Gå til innhold

Februarfest 2009: 4 uker - 4 temaer


Anbefalte innlegg

Det er fortsatt vinter, og stort sett mørkt. Men det er ingen hindring for Akams ivrige foto-amatører. Så det er på tide med en skikkelig utfordring igjen.

 

Temaet for februar er 4 uker - 4 temaer.

 

Du må på bestemme deg for 4 temaer, et for hver uke. Det vil si at du må ha meldt deg på i påmeldingstråden, ha valgt temaene og bestemt deg for aktivetsnivå før den 1. februar 2009.

 

De 4 ukene er naturlig nok som følger:

  1. 1.2 - 7.2
  2. 8.2 - 14.2
  3. 15.2 - 21.2
  4. 22.2 - 28.2

Regler.

  1. Utfordringen gjelder fra 1. februar til 28. februar.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du kan maksimalt laste opp sju bilder i løpet av en uke.
  4. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato, såfremt du ikke deltar som pingle.
  5. Du må melde deg på senest 31. januar i denne tråden.
  6. Du må opprette din egen deltager-tråd.
  7. La bildene ha exif-info.
  8. Bildene som legges inn skal ikke være større enn 1280 piksler i lengste lengde.

Når måneden er over velger du de et bilde fra hvert tema (totalt 4) som legges i en samletråd for alle de beste bildene.

 

Aktivitetsnivå.

 

Du kan velge følgende aktivetsnivå:

 

Hardcore: Du tar kun bilder relatert til temaene og leverer et bilde hver dag. Du tar ikke bilder av andre ting.

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til temaene og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Pingle: Du tar to til tre bilder per tema. Disse kan være tatt samme dag, og du tar bilder av hva det skal være.

 

Aktivitetsnivået gjelder for hele måneden. Og du poster selvsagt kun bilder relatert temaene i bildetråden din.

 

Dere kan selvfølgelig velge tilleggskrav etter behov. Se Aprilfesten og Oktoberfesten for inspirasjon.

 

Deltagertråd.

 

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

 

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

 

Februarfest 2009 - brukernavn

 

For eksempel:

 

Februarfest 2009 - tomsi42

 

Bildene som legges inn skal ikke være større enn 1280 piksler i lengste lengde. Info for å legge inn bilder finner dere her.

 

Annet.

 

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

 

Velkommen,

Tom

 

Endringslogg:

22.01.09: Rettet skrivefeil i tittel og lagt in linker for påmeldingstråd

22.01.09: Rettet skrivefeil

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man utsette opplasting av bilder? Ikke alltid at man kan laste opp bilder hver dag... eller hver uke for den saks skyld...

Jeg ser ikke noen problemer med det. Innenfor rimelighetens grenser, selvsagt.

 

Men fra hardcore (og tildels entusiast) folket forventer jeg ståldisplin og opplasting daglig. Såfremt de ikke skyter analogt eller er på steder uten internett :)

 

Man kan godt meddele antatt leverinsgtid å påmelingstråden.

 

Tom

Lenke til kommentar

Er det lov å delta i alle tre pågående utfordringer med samme bilde? :innocent:

 

Ha en uke hvor månen står i sentrum i 4 ukers utfordringen, samt bruke det i måneutfordringen og som om det ikke skulle være nok, kan dette måne bilde da også brukes i nattfoto konkurransen :whistle:

 

Dette krever vel at bilde først blir lagt ut i nattfotokonkurransen i henhold til de reglene som er der :p

 

U see?

 

EDIT: når jeg snakker om månebilde, mener jeg selvsagt fullmånebilde... ;) da det er fullmåne 11. februar :)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Har vært en av DE dagene i dag, men her er i alle fall forsideomtale: http://www.akam.no/artikler/fire_tema_paa_fire_uker/67455

 

Det er ingen problemer for oss om folk benytter samme bilde i nattfotokonken som i en utfordring, bare konkurransereglene overholdes.

Tusen takk for artikkelen. Det er fint å få litt blest om dette også. Selv om det er mye på gang her.

 

Jeg har heller ingen problemer med at man bruker samme bildet flere steder, så lenge de forskjellige reglene overholdes. Så et fullmånebilde tatt om natta kan i teorien brukes på alle tre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er å bruke et bestemt objektiv i en uke et tema, slik at det blir 4 ulike objektiver?

 

Francis

Hvis det slik du ønsker å legge opp måneden, så gjør du det. Om du velger utstyr, teknikk, motivtyper, eller noe helt annet, det er opp til deg.

 

For noen , så blir det en blanding.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sånn da var jeg påmeldt. Hardcore hvis det lar seg gjennomføre i praksis, men har ett par usikkerhetsmomenter mtp fremtiden som gjør at jeg plutselig kansje ikke kan gjennomføre noe sånt.

 

Skal dra fram litt utstyr jeg egentlig ikke bruker så mye lenger, blitsen og 18-135. Blir og litt lek med 18-55.

 

Edit: intensjonen er å holde hardcore løpet ut, men må kansje falle tilbake til kandidat, avhengig av noe jeg ikke nevner her.

Endret av jzono1
Lenke til kommentar
Men Tomsi boi. Er det mulig å bruke samme bildet i februar utfordringen, som i nattfotokonkurransen?

 

Det er ingen problemer for oss om folk benytter samme bilde i nattfotokonken som i en utfordring, bare konkurransereglene overholdes.

 

Jeg har heller ingen problemer med at man bruker samme bildet flere steder, så lenge de forskjellige reglene overholdes. Så et fullmånebilde tatt om natta kan i teorien brukes på alle tre.
Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...