Gå til innhold

– Du må leve med programvarefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RIM-sjef Jim Balsillie har i etterkant av lanseringen uttalt at man ikke bør forvente at nylanserte smarttelefoner er fri for feil.

 

Jeg er klar over at det kan være feil/bugs på et produkt jeg kjøper, men det er vel litt drøyt at sjefen for et selskap sier man må forvente at det er feil på produktet? "Kom og kjøp våre produkter, men du må forvente at de ikke fungerer som de skal."

Lenke til kommentar

Rettelse, på tide de ansetter flere testere og kjører telefonene igjennom ett ekstra stadium, istedet for å kalle Alpha stadiet for beta og Beta for release så skal du straks se at det blir bedre :p

 

Klipper man for mye svinger så blir det slik, dessverre viser det seg med de fleste produkter idag at testing skjer i bare 10 til 15 minutter på hvert stadium, for etter denne tiden begynner du å se problemer som oftest.

Lenke til kommentar

Det er kanskje ein grunn til at akkurat dette selskapet selger mindre og mindre. Herregud for ein ufattelig dårlig holdning.

 

Er forresten ganske drit lei av beta-kulturen rundt hardware og software som fins no. Å måtte vente på 2. eller 3. generasjon av noke for å få eit produkt som er rimelig stabilt gjer meg rett og slett grinete.

Lenke til kommentar

Lokalen: "jeg forventer at når man kjøper et hvilket som helst produkt, ihvertfall for såpass mange tusen kroner at det er helt fri for feil. At det går an å uttale seg på den måten!"

 

Dust, alle programmer inneholder feil. All hardware er resultat av et hav av kompromisser (eller feil om du vil). Har ikke hørt om en CPU (f.eks) som ikke har feil..

 

Morghus: "Er forresten ganske drit lei av beta-kulturen rundt hardware og software som fins no."

 

Alternativet er å vente (lenge/6-12 mnd) samtidig som konkurrenten kommer med .... noe tøffere .. og la bedriften dø.

Endret av Troxx
Lenke til kommentar
Det er kanskje ein grunn til at akkurat dette selskapet selger mindre og mindre. Herregud for ein ufattelig dårlig holdning.

 

sorry meg alså, men om du leser nyhetene på amobil sto det faktisk for ikke lenge siden at det var Nokia som hadde tapt markeds andel og ikke RIM - det var i deres favør.

 

EDIT:

tillater meg og rettlede deg.

 

Amobil artikkel

Nokia taper stort

 

Og overraskelsene slutter ikke der. En av de få taperne i tallene er Nokia, som opplever å tape markedsandeler til andre produsenter og systemer

 

i quote again

 

Research In Motion, selskapet bak Blackberry-telefonene, kan derimot smile hele veien herifra til banken. For mens Nokia går på en smell, kan RIM notere seg en salgsøkning på 81,7 prosent fra samme tid i fjor

 

feil på hardware/software er en del av utviklingen.

Har vært sånn i alle år siden tekno race startet.

 

forskjellen fra da til nå er at pris faktisk ikke er så ille.

 

husker meget godt den dagen jeg oppgraderte til 2x1gb EDO ram, kostet meg hue å rævva - og en arm. nesten så jeg skulle vært i rullestol :p

Endret av Evenmosbek
Lenke til kommentar

det som irriterer meg mest med "nye" telefoner er at utviklerne\produsentene lager mange fantastisk gode telefoner.

Selv kjøpte jeg en N82 fra Nokia, helt super telefon!

 

Ett halvt år senere skulle jeg kjøpe ny arbeidstelefon, valget falt her også på Nokia ettersom man nesten må ha samme produsent dersom man har flere telefoner ettersom produsentene ikke klarer lage en standard på Punktum, Mellomrom og bytt ord tasten ved T9 ordbok.

 

Nok om det, valget falt da på en Nokia 7610 Supernova, som var en rimelig ny skyvetelefon, med godt kamera, design og det som skulle til for at jeg kjøpte.

 

Kommer hjem og får satt i SIM-kort. Får den på å gleder meg til å teste nye funksjoner etc. Men ser da alle de utrolig dårlige mulighetene man har, på en telefon som er nyere og bare burde vært bedre!

Eksempelvis:

Skyv igjen telefonen og man får bare valget for å skru på tastelås ved å trykke en ekstra knapp?

Eller dersom man er i menyen å gjør d så skjer ingenting.

Plassering av mikrofon slik at alle høyrehendte uten spesiell trening holder over denne ved de første 30 samtalene

Funksjon som "lommelykt"? Er dette ekstrautstyr som man faktisk må betale for å få til?

 

Virker som om ingen utviklere på mobilmarkede snakker sammen ved nye telefoner! Bare har ett grunn prinsipp på at mobilen skal kunne ringes med, lagre kontakter og sende meldinger.

 

Neste blir vel at bilprodusentene starter med det samme.

Kutter ut ABS, Airbag, Vindusviskere osv, og bare begynner med en motor-karosseri og 4 hjul og "finner opp" nye virkemåter og funksjoner på ting å tang... Mildt sagt litt frustrert.

 

RuBINo

Lenke til kommentar
Lokalen: "jeg forventer at når man kjøper et hvilket som helst produkt, ihvertfall for såpass mange tusen kroner at det er helt fri for feil. At det går an å uttale seg på den måten!"

 

Dust, alle programmer inneholder feil. All hardware er resultat av et hav av kompromisser (eller feil om du vil). Har ikke hørt om en CPU (f.eks) som ikke har feil..

 

Morghus: "Er forresten ganske drit lei av beta-kulturen rundt hardware og software som fins no."

