Gå til innhold

Lanserer ny Atom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de oppgavene der FSB er flaskehalsen kan man få 0-25% bedre ytelse.

For de oppgavene der klokkefrekvensen er flaskehalsen kan man få 0-4% bedre ytelse.

For de oppgavene der flaskehalsen er andre plasser får man ikke bedre ytelse.

Atom vil altså fortsette å være en treg prosessor etter oppgraderingen.

 

Den største oppgraderingen er nok brikkesettets grafikkdel. Jeg leste et sted tidligere at GN40-grafikken er utviklet av Via og lisensiert av Intel, men finner ikke tilbake til den kilden nå. Uansett, det ser ut som GN40-grafikken har vesentlig høyere effektforbruk enn 945GSE.

 

post-3851-1234263638_thumb.png

 

Jeg håper heller vi får se løsninger med Nvidia Ion grafikk. (Geforce 9400)

 

2chip.jpg

 

Nvidia sier at Ion skal ha:

5 ganger raskere grafikk og video transkoding enn GM45

10 ganger raskere grafikk og video transkoding enn 945GSE

Men effekten økes dessverre med 4 watt i forhold til Atom + 945GSE. Det vil si rundt 4 Watt mindre enn Atom + GN40 i følge den øverste plansjen.

Lenke til kommentar
Den største oppgraderingen er nok brikkesettets grafikkdel. Jeg leste et sted tidligere at GN40-grafikken er utviklet av Via og lisensiert av Intel, men finner ikke tilbake til den kilden nå. Uansett, det ser ut som GN40-grafikken har vesentlig høyere effektforbruk enn 945GSE.

 

16 watt på en plattform der CPUen bruker 2-3? Det var da voldsomme greier, hadde trodd de skulle få effekforbruket på chipset ned, ikke opp. 16 Watt er jo ikke langt unna en helt vanlig bærbar, og med en så svaklig CPU som atom så er jo det et underlig valg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er mer enn brikkesett og cpu som krever energi i en pc.

 

Jeg oppfatter 16 watt som å være forbruket av et hovedkort med cpu, men uansett er det mye, min thinkpad har en ganske kraftig CPU, den har et dedikert skjermkort, svær skjerm. Mao langt ifra noen lettvekter, og den bruker ifølge softwaren til IBM fra ca 20 watt til noe i overkant av 30, litt avhengig av hva jeg gjør.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Den største oppgraderingen er nok brikkesettets grafikkdel. Jeg leste et sted tidligere at GN40-grafikken er utviklet av Via og lisensiert av Intel, men finner ikke tilbake til den kilden nå.

Fra det jeg har sett av info later det til at GN40 er en vidreutvikling av 4500HD chipsettet. Det andre alternativet ville isåfall være at den er basert på lisensiert PowerVR teknologi i likhet med Poulsbo. Hvis sistnevnte er tilfelle vil Linux støtten sannsynligvis være begredelig.

Lenke til kommentar

Å ha muligheten til å kjøre HD material fra en netbook gir mange muligheten til å kjøre en netbook som en eventuell HTPC (Noe jeg har veldig lyst på). Men er strøm forbruket på disse nye greiene mye mer i forhold til dagens netbooks? F.eks. Jeg har 6 timer på min Samsung NC10. Ville dette nye brikkesettet i f.eks. NC10'en trekke ned batteri levetiden til kanskje max 4 timer?

Lenke til kommentar
TDP er ikke det samme som forbruk. Så vi får se batteri levetid på det nye brikkesettet før vi tar noen konklusjoner.

 

Sant nok, men det er gjerne ikke helt ukorrelert heller :) Jeg mener uansett det er liten tvil om at CPUen bruker uvanlig lite av den totale effekten med dette oppsettet, og jeg lurer på om det er klokt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...