Gå til innhold

Intel senker SSD-prisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det mangler link til prisguiden i artikkelen. Her er linkene:

 

Intel X25-M 80 GB SSD

Intel X18-M 80 GB SSD

Intel X25-E 32 GB SSD

 

Fortsatt for dyrt for min smak. Jeg venter på 32 GB til rundt 1000 kr, uten IOPS-problemer pga dårlig kontroller. Foreløbig ser OCZ Vertex 30 GB ut som det mest aktuelle kjøpet for meg, så fremt det bekreftes at den ikke har et IOPS-problem. Prismessig kan man jo sammenligne 2 stk sånne i Raid0 på en billig Raid-kontroller opp mot 1 stk Intel X25-E 32 GB SSD.

Lenke til kommentar
Noen år til nå så er dagens HDD historie =)?

Noen ting krever ytelse, andre ting krever bare kapasitet. Det vil gjøre at HDD og SSD vil leve side om side i mange år fremover. Først når SSD blir like billig per GB som HDD vil HDD-mediet dø ut. Det skjer etter alle solemerker ikke før om 5-10 år. Inntil det skjer vil nok de fleste finne ut at SSD + HDD er bedre enn bare en av delene.

Lenke til kommentar
Jeg venter på 32 GB til rundt 1000 kr, uten IOPS-problemer pga dårlig kontroller. Foreløbig ser OCZ Vertex 30 GB ut som det mest aktuelle kjøpet for meg, så fremt det bekreftes at den ikke har et IOPS-problem.

Vi er i samme gata, en mer eller mindre ren OS-disk. 30-50Gb er midt i blinken for det formålet og jeg er på nippet til å plassere bestilling etter hver nye produktnyhet..

Det er ikke mange produkter de siste årene som har hatt så rask utvikling. Fra måned til måned går ytelsen markert opp og prisen markert ned. Får bare håpe prisen holder seg oppe en stund til, hadde ikke tenkt å bygge ny rigg før W7 kommer, er så mye annet jeg skal kjøpe også ;)

Lenke til kommentar
Fortsatt for dyrt for min smak. Jeg venter på 32 GB til rundt 1000 kr, uten IOPS-problemer pga dårlig kontroller. Foreløbig ser OCZ Vertex 30 GB ut som det mest aktuelle kjøpet for meg, så fremt det bekreftes at den ikke har et IOPS-problem. Prismessig kan man jo sammenligne 2 stk sånne i Raid0 på en billig Raid-kontroller opp mot 1 stk Intel X25-E 32 GB SSD.

Michael Shuette diskuterer litt omkring OCZ sine SSD drives: (Han er en av underdirektørene i OCZ, og later til å vite hva han snakker om) http://www.lostcircuits.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=78

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk på død og liv vil stripe raske SSDer. Ytelsen til årets SSDer er jo på nivå med en Raid0-stripe med 4 av fjordårets SSDer. Til neste år får man sikkert SSDer som tilsvarer Raid0 med 4 av årets SSDer. Forenklet forklart, men dere skjønner poenget.

 

Er det bare Raiding fordi Raid er kult eller er det sånn at et Raid0 med 4 SSDer fra i fjor er så dårlig at det er uakseptabelt i år?

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor folk på død og liv vil stripe raske SSDer. Ytelsen til årets SSDer er jo på nivå med en Raid0-stripe med 4 av fjordårets SSDer. Til neste år får man sikkert SSDer som tilsvarer Raid0 med 4 av årets SSDer. Forenklet forklart, men dere skjønner poenget.

 

Er det bare Raiding fordi Raid er kult eller er det sånn at et Raid0 med 4 SSDer fra i fjor er så dårlig at det er uakseptabelt i år?

Det er vel høyeste burst speed i HDtach som gjelder.. :p

Lenke til kommentar

Det er vel litt på samme nivå som å kjøpe den dyreste CPU'en og griseklokke den til kjøleribbene smelter. Det har liten praktisk nytte, men er en besettelse for ytelseskåte datafolk. Kanskje også litt sammenlignbart med å kjøpe høyttalerkabler til 1000kr/m.

 

Fra å burde sammenligne ytelse HDD/SSD så har man allerede flyttet fokuset til SSD vs SSD. Det til tross for at SSD fortsatt er å anse som en kuriositet i privatmarkedet. GullLars har i alle fall lovet å teste enkle SSD mot Raptor for å få en hva jeg vil kalle en reell ytelsestest. Så lenge det aspektet er ivaretatt for 'normale' brukere må man gjerne i tillegg stripe 4 SSd og svi av budsjettet til en liten familiebil på riggen sin ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Enig med deg simen1, det er access tid, IOPS og randomread/writes som er viktigst nå som overføringshastighetene er såpass bra som de er. Skal det være noe stort poeng å stripe slike disker nå fremover må man gjøre det over flere kontrollere som også da forbedrer andre faktorer at man får flere samtidige skrivekøer osv. som Anders Jensen var innpå.

 

Jeg kommer til å kjøpe en singledisk med litt størrelse tenker jeg.

 

En grunn til at folk kanskje striper er for å øke størrelsen, men da kan man jo bare kjøpe den som er større.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg lovet vell kanskje indirekte å teste 300GB Velociraptoren min mot noen SSD utover ja :( Jeg sa at jeg måtte bare få ryddet litt rundt slik at jeg kunne få frigjort den for data først.

 

Nå er raidkontroller i posten på vei fra multicom, så nå venter jeg bare på at ocz vertex skal komme på lager hos norske nettbutikker.

Jeg vil ikke ha med grundige benchmarks av Mtron Pro 7025 SSDene mine enda i alle fall, siden jeg kjører OS fra de, men jeg kommer til å legge ved resultatene jeg fikk i Crystal før jeg installerte vista på de som en delvis referanse. 220/160 MB/s les og skriv, og 9280/1306 les/skriv @4KB random IOPS er jo heller ikke værst til å være fra hovedkortets sata kontroller :)

 

Er det noen av dere raid ekspertene som vet om det er noen problemer ved å bruke Arconis 9 til å lage bilde av raidet mitt og så sette det opp på ny kontroller før jeg legger bilde tilbake? Vurderer å prøve å migrere det til den nye Adaptec kontrolleren jeg får hvis det ikke er noen tegn til vertex innen den kommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...