Gå til innhold

Bli kvitt uønskede Firefox-utvidelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finnes selvsagt mange unntak – et av de beste er No-Script – en utvidelse som faktisk bidrar til å øke sikkerheten i nettleseren.

Jeg har en bedre: Bare tillat henting av objekter fra 127.0.0.1. Minst like effektivt som No-Script. Nesten mer brukbart også.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Det finnes selvsagt mange unntak – et av de beste er No-Script – en utvidelse som faktisk bidrar til å øke sikkerheten i nettleseren.

Jeg har en bedre: Bare tillat henting av objekter fra 127.0.0.1. Minst like effektivt som No-Script. Nesten mer brukbart også.

I såfall må det implementeres før et nettverk i det heletatt blir installert. Det tryggeste er rett og slett å aldri koble seg opp, hvis man skal tenke sånn.

No-Script, Adblock, og et oppdatert antivirusprogram gjør underverker.

Den forgie maskinen min kjørte jeg èn XP installasjon i et par år uten et antivirusprogram, kun Ccleaner, og jeg hadde aldri noe problem med virus eller trojaner (som jeg vet om :p), og jeg fant ingen ting når jeg til slutt installerte AVG. Vett på nett er vell egentlig det viktigste. Hvis du skulle vinne i lotto og noen bestemmer seg for å angripe deg spesifikt er det ikke mye du kan gjøre uansett (annet enn å ikke være koblet opp til nettet, eller ikke bruke Windows :p).

Lenke til kommentar

Når ting blir innstallert ukontrollert så er det på tide å ta "pc-sertifikatet".

 

Og anti-virus har ingenting å gjere med sikkertheit når det finner gårsdagens virus.

 

Ein greier seg fint om ein slutter å innstallere ting som ein finner random på google. Bruk fri programvare og betal for det som er absolutt naudvendig når fri programvare ikkje leverer.

Lenke til kommentar
Firefox-utvidelser installeres uten at man selv ønsker det av et antall forskjellige installasjonsprogrammer. F.eks. siste Skype har en firefox-utvidelse som plutselig dukker opp i lista uten at Firefox reagerer i det hele tatt.

Ja, du forventer at Windows skal "reagere" hvis brukeren med vilje og viten installerer et program som ikke oppfører seg pent?

Lenke til kommentar
Det finnes selvsagt mange unntak – et av de beste er No-Script – en utvidelse som faktisk bidrar til å øke sikkerheten i nettleseren.

Jeg har en bedre: Bare tillat henting av objekter fra 127.0.0.1. Minst like effektivt som No-Script. Nesten mer brukbart også.

I såfall må det implementeres før et nettverk i det heletatt blir installert. Det tryggeste er rett og slett å aldri koble seg opp, hvis man skal tenke sånn.

No-Script, Adblock, og et oppdatert antivirusprogram gjør underverker.

Den forgie maskinen min kjørte jeg èn XP installasjon i et par år uten et antivirusprogram, kun Ccleaner, og jeg hadde aldri noe problem med virus eller trojaner (som jeg vet om :p), og jeg fant ingen ting når jeg til slutt installerte AVG. Vett på nett er vell egentlig det viktigste. Hvis du skulle vinne i lotto og noen bestemmer seg for å angripe deg spesifikt er det ikke mye du kan gjøre uansett (annet enn å ikke være koblet opp til nettet, eller ikke bruke Windows :p).

Nå fører ikke No-Script til noen nevneverdig forbedring av sikkerheten. For å blokkere uønsket JavaScript, så kan den fungere som enhver innholdsblokkerer, men brukeren vil unektelig ha en tendens til å tillate (skript fra) flere og flere domener. Det holder at kun ett av de tillatte domenene er vert for en nettside med en XSS-feil før hele No-Script-systemet knekker sammen. For en cracker så er det temmelig rimelig å anta at sider som CNN, Yahoo og Google alltid vil befinne seg i brukeren sin liste over tillatte domener.

 

Utvikleren av No-Script gjorde også et forsøk på å hindre "farlige" lenker (som kan konstrueres vha. en XSS-svakhet på f.eks CNN), og klarte i prosessen å knekke mulighet for å bruke mellomrom i en lenke til en søkemotor. Stor feil. Husker jeg ikke feil, så gikk det også til helvete med sånne farlige uamerikanske tegn, men der gikk jeg lei dritten og fjernet utvidelsen. Sannsynligvis for alltid.

Lenke til kommentar
Og det er grunn nok til å ikkje bruke Skype, kva med å heller bruker eit communty basert VoIP program som ikkje har kommersielle interesser?

 

http://ekiga.org/ er eit alternativ.

 

Ekiga er vel en SIP-klient og ikke kompatibel med Skype-protokollen? Jeg bruker Skype kun i jobbsammenheng fordi alle andre kolleger gjør det, og jeg trenger det for å ringe "internt" til utlandet. Forøvrig oppfører Skype seg helt fint så lenge man konfigurerer det riktig.

 

 

Firefox-utvidelser installeres uten at man selv ønsker det av et antall forskjellige installasjonsprogrammer. F.eks. siste Skype har en firefox-utvidelse som plutselig dukker opp i lista uten at Firefox reagerer i det hele tatt.

Ja, du forventer at Windows skal "reagere" hvis brukeren med vilje og viten installerer et program som ikke oppfører seg pent?

 

Overhodet ikke. Jeg forventer at Firefox spør om jeg virkelig vil installere tillegget. Den spør tross alt alltid om tillatelse når jeg vil installere et tillegg fra addons.mozilla.org osv. Uansett ikke et problem (for meg), jeg bare påpekte det siden så mange uvitende påstod at det ikke var mulig å få uønskede tillegg installert.

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Ekiga er vel en SIP-klient og ikke kompatibel med Skype-protokollen? Jeg bruker Skype kun i jobbsammenheng fordi alle andre kolleger gjør det, og jeg trenger det for å ringe "internt" til utlandet. Forøvrig oppfører Skype seg helt fint så lenge man konfigurerer det riktig.

 

For meg så har Skype bare vore trøbbel på Linux.

 

Ekiga bruker SIP protokollen ja, og er derfor kompatibel med kjempemange andre VoIP applikasjonar. Skype er proprietær, lock-in. Liste over applikasjoner som fungerer med Ekiga -> http://wiki.ekiga.org/index.php/Which_prog..._with_Ekiga_%3F

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...