Gå til innhold

Slutt på permanente utestengelser


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I enkelte svært uheldige tilfeller har moderatorteamet sett det nødvendig å gå til utestengelse av brukerne. I tilfeller av svært alvorlig art eller hvor en bruker har fått flere tidligere beskjeder (og/eller midlertidige utestengelser) har man dessverre sett seg nødvendig å frata noen tilgangen til forumet permanent.

 

Det er slik at forumet er et tilbud til deg og meg. Dette er en arena hver og en får muligheten til å nå ut til tusenvis av mennesker, hvor man kan be om hjelp, få hjelp, diskutere noe man brenner for eller presentere synspunkt eller egne verk for allmennheten. Men dette tilbudet eksisterer ikke uten betingelser. Den viktigste er at hver og en etter beste evne følger retningslinjene som er satt og gjør sitt for å bidra til å heve forumet og ikke senke det ned i dynga. Derfor blir det dessverre nødvendig å frata noen forumtilbudet til tider, en handling som hverken er gøy for moderatorene eller den det gjelder. Forumet er avhengig av at folk bidrar og det hadde i så måte vært mye bedre om brukerne det gjelder heller fokuserte kreftene på å bidra positivt fremfor å ødelegge.

 

Endringen som nå gjøres er at vi slutter med permanente utestengelser. Brukere som har en adferd som der og da kan virke temmelig håpløs vil bli utestengt på ubestemt tid. Dette betyr at den aktuelle brukeren senere kan ta kontakt og be om å få slippe inn igjen. Hvis vi anser det som sannsynlig at vedkommende virkelig ønsker å endre adferden så vil ønsket bli innfridd. Av erfaring hender det at brukere, spesielt den yngre garde, vokser til og angrer for trolling, personangrep og slikt som er blitt begått. Noen innser også hvilken arena det er de har mistet muligheten til å være på og angrer bittert sine ugjerninger. I slike tilfeller vil vi være åpen for å slippe inn igjen vedkommende. Vi er tross alt mennesker og kan alle endre adferd. Hovedformålet med moderering er tross alt å få brukerne til å bidra på de premisser som foreligger og ikke kun fare rundt og bedrive straff. Når det er sagt vil vi forbeholde oss retten til å gi avslag om vi ikke anser sannsynligheten for endring til stede, men forhåpentligvis kan dette bidra til at brukere som har endret seg (positivt) kan få en ny sjans.

 

Dette betyr også at det er åpent for de som tidigere har blitt permanent utestengt om å få be om en ny sjans. Det gjøres på mail til [email protected]. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er flott.

Men jeg savner at man kan utestenge visse brukere fra en bestemt tråd om de ikke greier å oppføre seg. Kanskje noe alla :

 

*Personangrep 1ste gang : Utestengelse fra tråden 1 dag.

*Personangrep 2ndre gang : Utestenglese fra tråden 1 måned.

*Personangrep 3dje gang : Permanent utestengelse fra den aktuelle tråden.

 

Moderatorer bør jo også vurdere om dette bør føre til en økning av advarselsgraden, men i noen tilfeller i opphetede diskusjoner så kan det være greit å la være og heller stenge brukeren ute da han / hun hadde sikkert ikke gjort det samme om tråden ikke hadde utviklet seg slik.

Lenke til kommentar

Er det nokon av den gamle garde som kjem til å søke om å få åpna kontoen sin igjen? Vil tru at når det har gått eit år eller to så har personen som er bannet fått seg ny nettilkobblin (og IP) i tillegg til ei ny e-mail adresse.

 

Er det ikkje enklare for dei å lage ein heilt ny profil utan advarselane og historikken frå den gongen dei ikkje klarte å oppføre seg?

Lenke til kommentar

Dette gjelder alle som har benyttet seg av forumet og har "skjerpet" seg, enten de ble utestengt i går eller i fremtiden en gang. Vi skal være rimelig sikre på at vi ikke slipper inn noen som bare medfører mer bruk av resurser på en som ikke bidrar til et bedre forum. Moderatorene har nok å gjøre som det er.

Lenke til kommentar
Er det nokon av den gamle garde som kjem til å søke om å få åpna kontoen sin igjen? Vil tru at når det har gått eit år eller to så har personen som er bannet fått seg ny nettilkobblin (og IP) i tillegg til ei ny e-mail adresse.