 

Alternativet er å vente (lenge/6-12 mnd) samtidig som konkurrenten kommer med .... noe tøffere .. og la bedriften dø.

Så du forsvarer uttalelsen til RIM-sjefen? At det kan opptså en feil er greit, men når han går ut og sier at man må forvente feil på deres produkter når man kjøper det er drøyt! Du ville heller hatt et produkt du visste ikke ville fungere kontra et som feilraten var relativt lav på?

Lenke til kommentar
Alternativet er å vente (lenge/6-12 mnd) samtidig som konkurrenten kommer med .... noe tøffere .. og la bedriften dø.

 

Det beskriver jo egentlig berre kor usaklig symptomatisk det er for størsteparten av bransjen, og noko eg strengt talt syns er eit usaklig argument, siden eit solid produkt selger bedre enn eit kvasi-ferdig produkt som får masse dårlig rep.

Lenke til kommentar

Jeg kan til nøds godta småfeil når et produkt er nytt, om feilen ikke er for alvorlig selvsagt. Men feilen bør bli rettet iløpet av ikke så altfor lenge, og de sendingene som forlater produsenten etter at feilen har blitt rettet burde ikke inneholde de feil som har blitt rettet. Forventer man at et produkt er aboslutt 100% feilfritt når det havner på markedet vil man ganske sikkert bli skuffet.

 

At en av høvdingene i RIM sier at "du må leve med en programfeil" er det helt ufattelig. Viser hvertfall hva slags holdning han har til sine kunder.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Nok om det, valget falt da på en Nokia 7610 Supernova, som var en rimelig ny skyvetelefon, med godt kamera, design og det som skulle til for at jeg kjøpte.

 

Supernova er en telefon for enklere brukere, rett og slett en annen målgruppe enn N82. At du gikk til den i den tro om at den skulle gi deg mer bare fordi den er nyere, var i utgangspunktet litt naivt spør du meg :/

Lenke til kommentar

kanskje akurat supernovaen var ett dårlig eksempel, men tror dette gjelder mange mobiler fra de fleste leverandører altså.

Trenger ikke finne opp hjulet igjen flere ganger i året. Bruk det man allerede har funnet opp og utbedre det. Så slipper man alle disse småbugsa som dukker opp fra produkt til produkt!

Lenke til kommentar

Et kjempeproblem er imidlertid levetiden til produktene og oppdateringsfrekvensen.

Det er greit at telefonen har små feil (disse bør være av slik en karakter at de ikke har noen spesiell innvirkning på den normale funksjonen av telefonen og alle dens funksjoner) , men man bør forvente at brorparten av disse blir rettet med en programvareoppdatering , om dette ikke skjer så bør forbrukeren rett og slett boikotte denne produsenten da han har fått en mangelfull vare.

 

Det er nok desverre flere produsenter som kun gir 1 eller 2 oppdateringer på et produkt og retter noen vesentlige feil, men som stopper deretter å oppdatere det gjeldende produktet selv om manglene fortsatt er der og produktet fortsatt er til salgs.

 

Uansett så er slike uttalelser fra en toppsjef uønsket og forbrukerne bør boikotte produktene til slike konsern bare for å gi et poeng.

Lenke til kommentar

De får lære av programvareprodusenter og lage oppdateringer man kan sette på autoinnstallering eller varsling så man kan bestemme selv når det skal lastes ned og installeres.

 

Ellers så synes jeg han sender et klart signal til oss forbrukere:

"Blacberry lanseres mens programvaren er på betastadiet og vi er langt i fra fornøyde. Vil du ha stabil programvare, ikke kjøp en blackberry som nylig er lansert."

Lenke til kommentar

Det er jo helt naturlig at etterhvert som produktene blir stadig mer komplekse kreves det mer resurser for å sikre at softwaren holder et tilstrekkelig kvalitetsnivå. Det er en fin balansegang mellom investering og profitt og et økt fokus på kvalitetssikring av software i forkant av utgivelse vil gå på bekostning av fortjenesten til produktet, prisen til produktet eller funksjonene og mulighetene produktet skal inneha. Jeg mener tvert i mot av Jim Balsillie er en realist, for dette er noe som gjelder samtlige selskaper innen denne industrien enten de nevner det for offentligheten eller ikke. Man må regne med feil i software både for dagens og fremtidens telefoner, og det er liten tvil om at softwareoppdateringer er kommet for å bli. Man får bare satse på at det på sikt kommer på plass mer automatiserte løsninger for dette slik som Simen1 nevner, slik at man ikke trenger å være entusiast for å oppdatere telefonen.

Lenke til kommentar

Detter er et punkt hvor jeg er ganske fornøyd med Nokia faktisk :)

Greit nok, det er som med de fleste produkter noen feil ved lansering, disse blir da gjerne rettet opp så fort som mulig via oppdateringer, men et området hvor Nokia virkelig har overrasket meg positivt er hvordan de fremdeles oppdaterer produkter som faktisk kan bli sett på som "gamle".

 

Det at min Nokia N95 rev1 selv sent i 2008 ender opp med ny firmware oppdatering er for meg en stor og veldig positiv overraskelse! Det har jo disse dager dessverre blitt mer og mer vanlig at produsenter fokuserer kun på sine seneste produkter, så i det øyeblikket noe nytt kommer så glemmes alt det gamle om det så er brukanes eller ikke, spesielt for mobiltelefoner så er det jo en klar trend som viser at flere produsenter bryr seg lite om tilstanden til programvaren bare den på sett og vis fungerer.

 

Noe som denne idiotiske uttalelsen illustrerer ganske så godt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...