Gå til innhold

Conficker-viruset herjer fortsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om dette angriper Windows 7?

Det gjør det, men bare om du deaktiverer UAC eller tillater at programmet kjører når UAC er aktivert. Samme med Vista forresten.

 

## quote av fjernet innlegg er redigert bort av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Viruset slår ikke av bare Automatic Updates, det slår av også BITS Servicen og en rekke andre. Samtidig legger det seg i system restore og i minnet slik at det dukker opp igjen etter en reboot.

Det er vel egentlig ikke et virus i seg selv? Ser mer på det som en trojaner som åpner pcen fullstendig slik at alt annet dritt kan komme inn.

 

Den oppdateringen er jo fra oktober 2008! Folk burde jo ha den allerede. Argh.

 

Dette er sant, men Windows har jo et stort problem angående Windows Update. Nemlig WGA. Dersom maskina ikke har kjørt gjennom WGA så vil ikke Windows Update plukke opp noen oppdateringer. Og man får selvsagt ingen beskjed om WGA ikke er aktivert eller ikke. Tror dette er et av hovedårsakene til problemet.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Eg ler høgt av alle som får virus! Og ler enda høgare av dei som bruker masse penger på antivirus og brannmurer.

Hvorfor det? Lager du selv virus? Ser ikke hvordan noen skal le av at noen kommer ut for denne type virus. Men kanskje du bruker linux og da er vel svaret opplagt.

 

Windows er ikkje brukervennleg, men Windows sitter på eindel svært gode applikasjoner som ikkje er tilgjengeleg på andre plattformer som f.eks MSOffice. Uansett så kan det problemte løysast med dagens virtualiseringsteknologi.

Ikke brukervennlig, virkelig?

Lenke til kommentar
Eg ler høgt av alle som får virus! Og ler enda høgare av dei som bruker masse penger på antivirus og brannmurer.

 

Jeg tror jeg forstår hva du mener, og prinsipielt er jeg helt med deg, siDDIs.

 

Men, jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan du forholder deg til (les: hvordan man bør forholde seg til) ormer, virus osv. i praksis. Det er greit nok at med litt sunn fornuft, så unngår man brorparten av skadelig programvare, som vanligvis er avhenige av den menneskelige faktoren for å infisere et system.

 

Allikevel: Hvordan kan du stole på en PC som du ikke kontrollerer med jevne mellomrom? Det er tross alt ikke alle ormer/virus/spyware osv. som gjør noe direkte skadelig eller merkbart med PCen din. Dersom PCen din misbrukes av et botnet; hvordan merker du det? Jeg forstår at det viktigste er å ikke bli infisert i utgangspunktet, men hvordan kan man virkelig vite at man ikke er det?

 

Jeg er ihvertfall bekymret for å oppfatte meg selv som så ufeilbarlig at jeg dropper virus/spyware scanningen, og bare forutsetter at jeg klarer meg uten. Nå skal det sies at jeg ikke har oppdaget noe virus på systemet mitt de siste tre årene (og jeg klarer meg fint med Avast Free og Windows firewall), men allikevel ...

Lenke til kommentar
Nei, dei fleste greier ikkje dette må å få Windows i gong frå orginal CD. Det er fakta i lange baner. Dei aller fleste må ha ein prekonfiguert Windows for i det heile tatt kunne bruke det.

Brukervennlig i forhold til hva? Er det innstallasjonsprosessen til operativsystemet som avgjør hvor brukervennlig det er?

Lenke til kommentar

Egentleg er det ganske enkelt å være fri for virus og spionprogrammer. Og det er å halde seg unna programvare/spel som ikkje er fri programvare og i tillegg må ein ha ein liste over applikasjoner/spel som er "trygge" å innstallere. F.eks laster du ned noko frå Sourceforge så er sannsynlegheita for at det inneheld noko snusk svært liten. Det same gjelder orginal versjon av MS Office og Photoshop.

 

Trenger ein noko nytt som ikkje er "trygt" på så bør ein undersøke om det er å stole på ved å google litt og spør andre. Eventuelt innstallere det på ein virtuell PC. Det er også viktig å ikkje stole blindt på venner, ikkje bruk minnepenner og ta i mot filer uten videre.

 

Sjølvsagt er det urealistisk å beskytte seg 100%, men folk flest kan greie å beskytte seg 99.99% av tida med riktig opplæring.

Lenke til kommentar
Nei, dei fleste greier ikkje dette må å få Windows i gong frå orginal CD. Det er fakta i lange baner. Dei aller fleste må ha ein prekonfiguert Windows for i det heile tatt kunne bruke det.

Brukervennlig i forhold til hva? Er det innstallasjonsprosessen til operativsystemet som avgjør hvor brukervennlig det er?

Eller vedlikehald? Kor ofte er det eit spel krever driveroppdatering? Altfor ofte....

Lenke til kommentar
Allikevel: Hvordan kan du stole på en PC som du ikke kontrollerer med jevne mellomrom? Det er tross alt ikke alle ormer/virus/spyware osv. som gjør noe direkte skadelig eller merkbart med PCen din. Dersom PCen din misbrukes av et botnet; hvordan merker du det? Jeg forstår at det viktigste er å ikke bli infisert i utgangspunktet, men hvordan kan man virkelig vite at man ikke er det?

 

Jeg er ihvertfall bekymret for å oppfatte meg selv som så ufeilbarlig at jeg dropper virus/spyware scanningen, og bare forutsetter at jeg klarer meg uten. Nå skal det sies at jeg ikke har oppdaget noe virus på systemet mitt de siste tre årene (og jeg klarer meg fint med Avast Free og Windows firewall), men allikevel ...

 

Svaret er enkelt: Linux. Med 1 stk Firewall er du ganske trygge.

Lenke til kommentar
Egentleg er det ganske enkelt å være fri for virus og spionprogrammer. Og det er å halde seg unna programvare/spel som ikkje er fri programvare og i tillegg må ein ha ein liste over applikasjoner/spel som er "trygge" å innstallere. F.eks laster du ned noko frå Sourceforge så er sannsynlegheita for at det inneheld noko snusk svært liten. Det same gjelder orginal versjon av MS Office og Photoshop.

 

Dette gjelder jo på private maskiner. Conficker har infisert bedriftsdomener og det er det skaden er størst. Da hjelper det lite å ikke surfe på lugubre nettsider fordi Conficker scanner IP-rangen og sprer seg til alle IPer.

Hørte fra en kompis som jobber i et firma at de for omlag en måned siden fikk hørt om viruset klokken 12 på dagen. Et kvarter etter var det telefonstorm av folk som hadde fått virus. Da hadde det klart å spre seg uten at de engang var logget på. Så lenge maskinen hadde en IP innenfor IP-rangen så kom viruset inn..

Lenke til kommentar
Hørte fra en kompis som jobber i et firma at de for omlag en måned siden fikk hørt om viruset klokken 12 på dagen. Et kvarter etter var det telefonstorm av folk som hadde fått virus. Da hadde det klart å spre seg uten at de engang var logget på. Så lenge maskinen hadde en IP innenfor IP-rangen så kom viruset inn..

 

I bedrifter er det det svakeste leddet (les: den dummeste brukeren) som "bestemmer" hva som infiserer systemene. Dermed kommer man vanskelig utenom virusepidemier av denne typen. Brukeropplæring fungerer bare i svært begrenset omfang, og vil som oftest ikke hjelpe de som egentlig trenger det mest.

 

"There is no patch for stupidity"

-- Kevin Mitnick

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...