Gå til innhold

XP får exFAT-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja MS begynner å få det travelt nå med nytt fil system.. NTFS støtter jo max 2 TB disker.. og nå lanserer WD slike disker.. er vel ikke lenge til større disker også dukker opp og da har Ms / de fleste brukere et "problem"...

 

 

Hvorfor tror folk på det FUDet?

 

NTFS er ikke NTFS. Kommer faktisk nye utvidelser iblandt.

 

Så langt jeg vet støtter dagens NTFS 16EiB, men det er ikke andbefalt med en partisjonsstørrelse på mer enn 2TB, selv om filsystemet takler det.

Lenke til kommentar

Øh.. Fat32 støtter da større enheter enn 32 GB? Sist jeg sjekket, hadde min eksterne fat32 og en 500GB's partisjon.. Windows tryner vel vanligvis på 137GB eller noe, men det er et stykke over 32GB. Den teoretiske maxverdien er uansett 2TB..

 

SantaCruz: NTFS støtter langt høyere kapasitet, men ikke hvis du skal skrive MBR på disken over 2TB, men det finnes alltid snarveier ;)

Lenke til kommentar
Vil ikke tro exFAT er noe bedre filsystem enn NTFS når det gjelder bruk på en "ordentlig" PC, men exFAT kan nok ha mer for seg på flash-minne, netbooks etc..

 

NTFS har ingen 2TB-grense, har personlig formatert et NTFS-volum til 150TB (det tok tid selv med quickformat, men det gikk :p )

 

Dog er det et problem at man bare kan ha en path på 255 tegn i windows. Et mye mer reelt problem enn noen størrelsebegrensing på NTFS. Windows klarer jo heller ikke å boote fra en GPT-disk (i praksis), og derfor har man jo forsåvidt en slags 2TB-grense på bootdisk, men den er ikke gitt av NTFS.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dog er det et problem at man bare kan ha en path på 255 tegn i windows. Et mye mer reelt problem enn noen størrelsebegrensing på NTFS. Windows klarer jo heller ikke å boote fra en GPT-disk (i praksis), og derfor har man jo forsåvidt en slags 2TB-grense på bootdisk, men den er ikke gitt av NTFS.

 

AtW

 

Det er ikke helt bra nei, dog ikke noe jeg har støtt på i praksis. Men dette er vel også kun en begrensing i Windows, og ikke i selve filsystemet?

Lenke til kommentar
Vil ikke tro exFAT er noe bedre filsystem enn NTFS når det gjelder bruk på en "ordentlig" PC, men exFAT kan nok ha mer for seg på flash-minne, netbooks etc..

 

NTFS har ingen 2TB-grense, har personlig formatert et NTFS-volum til 150TB (det tok tid selv med quickformat, men det gikk :p )

Nå ble jeg nysjerring 150TB, hva slags system var dette, lagringsnetverk?

Er enig med deg om at exfat neppe er for intern hardisk bruk, men for minnebrikker osv.

Lenke til kommentar
Øh.. Fat32 støtter da større enheter enn 32 GB?
Ja, men med Disk Management i XP (Vista aner jeg ikke) kan du ikke lage større partisjoner enn 32 GB. Da må en bruke fdisk eller andre partisjoneringsprogrammer.

 

Vil ikke tro exFAT er noe bedre filsystem enn NTFS når det gjelder bruk på en "ordentlig" PC
Det samme vil jeg tro, for exFAT (som FAT32) har vel heller ikke "journaling" ? Endret av HawP
Lenke til kommentar

- Grunnen til å lansere et nytt filsystem er at NTFS har ekstremt dårlig ytelse med Flash-lagringsmedier. FAT og FAT32 brukes alltid på USB-minnepenner fordi dette gir best ytelse og kompatibilitet. FAT støtter partisjoner på opp til 2 GB og FAT32 støtter opp til 32 GB (*). Det nye filsystemet exFAT (aka. FAT64) er nødvendig for å støtte minnepenner som er større enn 32 GB. (Mulighet for å lagre filer større enn 4 GB er jo også flott)

 

- Man bør strengt tatt ikke installere operativsystemet på en FAT/FAT32/exFAT-formatert lagringsenhet. Ingen versjoner av FAT støtter filrettigheter, det er kun NTFS som har denne funksjonen.

 

- NTFS støtter mye større partisjoner enn 2 TB, begrensningen ligger i Master Boot Record (MBR) systemet som brukes til å partisjonere harddisken: En MBR-partisjonstabell støtter ikke partisjoner større enn 2 TB. Hvis disken i stedet partisjoneres med GUID Partition Table (GPT) så kan mye større partisjoner lages og formateres med NTFS. Ulempen er at Windows sin GPT-støtte er begrenset til Windows 2003 og nyere. (Moderne versjoner av andre operativsystemer støtter også GPT, da dette ikke er en spesifikk Microsoft-teknologi) Jeg har selv en ~3 TB NTFS partisjon.

 

- Dessverre er exFAT nokså annerledes enn tidligere versjoner av FAT i struktur. Dette gjør at vi nok må vente en stund på støtte i andre operativsystemer enn Windows.

 

- En test av ytelsen til FAT32, exFAT og NTFS på USB-flashminne kan man finne her: http://www.testfreaks.com/blog/information...-ntfs-vs-exfat/

 

(*) Strengt tatt støtter FAT32 også større partisjoner enn 32 GB, men Windows 2000/XP (kanskje nyere versjoner også) nekter å formatere større partisjoner med 32 GB med FAT32. Grunnen skal ifølge Microsoft være at ytelsen blir for dårlig. Det finnes måter å komme forbi denne begrensningen.

Endret av josef_stalin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dog er det et problem at man bare kan ha en path på 255 tegn i windows. Et mye mer reelt problem enn noen størrelsebegrensing på NTFS. Windows klarer jo heller ikke å boote fra en GPT-disk (i praksis), og derfor har man jo forsåvidt en slags 2TB-grense på bootdisk, men den er ikke gitt av NTFS.

 

AtW

 

Det er ikke helt bra nei, dog ikke noe jeg har støtt på i praksis. Men dette er vel også kun en begrensing i Windows, og ikke i selve filsystemet?

 

Såvidt jeg husker støtter NTFS enkeltfilnavn, og enkeltmapper på 255, mens windows idioisk nok begrenser hele pathen til 255. Jeg har støtt på problemet flere ganger desverre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dog er det et problem at man bare kan ha en path på 255 tegn i windows. Et mye mer reelt problem enn noen størrelsebegrensing på NTFS. Windows klarer jo heller ikke å boote fra en GPT-disk (i praksis), og derfor har man jo forsåvidt en slags 2TB-grense på bootdisk, men den er ikke gitt av NTFS.

 

AtW

 

Det er ikke helt bra nei, dog ikke noe jeg har støtt på i praksis. Men dette er vel også kun en begrensing i Windows, og ikke i selve filsystemet?

 

255 tegn ja. Som utvikler (Java) har jeg støtt på denne rett som det er både lokalt på egen maskin (større prosjekt, med dyp mappe/pakke struktur og gode beskrivende navn på klassene), og i Subversion-repositories som (gud forby) kjører på Windows-plattform. Ufattelig irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...