Gå til innhold

Fujifilm F200 EXR - En revolusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fujifilm har tatt hintene vi har sendt ut om støynivå, dynamisk omfang og megapiksler, og lanserer kameraet som kan tilfredsstille alle.

"The proof of the pudding is in the eating", som man sier. La oss se hvordan det fungerer i praksis før vi tar av oss hatten.

 

Kodak lanserte for en stund siden ideen om en sensor der halvparten av pikselene var fargeløse. Hensikten nettopp det samme som for Fujifilms nye sensor: Å bedre det dynamiske omfanget, samt lysfølsomheten (høy ISO-egenskap). Men jeg har ikke siden hørt noe mer om denne sensoren.

 

Hvis Fujifilm nå faktisk har gjort noe lignende og fått det til, så er det jo veldig spennende.

Lenke til kommentar
Tipper LX-3 hypen er død nå..

...

24mm vidvinkel og F/2-2.8.. har fujien noe som slår dette?

28-140mm og f:3,3-5,1. Så nei, fuji slår ikke dette, men deres vidvinkel specs er heller ikke så gale.

 

Stor F betyr forresten brennvidde (Focallenght) som ikke må sammenblandes med f-ratio eller f-number som forkortes med liten f.

 

Fuji er forresten en av de som bidrar til å rote til det her, ved å bruke liten f om brennvidde :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Er det ikke akkurat den samme f-en tim?

f = focal length = brennvidde

f = 50mm

 

Blenderåpning = brennvidde delt på et forholdstall

Blenderåpning = f/4 = 50mm/4 = 12,5mm blenderåpning

 

Men tilbake til temaet. Lovende sensordesign, men jeg tror kanskje det overdrives litt hvor effektivt det er.

Lenke til kommentar
Er det ikke akkurat den samme f-en tim?
Nei.

 

Men det finnes utaldige eksempler på sammenblandinger ;)

Tror jeg må støtte Simen her. Blenderåpningen (som er den faktisk blenderen i objektivet projisert på frontglasset) eller inngangspupillen, oppgis som fokallengden del på f-tallet som angir lysstyrken. Hvis brennvidden er 50 mm og maks lysstyrke er f/2 er inngangspupillen 25mm og kan faktisk måles med en meterstokk på frontglasset. Dette er veldig forvirrende fordi forholdstallet vitterlig er 2 ikke f/2 som er blenderåpningen. Det er imidlertid en konvensjon at en skriver f/2. Men f-en er den samme som brennvidden.

Lenke til kommentar

Ja. Teknisk sett så er det likegyldig om man bruker stor eller liten f. Det har dere sikkert rett i.

 

Mitt nei, var basert på konvensjonene vi bruker for å unngå sammenblanding mellom f.eks F=22 og f:22 når vi opgir EXIF. Roter forresten en del med dette selv :)

 

Men, det var det som var utganspunktet mitt, for å nevne dette. Egentlig ikke en big deal, bare et forsøk på å bidra til klar kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Mitt nei, var basert på konvensjonene vi bruker for å unngå sammenblanding mellom f.eks F=22 og f:22 når vi opgir EXIF. Roter forresten en del med dette selv :)

 

Og du har helt rett, konvensjonen innen foto er f/22 eller f:22. Tror imidlertid det hadde vært klargjørende om en hadde gått over til forholdstallet N=22 istedenfor å skrive opp ligningen for inngangpupillen hver gang en skal si noe om lysstyrken. :) Men jeg er redd det løpet var kjørt for mange tiår siden...

Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å bare skrive 22mm og (F/f)/22 (eller (F/f):22) istedenfor, sånn som flesteparten gjør? :)
Selvfølgelig en mulighet, men det er nå en gang ikke det som er konvensjoenen.

 

Samtidig så er regler og konvensjoner til for å brytes, når det er hensiktsemessig ...

---

F200 virker forresten lovende. Spennede konsept. Kanskje en ide for større sensorer og?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Dette ser ut til å kunne bli mitt neste kamera. :yes: Men jeg er spent på å se sammenlikningsbilder som ikke er tatt av Fujifilm-folk og se hvor mye denne teknologien kan hjelpe på dynamisk omfang og motiver med lite lys. 6 megapixler holder fint for meg. :thumbup:

 

Dessuten må jeg si at den intelligente macro-blitsen ser gull ut, da... (Se her, under "Super Intelligent Flash".)

Lenke til kommentar
Skal bli interessant å se hvordan sensoren yter, men jeg er ikke overveldet av optikken. Får håpe vi ser en entusiastmodell med samme sensor og litt mer kompromissløs optikk etter hvert.

 

Tipper LX-3 hypen er død nå..
Har du noensinne faktisk brukt en LX3?

 

Jeg har ikke gjort det, kun sett nærmere på bilder tatt av kameraet. Hvis jeg hadde knipset bildene selv, så hadde det gjort bildekvaliteten annerledes mener du ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...