Gå til innhold

Intel utvider repertoaret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spent på prisen. I teorien vil tettheten dobles og pris/GB halveres for flashminne med overgangen fra 50-nm til 34-nm.

 

Sandisk, Toshiba to ship 32-nm NAND in ´09.

 

Ellers regnes det med at de fleste går over fra 2-bit MLC til 3-bit og 4-bit MLC i løpet av 2009/10 som ytterligere vil kutte kostnader.

 

1 kr/GB bør være innen rekkevidde de neste 2-3 årene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vel på snurrediskfronten er det svært mye spennende i vente de neste 5 åra. Teknologien som er under utvikling vil om den kommer i produksjon totalsmadre dagens og morgendagens ssd-disker både på hastighet og kapasitet. Vi snakker hastigheter på mange mange GB/s og kapasiteter som er ca 100x større enn i dag. Spørsmålet er bare hva denne teknologien koster i produksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Frister å få en Intel SLC inn i maskina, men 32GB er ørlite grann lite.

Kjøp deg en ok SAS kontroller og sett inn 4 stk i RAID0 ...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Å velge SSD med PATA er jo som å kjøre Pentium 4 med et GTX 295.. :p

 

Meningsløst, med andre ord.

Egentlig ikke. Har en liten LG T1 bærbar på 14" og en harddisk som surrer på 4200rpm. Den er en irriterende flaskehals ytelsesmessig, og skulle gjerne vært oppgradert til noe raskere. Da ser jeg for meg at en SSD på 32GB er passe stort, og hvis den har et sted mellom 30-70MB/sek skrive/leseytelse og mange IOPS er det bra. Mtron mobi3000 32GB har akkurat dette, men syns det er drøyt å betale 1800kr+moms for den. Verdien av den bærbare er overhodet ikke høy nok til å forsvare prisen på oppgraderingen.

Og bytte bærbar er heller ikke aktuelt, siden det er 1440x900 oppløsning, 1,6kg, 2 batterier med 4 timer driftstid på hver. Nesten umulig å få tak i tilsvarende idag, uten å drepe lommeboka totalt.

Lenke til kommentar
Nå gjelder det bare å få alle andre til å kjøpe SSD disker slik at prisen går ned. Så om et par år kan jeg kjøpe SSD disk til en mye lavere pris ;)

Når etterspørselen øker så kan man vel bare forvente at prisene øker.

 

Enig med newman221 i at det gir mening å kombinere SSD med PATA. Jeg har flere gamle bærbare som kunne fått 2-4 år lengre brukstid dersom de fikk et ytelsehopp fra SSD. Det som vil utrangere de da er minnemengden (512 MB - 1 GB).

 

10000 IOPS er langt bedre enn 50 IOPS, selv om begge diskene begrenses til 100 MB/s på store filer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...