Gå til innhold

Oppgraderer Atom med Pineview


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk sett ikke midt i blinken for hva jeg kunne ønsket meg av neste Atom generasjon, men basert på digitimes artikkelen så ser det ut til at Intel har hat høyt fokus på å redusere kostnadene på systemet som helhet så helt dumt blir det ikke. Jeg hadde heller sett DDR3 IMC og ekstern GPU, men det ville dratt opp prisen betydelig.

 

Edit: Skal bli interessant å se om det blir en eller to brikker. Integrering kan jo gjøres på flere måter...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Teknisk sett ikke midt i blinken for hva jeg kunne ønsket meg av neste Atom generasjon, men basert på digitimes artikkelen så ser det ut til at Intel har hat høyt fokus på å redusere kostnadene på systemet som helhet så helt dumt blir det ikke. Jeg hadde heller sett DDR3 IMC og ekstern GPU, men det ville dratt opp prisen betydelig.

 

Edit: Skal bli interessant å se om det blir en eller to brikker. Integrering kan jo gjøres på flere måter...

 

ddr3 på atom i år? høretes helt usannsynelig og unødvendig ut spør du meg. gpu er vel ekstern den, eller mener du å kunne få atom med brikkesett uten grafikk? høres ut som du har missforstått konseptet med atom.

Lenke til kommentar
Teknisk sett ikke midt i blinken for hva jeg kunne ønsket meg av neste Atom generasjon, men basert på digitimes artikkelen så ser det ut til at Intel har hat høyt fokus på å redusere kostnadene på systemet som helhet så helt dumt blir det ikke. Jeg hadde heller sett DDR3 IMC og ekstern GPU, men det ville dratt opp prisen betydelig.

 

Edit: Skal bli interessant å se om det blir en eller to brikker. Integrering kan jo gjøres på flere måter...

 

ddr3 på atom i år? høretes helt usannsynelig og unødvendig ut spør du meg. gpu er vel ekstern den, eller mener du å kunne få atom med brikkesett uten grafikk? høres ut som du har missforstått konseptet med atom.

Fra artikkelen: "Integrert nordbro"

Lenke til kommentar
hadde håpet mer på et bedre brikkesett som brukte mindre strøm. Her har de en cpu som bruker 2W, så da burde de nesten gjort noe med hovedkortet også. Det burde være teoretisk mulig å presse 4-7 timer bruk ut av et 3cellers batteri.

OG videoaksellerasjon på gpu hadde vært topp ja...

Hovedkortdesignet blir vesentlig endret. De går fra 6 lag til 4 lag og arealet benyttet til CPU og chipset reduseres med 60%. Videre reduseres effektforbruket fra 8 til 7 watt hevdes det. Ytelsen går naturlig nok noe opp også når klokkefrekvens på CPU og minne øker. Integreringen av nordbroen fører imidlertid til at nvidias Ion plattform ikke kan videreføres.

Lenke til kommentar
Pineview-grafikken vil fortsatt være basert på GMA950, men økt klokkefrekvens vil forhåpentligvis gi merkbar ytelsesforskjell.

+50% klokkefrekvens tyder på at i beste fall kan f.eks 4 FPS bli til 6 og 8 FPS bli til 12 i spill.

 

Dagens integrerte grafikk klarer 720p glatt med noen programmer men klarer det ikke med andre programmer. 720p ligger altså på vippen av hva IGPen klarer. I teorien får filmavspillingen 50% bedre ytelse med det nye brikkesettet. 1080p er 125% høyere oppløsning enn 720p. Forbedringen på teoretiske 50% er trolig for liten til å klare 1080p glatt.

 

Klokkefrekvensen på selve prosessoren holdes foreløpig svært tett til brystet.

Jeg tipper på inntil 2,0 GHz. Det er et rundt og pent tall.

Lenke til kommentar
Fortsatt gma950 grafikk i 2009? Det gjør nesten litt vondt å lese. Håper virkelig Nvidia og/eller AMD kommer opp med noe sprekere.

Helt enig, og jeg er overbevist om at cdet vil komme teknisk bedre systemer til nettpc i 2009, men det vil kanskje ikke komme noen billigere systemer. Litt av det geniale med nettpc er jo prisen og det fokuset er ikke ventet å bli mindre i 1930..err 2009.

Lenke til kommentar
Fortsatt gma950 grafikk i 2009? Det gjør nesten litt vondt å lese.

Et historisk tilbakeblikk: GMA 950 ble lansert for snart 4 år siden (mai 2005) med intel 945G brikkesettet for stasjonære PCer. Selv den gangen var ytelsen sett på som elendig.

I 2005 var de raskeste skjermkortene ~20 ganger raskere enn GMA 950. I dag er de ca 90 ganger raskere. Ytelserangering har jeg hentet fra forumets ytelseguide. Integrert grafikk fra Nvidia/ATI var nok ~2-3 ganger raskere allerede i 2005 og rundt 10-15 ganger raskere i dag.

 

Håper virkelig Nvidia og/eller AMD kommer opp med noe sprekere.

Jeg også!

Lenke til kommentar

hjelper pent lite med sprekere skjermkort når skjermkortet ikke har støtte for avc decoding...

da er det cpu som må ta støyten. min atom@2ghz@coreavc klarte såvidt 720p avc helt smoth.

 

nå vet jeg at coreavc ikke støtter noe hjelp fra skjermkort. men det er den eneste decodern jeg fant som faktisk klarte å spille av 720p avc på atom.

 

problemet mitt er muligens at jeg mener man kan ofre 7-8w ekstra for å få litt ytelse. for det er bare bakvendt at nettverk(BT Wlan LAN) skjerm hardisk og minne ikke har samme ekstrem laveffekt løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...