Gå til innhold

IR på panasonic px81


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
min panasonic th-42px81 gir IR ganske raskt. kommer etter halvtime med film. er det bare så ekstremt i starten eller er det en deffekt?

 

Det er ikke uvanlig med IR på PX80 - 81 serien, men det virker som om enkelte paneler et litt mer følsomme enn andre på dette. Hvis du ser en film i bredt format så vil du se IR av letterboksen etterpå, men dette skal fort bli borte etter du har sett på noe som fyller hele skjermen.

 

Selv har jeg en PX80 og den er ganske sensitiv når det kommer til retention og det hender jeg må hvitvaske skjermen for å fjerne ting som har satt seg ganske godt. Skjermen er litt mer mottakelig for dette de 200 første timene og det er i denne perioden den er mest utsatt for permanent innbrenning.

 

Last ned et vaskeprogram og kjør dette fra tid til annen og vask skjermen en gang i uka så er du nok trygg. Selv spiller jeg ganske mye og som regel går dette helt greit, men en og annen seig IR har det jo blitt. Panasonic sies å være veldig sterk når det kommer til permanent innbrenning selv om de kan få en del IR...

Lenke til kommentar

LG er da mer kjent for retention enn Panasonic. Panelene til LG er også mer utsatt for permanente innbrenninger. Lyden du hører er helt normal, men den skal ikke høres hvis du har vanlig lyttelyd på tv.

 

De fleste plasma skjermer lager litt lyd og denne øker når bildet blir hvitt.

 

På min kan det nesten ikke høres på vanlig sitteavstand, men stiller jeg meg en meter fra tv eller bruker hvitvask så lager den noe lyd ved høy eksponering ja...

 

Hvis du ikke har senket kontrasten til under midten så bør du gjøre det de første 100 - 200 timene.

Lenke til kommentar
LG er da mer kjent for retention enn Panasonic. Panelene til LG er også mer utsatt for permanente innbrenninger. Lyden du hører er helt normal, men den skal ikke høres hvis du har vanlig lyttelyd på tv.

 

De fleste plasma skjermer lager litt lyd og denne øker når bildet blir hvitt.

 

På min kan det nesten ikke høres på vanlig sitteavstand, men stiller jeg meg en meter fra tv eller bruker hvitvask så lager den noe lyd ved høy eksponering ja...

 

Hvis du ikke har senket kontrasten til under midten så bør du gjøre det de første 100 - 200 timene.

 

Stemmer ikke med min egen og andre erfaringer jeg leser? Har verken problemer med retention eller permanete innbrenninger og her spilles det timer på timer. Har heller ikke problemer med lyder som ikke skal være der hmm nei vi er nok noe uenige i din konklusjon her Bava.

Lenke til kommentar

http://www.avforums.com/forums/plasma-tele...creen-burn.html

 

Alt er relativt... Det finnes en Burn test på nett hvor de testet ut hvor lang tid det tok å svi av en plasmaskjerm. Pioneer kom på første, Panasonic på andre og LG havnet et sted etter det, men har ikke sett testen.

 

Jeg tror det kan variere litt fra panel til panel også. Det er iallefall en som har skrevet på dette forumet som fikk permanent innbrenning på en PG6000.

 

En kompis av meg har en 42" PX80 og han har spilt med kontrasten omtrent på topp siden han kjøpte den ute at det har vært en flekk med IR. Det er ikke helt tilfelle med min...

Lenke til kommentar

Hmm dette stemmer dårlig med at du har skrevet mange ganger før om at dagens plasmaskjermer og permanent innbrenning er et ikke problem kjære Bava.

 

Alikevel så er ikke dette noe problem på min LG PG7000 og gutta her hjemme spiller flere timer i strekk og jeg har ikke vært i nærheten av å måtte bruke hvitvask eller andre hjelpemidler enda.

 

Man kan alltid finne noen eksempler, jeg leste om en som klarte å få permanent innbrenning på en skjerm fra Pioneers sin nye serie så alt er da tydelig mulig til og med innbrenning på LCD :p

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar

Som sagt så er det nok stor forskjell på panelene og hvis sant skal sies så har jeg lært og lest mye om dette den siste tiden. IR har jeg uansett ikke vært fremmed for og også skrevet om...

