hele skjermen er sort (skrudd av skjermen ol.)

En penn er også her en løsning.

Føler man lager problemstillinger for å tilpasse det til at man ikke vil lage en full skjerms enhet.

Blir på samme måte som at iPhone osv. heller skulle hatt fysiske knapper og ingen touch funksjon pga. at man kan få fett flekker på skjermen.

 

Grunnen til at du ikke ser fettflekker og slikt ved vanlig bruk på en slik skjerm er enkel, den har intern lyskilde. Det har ikke en e-ink dings. ergo vil du se fettflekkene på en helt annen måte enn ved bruk av en LCD/plasma skjerm.

 

En penn er tingen evt ja. Men jeg kan ikke si at jeg føler behovet for en touch skjerm. Det største ankepunktet mot kindle i dette øyeblikk er vendor lockin og manglende støtte for andre formater, ikke om den har touchscreen eller fullt tastatur eller ikke. I mine øyne.

Lenke til kommentar
Hmm. iLiad 2nd edition virket spennende. Bare to problemer. Prisen på 503 euro var noe stiv. Og vekten. Den er _altfor_ tung. Veier nesten halvkiloet. Det er over dobbelt så mye som den ene jeg har sett på. En ebokleser må i mine øyne ikke veie mer enn en feit pocketbok.

 

heh, godt mulig vekten en smule høy, men så har den også 8" skjerm. med andre ord, saken er på størrelse med en gjennomsnitts netbook ;)

 

faktisk, når jeg ser etter så er den omtrent like stor som en eeepc 900 delt i 2, med tilsvarende halvering i vekta.

 

eslick er vel mer i pocketbok størrelsen, men til gjengjeld så har den ikke noen forum for input mulighet...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Har selv en cybook som jeg er meget fornøyd med. Masse bøker i liten formfaktor. Men hadde ikke kjøpt hvis det ikke hadde vært for at man finner scans av det meste av skjønnlitteratur. Har ikke forferdelig dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøper alt jeg leser. Å kjøpe både e-bokleseren, og bøkene (som koster mer enn man skulle ønske) blir dyrt, skal kjøpe bra masse bøker før det lønner seg. Så hovedargumentet for å kjøpe blir for de fleste at man kan ha med seg et lite bibliotek når man er utenfor hjemmet, trenger ikke planlegge hvilke bøker man skal orke å dra med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...