Gå til innhold

Satser hardt på SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det flere fordeler

SSD her 1000 ganger kortere aksesstid og mange ganger større antall IOPS.

enn mindre strøforbruk og

Nei, det er ikke nødvendigvis mindre strømforbruk i praksis.

bedre motstand mot slag/rystelse på SSD?

Ja.

Er det klart bevist at SSD disk er mer slitesterk og mindre utsatt for feil?

Nei, men SSD er ikke dårligere og I noen settinger bedre.

Er det større risiko for å miste data permanent på SSD disk vs vanlig disk ved feil?

Neppe. Dog er vel ikke IBAS & Co ikke helt vante med SSD enda.

Lenke til kommentar
Jaggu på tide at de tradisjonelle ser lyset (bortsett fra Samsung som selger unna snurredisk avdelingene).

 

Hvor er Western Digital ?

 

Seagate har vel neppe hatt problemer med å se lyset i den orstand at de har skjønt at SSD vil bli stadig mer populært. Det er snakk om timing mer enn noe annet. Og selger Samsung unna sine tradisjonelle HD-produksjon? Betyr det at de slutter med HDer? Det er jo isåfall synd.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det flere fordeler

SSD her 1000 ganger kortere aksesstid og mange ganger større antall IOPS.

enn mindre strøforbruk og

Nei, det er ikke nødvendigvis mindre strømforbruk i praksis.

bedre motstand mot slag/rystelse på SSD?

Ja.

Er det klart bevist at SSD disk er mer slitesterk og mindre utsatt for feil?

Nei, men SSD er ikke dårligere og I noen settinger bedre.

Er det større risiko for å miste data permanent på SSD disk vs vanlig disk ved feil?

Neppe. Dog er vel ikke IBAS & Co ikke helt vante med SSD enda.

Ikke glem fravær av støy, enkelte(som meg) setter den fordelen svært høyt.

Lenke til kommentar
Jaggu på tide at de tradisjonelle ser lyset (bortsett fra Samsung som selger unna snurredisk avdelingene).

 

Hvor er Western Digital ?

 

Seagate har vel neppe hatt problemer med å se lyset i den orstand at de har skjønt at SSD vil bli stadig mer populært. Det er snakk om timing mer enn noe annet. Og selger Samsung unna sine tradisjonelle HD-produksjon? Betyr det at de slutter med HDer? Det er jo isåfall synd.

 

AtW

Kan det ha sammenheng med at de «tradisjonelle» aktørene har, takket være stor kompetanse og patenter, kunne sittet på et marked med begrenset konkurranse(som jo gir større mulighet for inntjening). Slik at disse naturligvis har ønsket å utsette den «store oppstarten» av SSD?

 

SSD åpner jo for at langt flere aktører som tidligere ikke laget harddisker nå kommer inn på markedet. Et eksempel er Corsair.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Og selger Samsung unna sine tradisjonelle HD-produksjon?

Den påstanden var vel kanskje litt vel tabloid fra undertegnede. Sorry. Jeg kunne ikke finne igjen artikkelen. Den var i sammenheng med Fujitsu's salg av HDD produksjon til WD (som jeg tror gikk i vasken) hvor det sto at også Samsung vurderte "omstrukturering" av (Les:Kvitte seg med) sin HDD produksjon.

 

... Et eksempel er Corsair.

og ikke minst OCZ.

Lenke til kommentar

Skulle vel egentlig bare mangle. Western Digital vil snart slite hvis de ikke kommer på banen. Allerede nå i starten av SSD-æraen er det vanskelig å rettferdiggjøre kjøp av en bråkete (Veloci)Raptor vs moderne SSD-er. Tradisjonelle snurredisker vil være helt utkonkurrert innen ti år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tradisjonelle snurredisker vil være helt utkonkurrert innen ti år.

 

Snurredisken er død innen utgangen av dette året.

