Gå til innhold

Test: Pentax Optio W60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:hmm:

 

Selv om jeg har et godt forhold til Pentax har jeg aldri tatt disse kompaktene deres seriøst. Hm ...

 

Billedkvaliteten er nok ikke den beste i klassen, men det virker nå absolutt brukandes som en erstatning for mobilkamera, altså et kamera du drar med deg overalt.

 

Når det gjelder billedkvalitet så kan jeg ikke annet enn å undres over at utendørsbilder i snødrev blir brukt. Hva er vitsen med det? Eneste verdi jeg ser av de delene av testen, er en viss ufrivillig underholdningsverdi. Ekstra komisk blir det når det negative inntrykket fra rådhusbildet veies opp av total mangel på kontrast i motivet på CA testen. LOL.

 

Jaja. Resten av billedkvalitetsdelen viser at kameraet ikke er den skarpeste kniven i skuffen.

Og. til gjengjeld ruster altså ikke denne kniven så lett.

Virker alt i alt som et mye hyggelige bekjennskap enn det jeg forestilte meg. Dårlige resultater over 800 ISO kan jeg leve med fra en kompakt. Denne lille sjarmøren må sjekkes.

 

Men det med ubeskytta objektiv, det begriper jeg ikke. Ser heller ikke ut som det er mulig å montere et gammeldags objektivdeksel. Eller er det det?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
:hmm:

 

Selv om jeg har et godt forhold til Pentax har jeg aldri tatt disse kompaktene deres seriøst. Hm ...

 

Billedkvaliteten er nok ikke den beste i klassen, men det virker nå absolutt brukandes som en erstatning for mobilkamera, altså et kamera du drar med deg overalt.

 

Netop det! Der kommer nogle gange sjove situationer ud af at have kamera med usædvanlige steder. Jeg var meget glad for mit Pentax k10d på juleferien, men det var altså mit Pentax W30 jeg brugte til f.eks. dette her foto:

http://farm4.static.flickr.com/3450/323822...a94bdfc09_b.jpg

 

(Jeg ved godt at flickr-links ikke er velsete i BK, men håber at de er ok herinde... ellers må nogen råbe ad mig, så skal jeg nok redigere det...)

Lenke til kommentar
Billedkvaliteten er nok ikke den beste i klassen, men det virker nå absolutt brukandes som en erstatning for mobilkamera, altså et kamera du drar med deg overalt.
Nå har vel heller ikke den nærmeste konkurrenten, Olympus sine robuste μ-modeller, fått allverdens til skryt for bildekvalitet.

 

Skal du ha noe som du kan ha med deg i svømmebassenget så må du nok være forberedt på å klare deg uten den beste bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

I tidligere tester har Pentax' tøffinger fått bedre kritikk enn Olympus tilsvarende mht bildekvalitet. Men Olympus tåler mer støt, for de som er litt klumsete. Uansett hvor tøffe de er, så har i alle fall Pentax gått av med seieren når det er bildekvaliteten som sammenlignes, og for en som ikke er veldig uheldig med tekniske dingser så betyr vel det mest. Jeg er ikke uheldig med tekniske dingser, men jeg er likevel i tvil om hva jeg hadde valgt. Vi snakker tross alt ikke om hårreisende resultater fra noen av dem, slik Akams test om å ta vann over hodet har vist tidligere.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Har en Olympus 720 SW som stort sett ligger hjemme på grunn av dårlig bildekvalitet. En annen ulempe er at den er ekstrem treg. Føles som flere sekunder fra jeg trykker ned utløseren til bildet blir tatt. Forrige modell fra Pentax var bedre, men ut fra testen ser det fremdeles ikke bra nok ut. Bildekvaliteten er også ikke så bra som jeg håper på. Håper noen snart kommer med et kamera som er raskere og har bra bildekvalitet. Om det er stort og klumpete spiller ingen rolle for meg. Uansett blir det mindre enn speilrefleks i vanntett koffert. Er det bare jeg som har så sære behov? God bildekvalitet, raskt og vanntett. Størrelse og pris underordnet.

Lenke til kommentar

Tipper denne kan sammelignes på noen områder Lumix DMC-FT1

http://www.recordere.dk/indhold/templates/...44&zoneid=5

Vanntett og støtsikker.

Men skulle jeg selv hatt et vanntett kamera for og fotografere i det våte element så tror jeg nesten jeg ville sett på Canon Powershot G9/G10 og et vanntett hus til det får så mye bedre bilder

Endret av Gapatrosten
Lenke til kommentar
Tipper denne kan sammelignes på noen områder Lumix DMC-FT1

http://www.recordere.dk/indhold/templates/...44&zoneid=5

Vanntett og støtsikker.

Men skulle jeg selv hatt et vanntett kamera for og fotografere i det våte element så tror jeg nesten jeg ville sett på Canon Powershot G9/G10 og et vanntett hus til det får så mye bedre bilder

 

Interessant at Panasonic også er kommet på banen! Hidtil har der jo kun været Pentax og Olympus i dette segment.

 

...Mon vi får en test?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...