 

En annen ting er hva man skal gjøre hvis uhellet skulle være ute. Garantiene er ganske vage på dette og det er flere som har vunnet saker ifølge forbrukerrådet.

Hvis plasma produsenten sier at spill kan være en risiko. Hvorfor har flere dedikert game mode? Ingenting er skrevet om de første 200 timene i garantien og det står heller ikke hvor lenge et fast bilde kan stå før det faktisk brenner seg fast.

 

Som du selv erfarer så spiller du til krampa tar deg uten at det er et problem, så hvor stor er egentlig sjansen? Tja...

 

Forøvrig har jeg flere ganger sagt at det kan skje, men sjansen er liten. Diskusjonen er allikevel rellevant. Man skal og bør være litt varsom med plasmaskjermer. Himmel...

Hvis sjansen var lik null så hadde innbrenning vært dekket av garanti.

 

Hvis jeg spiller med gjennomsiktig HUD så forsvinner IR veldig fort, men er det sterk hvit HUD så tar det tid å fjerne det så lenge jeg spiller en stund.

 

Akkurat helt hva man skal lene seg på her er vel egentlig bare sunn fornuft. Uansett er linken jeg la opp interresant siden fyren absolutt har et problem han ikke får løst.

 

Innbrenning på LCD kan man få, men det var mer vanlig på litt eldre modeller. Den er heller ikke permant!

Lenke til kommentar
Som sagt så er det nok stor forskjell på panelene og hvis sant skal sies så har jeg lært og lest mye om dette den siste tiden. IR har jeg uansett ikke vært fremmed for og også skrevet om...

 

En annen ting er hva man skal gjøre hvis uhellet skulle være ute. Garantiene er ganske vage på dette og det er flere som har vunnet saker ifølge forbrukerrådet.

Hvis plasma produsenten sier at spill kan være en risiko. Hvorfor har flere dedikert game mode? Ingenting er skrevet om de første 200 timene i garantien og det står heller ikke hvor lenge et fast bilde kan stå før det faktisk brenner seg fast.

 

Som du selv erfarer så spiller du til krampa tar deg uten at det er et problem, så hvor stor er egentlig sjansen? Tja...

 

Forøvrig har jeg flere ganger sagt at det kan skje, men sjansen er liten. Diskusjonen er allikevel rellevant. Man skal og bør være litt varsom med plasmaskjermer. Himmel...

Hvis sjansen var lik null så hadde innbrenning vært dekket av garanti.

 

Hvis jeg spiller med gjennomsiktig HUD så forsvinner IR veldig fort, men er det sterk hvit HUD så tar det tid å fjerne det så lenge jeg spiller en stund.

 

Akkurat helt hva man skal lene seg på her er vel egentlig bare sunn fornuft. Uansett er linken jeg la opp interresant siden fyren absolutt har et problem han ikke får løst.

 

Innbrenning på LCD kan man få, men det var mer vanlig på litt eldre modeller. Den er heller ikke permant!

 

 

.....UNNSKYLD, KAN NOEN HJELPE MEG LITT.

Da jeg må kjøpe ny flatskjerm og har X antall spørsmål, ønsker jeg å skrive innlegg i dette forumet, men det går ikke.

Signer inn, skriver nytt emne, men FINNER INGEN KNAPP FOR0 Å "LEGGE INN EMNET" , bare "forhåndsvisning" og "skriv nytt emne". Hvor trykker dere for å legge inn nytt emne, ikke som her når du klikker på "svar".

 

MB

Lenke til kommentar

OT:

Signer inn, skriver nytt emne, men FINNER INGEN KNAPP FOR0 Å "LEGGE INN EMNET" , bare "forhåndsvisning" og "skriv nytt emne". Hvor trykker dere for å legge inn nytt emne, ikke som her når du klikker på "svar".

ROFL :rofl: Vel, vi har vel alle vært der og gjort det. Ihvertfall jeg. Beklager at jeg ler.

/OT

 

Min PX80 har jeg hatt i 2 uker nå og jeg merker ingenting til IR eller noe som helst. Jeg har heller ikke inspisert nøye (unngår å gjøre det). Jeg har heller ikke hørt hverken buzzing eller uling. Det er noe jeg forventa å høre, men hører ingenting. Må faktisk bakpå tv-en for å høre noe. Og jeg er veldigsensitiv til lyder. Jeg sitter derimot ca. 3 meter unna da, så kan jo hende det er noe der noen ganger.

