Gå til innhold

Guide: Slik bruker du et speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har laget en guide som hjelper deg å forstå speilreflekskameraet, og se hvilke potensialer det har.

Les mer

Rent teknisk; hva skjer?

Mekanikken i et speilreflekskamera er relativt enkel. Lyset kommer inn gjennom blenderåpningen i objektivet og treffer speilet, bildet reflekteres videre opp til søkeren slik at du får sett hva du tar bilde av. Når du trykker på utløseren, løftes speilet opp og lyset slippes inn på sensorene som ligger bak i en angitt tidsperiode (se avsnittet om Lukkertid lenger ned).

Henvise til denne?

 

Slr-cross-section.png

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Litt småpirk:

 

1) Overskriften "blits" er korrekt, "blitz" som brukt i selve teksten er det ikke ;)

 

2) Man kan strengt tatt ha gode grunner for å gå opp i ISO selv om man har mer å gå på mtp. blenderåpning. Hvis man ønsker å ha litt skarphetsdybde så er det begrenset hvor stor blenderåpning man kan ha.

 

Og noen ganger vil man gjerne ha kornete bilder nettopp for den visuelle effekten.

Lenke til kommentar

"Om så er tilfelle, vil alle bilder hvor motiv eller kamera er flyttet vekk fra den originale posisjonen bli mer eller mindre uskarpe om man bruker AF-innstillingen Enkeltbildefokus. Dette kan man løse ved å bruke tvillinginnstillingen Følgefokus; en innstilling hvor kameraet automatisk fokuserer på nytt før hver eksponering."

 

På min Nikon D60 så har jeg AF-A, AF-S og AF-C. Hva er forskjellen på de?

Lenke til kommentar
Følgefokus fokuserer hele tiden på det som ligger under det aktive fokuspunktet, så du kan ikke låse fokus og så rekomponere utsnittet som du kan med enkelbildefokus.

"Skikkelige fotografer" (sånne som meg :roll:) bruker utelukkende AF-C, men så bruker vi ikke utløserknappen til å aktivere autofokus, heller. ;) D200 og oppover har dedikert AF-ON-knapp, mens de lavere Nikonmodellene kan kofigurere AE-L/AF-L-knappen til dette.

 

Halvpresset på utløseren settes til eksponeringslås.

 

Det er litt læringskurve på den teknikken, men når man har lært den, så ser man seg aldri tilbake.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil nå, så bruker jeg selv også AE-L/AF-L knappen hver gang jeg vil fokusere på noe, for så å rekomponere. Har ikke funnet noen annen enklere måte å gjøre dette på heller, da denne knappen sitter veldig hendig til, og jeg liker at AF er på :D

Lenke til kommentar
De minste eksterne harddiskene koster heller ikke skjorta; man finner lett en standard og velfungerende ekstern harddisk med 160 GB lagringsplass til godt under tusenlappen både i nettbutikker og forretninger. Om man leter litt, finner man også eksterne harddisker med 320 GB til under en tusenlapp. Om disse brukes utelukkende til lagring av bilder skal man være en særdeles aktiv fotograf for å fylle opp en slik disk med det første. En personlig erfaring: samtlige råfiler (JPEG-format, 10 megapixler, høyeste oppløsning) fra en middels aktiv helg med fotografering på et arrangement, totalt 2000-2500 bilder, tar opp omtrent 6 GB diskplass.

 

Hvis man leter litt? Man får 1 TB disk til 1000kr. idag. Jeg kjøpte en ekstern Iomega 1 TB disk på Elkjøp til 999kr. (Det er en Maxtor 3,5" 7200RPM disk inni).

 

Jeg har ca. 700 jpg filer av ymse kvalitet og ca. 1500 RAW filer, dette tar 26 GB med diskplass. (De fleste RAW filene er fra Pentax K10D).

Lenke til kommentar
De minste eksterne harddiskene koster heller ikke skjorta; man finner lett en standard og velfungerende ekstern harddisk med 160 GB lagringsplass til godt under tusenlappen både i nettbutikker og forretninger. Om man leter litt, finner man også eksterne harddisker med 320 GB til under en tusenlapp. Om disse brukes utelukkende til lagring av bilder skal man være en særdeles aktiv fotograf for å fylle opp en slik disk med det første. En personlig erfaring: samtlige råfiler (JPEG-format, 10 megapixler, høyeste oppløsning) fra en middels aktiv helg med fotografering på et arrangement, totalt 2000-2500 bilder, tar opp omtrent 6 GB diskplass.

 

Hvis man leter litt? Man får 1 TB disk til 1000kr. idag. Jeg kjøpte en ekstern Iomega 1 TB disk på Elkjøp til 999kr. (Det er en Maxtor 3,5" 7200RPM disk inni).

 

Jeg har ca. 700 jpg filer av ymse kvalitet og ca. 1500 RAW filer, dette tar 26 GB med diskplass. (De fleste RAW filene er fra Pentax K10D).

 

men den er vel ikke i lommeformat?

Lenke til kommentar
Synd det ikke er folk med E-400, Anew! Da kunne du ringt meg, og jeg kunne forklart det hvordan du snor deg rundt menyene og får deg ISO50! :D

Hei,har,u en måte å få ISO50 på canon 30D og,eller;aller helst ISO25,som er det jeg drømmer om,(gammel jeg,skjønner du),men det fåes vel ikke på digitalt,eller..........? :whistle:

For ikke å bli alfor OT:Synes dette var en veldig bra artikkel,savner kanskje at det kunne vært linket til etpar av trådene her på forumet,som også hjelper nybegynnere å ta bedre bilder.

Dette er tross alt en veldig bra foto-site.(tror jeg det heter) :grin:

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar

Det har egentlig ingen hensikt å cracke en Canon slik at den tar bilder i iso 25. Husk at vi snakker ikke om film her. En Nikon på iso 200 tar ikke mer kornete bilder enn en Canon på iso 100 i praksis. Det som er problemet med iso som er over eller under det som fabrikanten har valgt er at da er den ikke kalibrert skikkelig, og det går som oftest ut over dynamikken. Jeg er også gammeldags, men Kodachrome 64 som en av mine favoritter. Denslags erfaring må vi bare legge i glemmeboken når vi skyter digitalt, for det er ikke direkte overførbart når man tar bildekvaliteten med i betraktningen. Det er kun hvis du har behov for å begrense hvis man ønsker å bruke en større blender enn lysforholdene tillater at vi trenger lavere iso enn det som produsenten har gitt oss. Og det problemet løses bedre med gråfilter, enn å ta i bruk en ukalibrert iso-følsomhet.

 

En finfin guide for nybegynnere, forresten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...