Gå til innhold

Test: Trekanalsminne på pinebenken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser at noen core i7 systemer selges med ddr3 to-kanals minne (Dell). Hvordan går dette an? Trodde DDR3 automatisk støttet tre-kanals.

Kan man evt sette på trekanals minne selv på disse systemene?

 

i7 støtter trekanals DDR3-minne, ingen andre systemer som støtter DDR3 støtter tre minnekanaler.

 

 

Som vi skrev i testen av i7 går det fint å kjøre med to minnekanaler, og man mister ikke så mye ytelse i normale programmer på grunn av det heller. 

Lenke til kommentar

Se min post her for BCLK.Base clock Control

 

Det er ikke en øvre grense på 1,65V men flere ting må endres synkront for å gå over denne.

Grunnen til grensen i seg selv er at den Volten også stiller volten på den intigrerte minnekontrolleren og ikke bare på rambrikkene.

 

Isteden for RAM -North Bridge - CPU er det nå

Ram- cpu direkte med en innebygget minnekontroller og ikke igjennom NB = Speed.

 

Warning-paint.

Med en divider på 18, BCLK på 250, minne 2250, Eff speed 4500,kan 3CH komme opp i 108GB/s

post-64596-1232981162_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

For de som er like dumme som meg og trodde at de kunne kjøpe disse OCZ brikkene fra PS.no, ikke kjøp dem.

 

Her er de.

 

Disse var i forrige uke merket med teksten:

OCZ DDR3 PC3-12800 Intel Tri Channel Kit 1600MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

mens det man får egentlig er:

OCZ DDR3 PC3-10666 Intel Tri Channel Kit 1333MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

De har rettet opp teksten delvis etter at jeg klagde, men står fremdeles som 12800.

 

Svindel!

 

:mad:

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Jeg ringer alltid og ber de sjekke før de sender.

fått nok av svindel i norske butikker som de kaller "trykkfeil"

Med vilje ja så folk trur produkter er billig og kjøper og gidder ikke sende i retur men beholder varen.

 

Skal hete ( PC3-10666 )

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
kr 2000 for 6gb minne synes jeg er en veldig fin pris.

 

Hæ!?

 

2Gb DDR2 får du for under 200,- dvs at 6Gb kommer til langt under 600,-

Hvorfor skal DDR3 være så himla mye dyrere å lage (over 300% dyrere) ?

 

Edit:

 

Trekker det tilbake en smule... Du får faktisk 2Gb grei DDR3 til under 500,- ergo er prisforskjellen bare litt i overkant av 100%

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er ikke DDR3 som er dyrt, det er DDR2 som er latterlig billig blitt med tanke på hvor lenge det var ute.

 

Da DDR2 dominator lå ute til 6000kr for 4GB var det råbillig husker jeg.

 

Ja, akkurat som en E8400 cpu vil virke, selv om man har bestilt og betalt for en E8500.

 

Det kan hende prisen var "rett" og det heller blir at man kjøper en E8500 og betaler og får en E8400.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det er ikke DDR3 som er dyrt, det er DDR2 som er latterlig billig blitt med tanke på hvor lenge det var ute.

 

Da DDR2 dominator lå ute til 6000kr for 4GB var det råbillig husker jeg.

 

Ja, akkurat som en E8400 cpu vil virke, selv om man har bestilt og betalt for en E8500.

 

Det kan hende prisen var "rett" og det heller blir at man kjøper en E8500 og betaler og får en E8400.

Vel, Komplett selger den rette typen for omtrent samme pris, så vil si det likner mer på mitt eksempel.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...