 

Er det ikkje enklare for dei å lage ein heilt ny profil utan advarselane og historikken frå den gongen dei ikkje klarte å oppføre seg?

Om jeg hadde opplevd å bli permbannet så hadde det vært et nederlag å måtte lage ny konto. Man må hele tiden passe på hva man sier så man ikke blir avslørt. Det hadde lagt alt for store dempinger på min posting til at jeg hadde likt det. Jeg hadde vel antagelig gjort det likevel, men jeg hadde ikke LIKT det. :p

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke dette ha tilbakevirkende kraft?

 

Ser ikke noe negativt i at brukere som har blitt bannet tidligere kan komme tilbake? Skulle de være like mye idiot nå, blir de jo bannet igjen - regner jeg med - og neste søk da BØR bli avslått.

 

EDIT: Mener selvfølgelig hvorfor brukere over meg mener det ikke bør være det. :)

Endret av Binko
Lenke til kommentar
Er det ikkje enklare for dei å lage ein heilt ny profil utan advarselane og historikken frå den gongen dei ikkje klarte å oppføre seg?

 

Om de gjør det og aldri blir oppdaget så er på en måte oppdraget utført, siden de da oppfører seg. Men det hender ikke rent sjelden at utestengte brukere blir tatt på fersken og det hjelper lite med endring av IP-adresse og slikt. De er som oftest aktive igjen i samme områder som tidligere og har en adferd som erfarne mods lett kjenner igjen. Med mindre de endrer adferd, som igjen er oppdrag utført :)

Lenke til kommentar

Nei det gjør de ikke. Men om et troll oppretter ny bruker (med ny ip og e-post) og opptrer på en måte slik at vi ikke merker det (ergo unnlater å trolle) så er saken på mange måter løst. Det kan godt hende det finnes nye brukere som i dag bidrar positivt som tidligere var permbannede, uten at vi noensinne finner ut av det. Slik er nå forumlivet og så lenge de bidrar positivt er det ingen krise (bidrar de negativt er det lettere å oppdage hvem de er). Dette handler tross alt mer om å få brukere til å bidra positivt fremfor å være langsinte straffere.

Lenke til kommentar
Kan de ha noe med denne å gjøre? Vet ikke helt hva jeg synes om dette. Skal hensynet til den enkelte bruker settes så høyt at det går utover forumet? Hvis man konstant er på kant med retningslinjene for forumet og ikke vil bemerke seg advarsler og anbefalinger, mener jeg man ikke har noe her å gjøre. Da er faktisk en pemanent utestengelse på sin plass. Hva skal nå gjøres med slike tilfeller?
Lenke til kommentar

Forslaget var noe som vi først luftet internt for en del måneder siden og noe som smått alt har blitt praktisert det siste halvåret. Nå var det på tide å iverksette det i full skala og gjøre brukerne oppmerksom på det, siden de først spurte :)

 

Vi slipper ikke inn igjen noen hvis vi tror de vil fortsette å skape kvalme, det sier seg selv. Som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Flott! :)

 

I mine yngre dager som "newbie" her inne, ble jeg utestengt i nesten to år. Jeg klaget og fikk medhold og fjernet utestengelsen etter et par uker, men problemet da var kommunikasjon med moderatorer. For det første, jeg kunne ikke sende PM til noen (pga. jeg fikk ikke logget inn), og jeg hadde cookies på maskinen, så jeg kom meg ikke inn på forumet (den prøvde å logge inn automatisk, som førte til rød melding om at jeg var utestengt).

 

Dette gjorde det vanskelig for meg å kunne kommunisere med admins, så det endte meg at jeg da registrerte en ny bruker, for å snakke med de nødvendige mods, samt få tak i e-postadresse for å klage. Nå vet jeg ikke om det er slik i dag, da dette er ganske nøyaktig 2 år siden, men i så fall syntes jeg at det kanskje skulle blitt noen forandringer. Kanskje litt lettere tilgjengelig informasjon om hvordan klage, og kanskje muligheten til å logge inn på sin bruker og sende meldinger, så man har muligheten til å klage. Det var ganske kjipt å sitte og føle at jeg hadde blitt urettferdig behandlet, for å så slite i over en uke med å få til å klage.

 

Så det jeg egentlig spør om, er om det er mulig å bare sperre muligheten for å poste, men ikke muligheten for å logge inn, og kanskje ikke muligheten for å sende meldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...