Gå til innhold

Prisen for LCD har nådd bunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her er like troverdig som når eiendomsmeglere går ut og sier at det norske eiendomsmarkedet er i ferd med å snu. Dette er ikke en uavhengig analytiker, men direktør i et firma som har store penger å tjene på å spre slike spådommer. Det er naturlig at prisutviklingen på ny teknologi flater ut etterhvert, men konkurransen og utviklingen er fortsatt så enorm at vi som forbrukere vil få mer for pengene også i årene fremover - både i form av lavere priser og forbedret teknologi.

Endret av khare
Lenke til kommentar

Jeg noterer meg at viewsonic har laget en flash reklame for deres vx2265wm, som er en 120hz lcd skjerm 22" 1680x1050. Den blir gjerne lansert til en litt dyrere penge, men det er bare tids spørsmål før alle andre lcd skjermer blir da skit billige. Mao bunnen er ikke nådd enda. Kanskje på større TV'r og sånt, det har jeg ikke peiling på. Men for data skjermer, ikke faen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det her er like troverdig som når eiendomsmeglere går ut og sier at det norske eiendomsmarkedet er i ferd med å snu. Dette er ikke en uavhengig analytiker, men direktør i et firma som har store penger å tjene på å spre slike spådommer. Det er naturlig at prisutviklingen på ny teknologi flater ut etterhvert, men konkurransen og utviklingen er fortsatt så enorm at vi som forbrukere vil få mer for pengene også i årene fremover - både i form av lavere priser og forbedret teknologi.

 

Enig.

Dette er en "skurk" som leder ett firma som allerede er avslørt å drive med "dirty tricks".

Så dette er kun ett forsøk på å spre litt FUD som kan lede til mer bonus/fortjeneste. :)

Mao:

En god sjef ("moneywise"). :D

Lenke til kommentar

Jeg tror på at konkurransen er hard, men ikke at vi har nådd noen prisbunn som om det skal opp igjen. Jeg tror prisene på LCD aldri vil stige nevneverdig. Prisene vil nok fortsette å synke, men ikke så mye som før.

 

De delene av LCD-markedet som er mest innbringende er nok de med spesielt bra spesifikasjoner (svært høy kontrast, bra fargespekter, oppdateringshastighet etc) fordi de koster nok teknisk sett det samme å produsere som billigere skjermer, men salgsprisen er høyere. I tillegg tror jeg 50" og oppover er svært innbringende. Prisene vil sikkert rase en god del fremover for så store skjermer.

 

F.eks får man 46" med full HD til 9000 kr nå, mens 55" koster over 230% mer, selv om det bare er ~43% større areal.

 

I 2009 og 2010 tror jeg det vil bli svært innbringende å tilby TVer med 240 Hz, svært tynne design, diverse dekodere og PVR-mulighet, samt god direkte mediestøtte fra minnepinne, ekstern harddisk eller lokalnettverket.

 

På den andre side vil det bli lite å tjene på "dumme" TVer uten USB og TP-tilkoblinger, dårlig kontrast, "bare" HD-ready oppløsning, 50Hz osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Full HD ser best ut på 40" 42" og rundt 50" 55"...Når de ser det på 60" er pixlene mer dratt utover og dårligere bilde som burde hatt mye høyere oppløsninger.

10" og opp til 37" har ikke så forferdelig mye glede av full HD, når petensialet ikke kommer til topps før du når 40".

Lenke til kommentar
Full HD ser best ut på 40" 42" og rundt 50" 55"...Når de ser det på 60" er pixlene mer dratt utover og dårligere bilde som burde hatt mye høyere oppløsninger.

10" og opp til 37" har ikke så forferdelig mye glede av full HD, når petensialet ikke kommer til topps før du når 40".

 

Takker så mye for den :thumbup:

Endret av Kaufman
Lenke til kommentar

Til Snotrus.

 

ehh...har du sett full hd på 60 tommer. Eller er du en av de som står med lupe foran skjermen? Dette var ett utsagn som ikke har rot i virkeligheten!

Ps: prisene på noen lcd skjermer har allerede gått opp. Men det er jo ikke sikkert det holder seg slik da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Til Snotrus.

 

ehh...har du sett full hd på 60 tommer. Eller er du en av de som står med lupe foran skjermen? Dette var ett utsagn som ikke har rot i virkeligheten!

 

Synes du virkelig det ja ok.. det er smak og behag, noen mennesker ser feks ikke forskjellen på ditt og datt slik som 30 Hz og 120 Hz.

Jeg er kanskje nøye\kresen på bildet ja og studerer dem gjerne nærme.

 

Til Chokke... jepp 720p er fint på 32 tommer.

 

Mulighet for øyet å se 1080p

 

En persons evne til å skille små detaljer er beskrevet som "visuelle acuity". Når enkelte piksler er knapt løse, økt oppløsning gir liten nytte for betrakteren med mindre leseavstand er kortere eller skjermen forstørres. Således for 1080p TV viser, er det en Minimumsstørrelsen til avstand ratio for å se en betydelig fordel. Muligheten for øyet å løse 1080p innhold også avhenger av mengden kontrast i bildet. For optimal visning, er det anbefalt å sitte i en avstand på omtrent tre ganger diagonal måling av skjermen.

- Wikipedia..oversatt med Google språkverktøy.

 

Mulig jeg sto for nærme 60" tommeren også :)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Mannen har helt rett i at det er billig nå! Ble tilbudt Pioneer sin 50" plasma (husker ikke modell) til kr. 19.000,- :D Halv pris i forhold til veiledende! Broderen til damen kjøpte akkurat sony sin nyeste 46" LCD + en PS3 med noe tilbehør for 16 tusen blank!

 

Det jeg er helt uenig i er at prisen er i bånn, det står nye ny teknologi på trappen, da særlig OLED, noe som er grunnen til at jeg ennå har min gamle 36" sony CRT den ble prutet ned til 4000! like før flatskjermene kom. En BØR ha godt av når en kjøper store dyre skjermer nå. Leverandørene er blitt redde for å brenne inne med dem.

 

BTW: Sony kommer til å slite bigtime med alvorlig høy kurs på yen, blueray som ingen vil ha og PS3 som de store markedene i asia ikke har råd til! (kilde BBC)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...