Gå til innhold

Norton Utilities gjenoppstår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norton Utilities bringer tilbake gode og dårlig minner fra fortiden ja :p

Defragmenterings programmet til Norton var ganske bra på den tiden vi kjørte Windows 98 da.

 

Når det gjelder defragmentering, mener jeg å ha hørt at den som windows' brukte (bruker?) var lisensiert fra Norton. Vet det høres helt på trynet ut. Og fortsatt i dag tar jo defragmentering i windows maange timer (avhengig av harddiskstørrelse, selvsagt), mens Norton's Speeddisk f.eks. fikser det på en brøkdel av tiden (sånn røffly 10-20% av tiden?). Jeg har alltid stusset over det der.

Lenke til kommentar

Flere enn jeg som benchmarket med Sysinfo verktøyet i ms-dos 5 / 6.xx dagene? Husker fortsatt hvor sykt rått det var å se en Pentium cpu med 512KB PBC brikke satt på hovedkortet i Sysinfo:) For ikke å snakke om den gangen jeg så min egen harddisk oppnå over 4 MB/sec overføring på en helt nyinnkjøpt VESA-LB harddisk kontroller UTEN at smartdrive var lastet.

 

Norton Utilities er uten tvil den beste verktøy som noen gang har blitt laget. Overhodet ingen skam å innstallere dette i 1994. Norton Antivirus og security derimot.. gjør skam på navnet.

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som en behøver å kjøpe slik programvare lenger. Det finnes jo mye oppryddingsprogrammer for registeret. Jeg tipper at noen må være gratis. Diskdefragmentering har jo Windows selv. Men om den gjør jobben ordentlig vet jeg ikke helt. Så finnes det mange som også lager diskdefragmenteringsverktøy. Om det er noen gratis av disse er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar

Norton utilities i gode gamle dos/win31 dagene var bra. Men da var det også en enkel verden.

 

Men så kom NU med registry cleaner... og ymse windows fix - og du verden hvor mye faenskap den klarte å lage.

Pc trøbbel etter bruk av NU før i tiden = reinstall windows

 

Men idag så sliter jeg med å se nytten i verktøyene. Alskens optimizers og registry cleaners vil ha ca 0% forskjell, og vil neppe rydde opp i så mange problemer.

 

Idag savner jeg mer verktøy som kan redde data, og instillinger fra os/applikasjoner - når helvete har vært på besøk. Det finnes kun i begrenset utgave, og vil neppe redde deg fra timesvis/dager med å få opp et system. Dette fordi kompleksiteten er brutalt mye større enn for 10år siden.

Lenke til kommentar
Gode gamle Norton utilities var kanon, men etter å ha opplevd NORTON INTERNET SECURITY som er et jævla virus i seg selv, så tror jeg det utgår å installere noe Nortongreier lenger.

Flott å høre fra en ekspert! Tommelen opp (i r***)!

Du mener tvert i mot at Symantec-produkter har et ufortjent dårlig rykte?

Lenke til kommentar

Skal vi se:

 

Registry Defragmenter

Støttes av gratisprogrammet PageDefrag fra Sysinternals, samt alle kommersielle defragmenteringsprogrammer (sikkert av alle gratisprogrammer også.) Symantec har bare delt opp defragmenteringsbiten i to fordi det ser bedre ut på en features-liste.

 

Registry Cleaners

Hva er dette godt for? Hvorfor skal jeg stole på at Symantec vet bedre hva som skal fjernes enn uninstalleren til programmet som la informasjonen inn i registeret i utgangspunktet? Enkelte programmer lar det ligge igjen informasjon med vilje, slik at du skal slippe å skrive inn f.eks. aktiveringsinformasjon når du installerer programmet på nytt. Dessuten, får man såpass mye bedre ytelse av å "rense" registeret at det er verdt risikoen?

 

Disk Cleaner

Hva i alle dager er dette? Er det noe som fjerner midlertidige filer? I så fall finnes det en haug med gratisprogrammer (inkludert et gratisprogram i Windows) som gjør samme nytten.

 

Disk Defragmenter

Hvorfor skal jeg kjøpe dette av Symantec når det finnes respektable selskaper som Raxco og Diskeeper som kun fokuserer på defragmenteringsprogrammer?

 

Startup Manager

Det finnes en million slike programmer - gratis, bl.a. et program ved navn Sysinternals Autoruns, som er laget av Windows-guruen Mark Russinovich.

 

Service Manager

Se over. Her har Symantec igjen delt opp et program i to for å ha noe å putte på feature-listen.

 

Restore Center

Hva skal en med dette? Det finnes allerede en restore-funksjon i Windows. Trenger man mer funksjonalitet, er det bedre å kjøpe et dedikert recovery-/imaging-program som Acronis True Image.

 

System Optimizer

Hva er dette for noe tull?

 

Process Viewer

Sysinternals Process Explorer. Windows Task Manager.

 

Performance Test

Hvilken nytte gjør dette?

 

 

De har forresten glemt å ta med programmet du vil få mest bruk for: SymNRT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...