 

Selvfølgelig vil de eksistere i en haug installasjoner som ikke uten videre kan bytte, store "storage centers" vil fortsatt kjøpe/benytte snurredisker og billige Elkjøp PC'er vil muligens komme med tradisjonelle HDD's ei stund til.

 

128Gb SSD (ihvertfall MLC) er på vei ned til 2k ... Da er det helt slutt på snurredisker for min del. Jeg bruker vanligvis 15k SAS disker og de er jo ikke spesielt rimelige de heller.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Spesiellt om dette med, om det er vanskeliger å gjenopprette feil.

Hva mener du med feil i denne forbindelse ?

 

Datatekniske feil vil de være like på (utilsiktet formatering etc) fordi filsystemet er det samme. Snurredisker tåler vel brann bedre, SSD burde tåle megnetisme bedre. SDD er overlegen snurredisk mht til støtskader. MTBF fra produsent er omtrent den samme.

 

Eneste utfordring er at firmaer som IBAS etc ikke ennå er vant til å håndtere SSD og "skrivespreder" kontrolleren i disse.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på det å sammenlikne magnetisk disk, med disse adresseområdene på SSD. På en magnetisk disk kan du om den interne kontrolleren dør hente ut intakte data. Om du får diskkrasj, kan du hente ut deler av dataene intakte, men det du mister vil du miste 100 %, eventuellt at du kan være heldig å hente ut deler av dataene, som du da må arbeide en del med å kunne få nytte av, eventuellt gjenoppbygge.

 

Dersom dataene på en SSD ryker, så ser jeg for meg at du ikke umiddelbart kan gå inn på adresseområdene og få tilgang. Dessuten er jo kretsene så uhyre små, at det å kunne lodde sammen en styrekrets uten å ødelegge noe ser litt umulig, eller dyrt ut.

 

Jeg vil tro/tippe at uten en form for backup, hvor du kan "skru tilbake tiden" til der en ønsker, så er du f**ked.

 

Magnetbånd (tape) er jo det sikreste sies det, av mange.

Endret av G
Lenke til kommentar
Tradisjonelle snurredisker vil være helt utkonkurrert innen ti år.

 

Snurredisken er død innen utgangen av dette året.

 

Selvfølgelig vil de eksistere i en haug installasjoner som ikke uten videre kan bytte, store "storage centers" vil fortsatt kjøpe/benytte snurredisker og billige Elkjøp PC'er vil muligens komme med tradisjonelle HDD's ei stund til.

 

128Gb SSD (ihvertfall MLC) er på vei ned til 2k ... Da er det helt slutt på snurredisker for min del. Jeg bruker vanligvis 15k SAS disker og de er jo ikke spesielt rimelige de heller.

 

Om du ikke har en vesentlig annen definisjon på "død", så vedder jeg en tusenlapp på at det ikke blir tilfellet :) Tradisjonelle disker kommer itl å selge godt også mot slutten av året.

 

AtW

Lenke til kommentar
"Snurredisk" vil leve nøyaktig så lenge som de er billigst per byte. Verken kortere eller lengre. Vi som har disse store datalagringsenhetene kan fint bytte ut en defekt disk med en SSD hvis produsenten supporterer det.

 

+administrerer ca 150TB diskplass.

 

Det tror jeg også. Nå vet jeg ikke om du tenker totalkost eller innkjøpskost, men om det er innkjøpskost, kasnkje litt før siden man kan spare litt på lavere forbruk. Og nå vet jeg spådommer ofte blir gjort til skamme, men jeg tipper det er gått minste 3-4 år før det skjer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tradisjonelle snurredisker vil være helt utkonkurrert innen ti år.

 

Snurredisken er død innen utgangen av dette året.

 

Sabla hvor positiv du var. Da mener du vell bærbare sikkert.

 

Ikke før jeg har en SSD i min stasjonære er det vanlig for hvermannsen, sier jeg fordi jeg ikke kjøper et produkt som foreløbig er overpriset....

 

Har Segagate sittet lenge på gjerdet? Nei. SSD har knapt begynnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...