Gå til innhold

KDE 4.2 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Det ser i alle fall fancy ut på screenshotsa...som alltid. Men så snart han Egil skal til med å teste det, så blir han sittende i timesvis å plundre for å få det til å virke nogenlunde... Men der har vel faste linuxbrukere en stor fordel, så det er intet annet enn brukerfeil. Men det er akkurat der problemet ligger. Det er fremdeles ikke brukervennlig nok for allmenheten. Men de er i alle fall på god vei ;)

Lenke til kommentar

Da var vi oppe og kjørte 4.2

 

Noen screenshots som kanskje er litt mere verdig KDE.

 

Desktopp med noen widgets og autohiding av taskbar:

334111.jpeg

 

Med taskbar:

334112.jpeg

 

Taskbar også oppe til å bruke som en "dock" for program ikoner:

334113.jpeg

 

"Dock" over opera:

334115.jpeg

 

Settings (kjører mørk theme som kanskje ikke er noe for alle, men men)

334116.jpeg

 

Litt harry kanskje med widgets og sånt, men det er sånn jeg liker det. ;)

Lenke til kommentar
Det ser i alle fall fancy ut på screenshotsa...som alltid. Men så snart han Egil skal til med å teste det, så blir han sittende i timesvis å plundre for å få det til å virke nogenlunde... Men der har vel faste linuxbrukere en stor fordel, så det er intet annet enn brukerfeil. Men det er akkurat der problemet ligger. Det er fremdeles ikke brukervennlig nok for allmenheten. Men de er i alle fall på god vei ;)

 

En kommentar fra min onkel, som ikke har jobbet med noe annet en windows, under installsjonen av Clark Connect med raid oppset 0+1 :

"Dette var jo mye lettere enn å installere windows" - og har ikke Clark Connect engang skikkelig grafisk installasjonsmiljø.

 

Normalt tar det 20 minutter fra jeg setter i en cd til jeg sitter å jobber. Litt avhengig av distro og pakkevalg selvsagt.

Så brukervennligheten er på plass. Det største problemet for en windows-bruker er at de forventer at Linux skal virke akkurat som windows.. og det gjør det jo selvsagt ikke. Det er mye lettere .. ;)

 

I alle fall så lenge wifi og grafikkort er støttet ut av esken. (eller har en fungerende one-click install )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Selve installasjonen og å begynne å gjøre noe på pcn er ikke noe problem, men det er etterpå når man skal begynne å egendefinere systemet. Allmenheten forventer at det skal være bare å dobbeltklikke for å få installert noe og blir derfor helt forvirret når det ikke er slik.

Men la nå ikke dette bli til en Windows-brukervennlighet vs Linux-brukervennlighet diskus (tar seg selv i nakken). Personlig har jeg bedre erfaringer med Gnome, men får se om jeg tester nyeste KDE-versjonen engang senere. ;)

Lenke til kommentar
Selve installasjonen og å begynne å gjøre noe på pcn er ikke noe problem, men det er etterpå når man skal begynne å egendefinere systemet. Allmenheten forventer at det skal være bare å dobbeltklikke for å få installert noe og blir derfor helt forvirret når det ikke er slik.

Men la nå ikke dette bli til en Windows-brukervennlighet vs Linux-brukervennlighet diskus (tar seg selv i nakken). Personlig har jeg bedre erfaringer med Gnome, men får se om jeg tester nyeste KDE-versjonen engang senere. ;)

 

Men det er jo ofte det som er problemet, ikke linux, men windows brukere. Jeg har sett folk gå online på nvidia sine sider for å laste ned driver til skjermkortet når det er en popup oppe i hjørnet på spørsmål om å instalere den driver'n. Hele konseptet med package management, og ett sted og instalere alt fra virker vel litt rart for windows brukere. De liker å gjøre ting mye vanskeligere en de er.

Lenke til kommentar

Jeg snurret opp Kubuntu Jaunty Alpha 3 for å teste KDE 4.2 i går, men Kubuntu var foreløpig alt for buggy til at jeg orka å bruke det så veldig lenge. KDE ga likevel et veldig positivt inntrykk, og jeg gleder meg til jeg kan begynne å tafse på det fra litt mer stabile distroer. I Kubuntu oppdaget jeg strengt tatt bare én ting å sette fingeren på, og det var at det var alt for tungvindt å koble til trådløse nettverk, men det kan vel også være a Kubuntu har valgt en annen løsning enn KDE har i utgangspunktet?

 

Er det forresten noen distroer som har kommet litt lenger i stabiliseringsprosessen enn ubuntu med kde4.2? Jeg orker ikke å begynne å installere KDE oppå en gnome-install, det blir så mye kluss med programmer som overstyrer hverandre etc.

Lenke til kommentar

Skal lastes ned og testes senere i dag :)

 

Som gjør at windows-brukere sliter mer enn nødvendig ;)

Det har mer med vanesaker å gjøre. Uansett hva en person er vant med vil han/hun måtte sette seg inn i noe nytt ved bytte av operativsystem. Både OS X, Linux og Windows har sine styrker og svakheter (er man vant med f.eks Linux OG Windows så ser man mangler i begge, men ikke alt er utviklerne av operativsystemet sin oppgave ordne), og noen operativsystemer vil nok kanskje ikke være optimalt til den bruken han/hun forestiller seg.

Lenke til kommentar
Jeg snurret opp Kubuntu Jaunty Alpha 3 for å teste KDE 4.2 i går, men Kubuntu var foreløpig alt for buggy til at jeg orka å bruke det så veldig lenge. KDE ga likevel et veldig positivt inntrykk, og jeg gleder meg til jeg kan begynne å tafse på det fra litt mer stabile distroer. I Kubuntu oppdaget jeg strengt tatt bare én ting å sette fingeren på, og det var at det var alt for tungvindt å koble til trådløse nettverk, men det kan vel også være a Kubuntu har valgt en annen løsning enn KDE har i utgangspunktet?

 

Er det forresten noen distroer som har kommet litt lenger i stabiliseringsprosessen enn ubuntu med kde4.2? Jeg orker ikke å begynne å installere KDE oppå en gnome-install, det blir så mye kluss med programmer som overstyrer hverandre etc.

 

Det går desverre ikke så mye utviklingsresusjer inn i kubuntu... liker dårlig *ubuntu egentlig, for gnome er det greit, men alt annet blir "bygd" rundt gnome. De har tilogmed endret xfce4 standard'er til gnome look, og lagt til en masse svært minne krevende greier.

 

Men du kan jo prøve opensuse/fedora i vmware/virtualbox og se hva du liker der, du får jo ikke fancy effekter i virtualisering, men er jo en grei måte å sjekke hvordan pakke systemet fungerer, og hvor integrert det er. Har hørt en del bra om opensuse's pakking av kde.

Lenke til kommentar
KDE-bibliotekene og det underliggende rammeverket Qt fra norske Trolltech er nå tilgjengelig under LGPL-lisensen, som forenkler utvikling av proprietær programvare for KDE.

 

Nei, nei, nei. Dette ble grundig kommentert etter forrige "Qt blir LGPL" artikkel. KDE har alltid vært LGPL. Qt blir LGPL lisensiert når neste versjon kommer (Qt 4.5 som er planlagt i Mars).

Endret av TeaBone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...