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar

Trafostøy er en kjent sak ved plasma. Noen durer mer enn andre, og det er til og med store forskjeller på individ. Om det ikke er veldig irreterende fra normal sitteavstand med normalt volum er det nok ikke en garantisak.

 

Når en snakker om hvorvidt IR er et problem er det viktig å få frem hvilket bruksområde en snakker om. På dagens skjermer er normal TV-titting ikke noe særlig problem. De fleste logoer er litt transparente. Spill med intensiv HUD og monitorbruk krever derimot vesentlig mer varsomhet. På de fleste plasmaskjermer er det ikke noe prøblem å påvise IR etter slik bruk. Det er heller ikke alle som legger merke til IR. IR er noe man må leve med, og de fleste er klar over dette når de kjøper en plasmeskjerm.

 

Hvorfor skal ikke produsentene kunne inkludere game mode? Innbrenninger står beskrevet i bruksanvisningen, og nevnte modus er laget for å forsøke å redusere problemet, ikke eliminere det.

 

Enkelte LCD-TVer kan også få artefakter liknende IR. Dette kommer av at krystallene kommer litt ut av posisjon etter å ha vist samme bilde over lengre tid. Ved litt bruk kommer de fort tilbake, og bildet er helt fritt for "IR". I motsettning til plasma skal det vesentlig mer til for å få denne effekten, og langt fra alle panaler er plaget med det. Det er helst eldre og rimeligere paneler.

Lenke til kommentar

Jeg får ir etter 1 film. ser hvor tekst og linjene var.

 

 

trafoen dirrer ja. det gjør det litt på den på jobbe også men ikke så ille som min. men jeg hører ikke buzzinga fra sofaen. det jeg hører er konstant uuuuu når det er helt stille og ser på film med lite støy.

 

Hva tror du? du skjønner hva jeg mener med uuuuuu lyd?

 

Vet ikke hva som er værst. IR eller lyden. Irriterende når jeg ser på film men underlinjer og teksten går litt på sverte linja. når teksten ikke er der så er jo det området lysere:P.

 

Har sendt mail til de så får se hva de sier

Lenke til kommentar

For nesten fire uker siden sendte jeg en mail til Panasonic med IR spørsmål, men de har ikke svart enda.

Kanskje de får mange slike forespørsler. Jeg ser også svake merker etter undertekster når skjermen går i sort... Utover det ser jeg ikke noe til IR ved vanlig sitteavstand.

 

Litt irriterende er det, men hvis sant skal sies ser ikke min samboer noe til det og det forsvinner fort.

 

Hvis jeg står nærme tv-en så hører også jeg en konstant durelyd, men ser jeg film og tv så hører jeg ikke noe til det.

 

PS3 lager da langt mer spetakkel enn tv-en.

 

Skjermen min nærmer seg vel 200 timer og jeg er spent på om IR problemet blir bedre etter dette.

 

Bildet forandret seg ganske mye da den rundet 100 timer og ikke til det verre! Fargene ble finere, støyen glattet ut og bevegelsene ble enda mykere.

Lenke til kommentar
Kan du sjekke ut om det kommer svak uuuu lyd forfra på vanlig tvtitting? altså når alt er helt stille? hadde vært konge om du kunne det:)

 

IR går bort raskt her og. men under en film så syns det litt selv om sorten lyser noe:P

 

Det er litt vanskelig og avgjøre den lyden siden jeg har en Get PVR og den lager faktisk ganske mye lyd. Hardisken brommer skikkelig:).

Uansett hører jeg ikke videre lyd foran tv-en. Den brummelyden som er kommer frem når jeg tar hodet over rillene bak.

Jeg har også testet å fylle skjermen med en farge og bevege meg fra 2,5 m og inn mot tv. Lyden er ikke videre merkbar før jeg er ca 1/2 meter fra tv. Selv da er den ikke plagsom på noen måte og setter jeg opp lyden litt på en vanlig kanal så hører jeg det i allefall ikke.

 

Laptopen som står et stykke unna lager langt mer skrål enn tv(litt nerdy dette her).

 

Min konklusjon er at tv lager lyd, men ikke noe som er videre hørbart. Plagsomt er det ikke... På den annen side kan det jo være at du har bedre hørsel enn meg. Vi oppfatter ofte slike lyder helt forskjellig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...