Gå til innhold

Kina vokser på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og man skulle kanskje ikke tro det, men det er ute i distriktene at internettbruken øker raskest. Der har man registrert en økning på 60,8 prosent, mens byene kun kan skilte med en økning på 35,6 posent.

Det er ikke overraskende når man vet hvordan man regner prosent.

 

Jo mindre tall man starter med jo mindre økning i andel av befolkningen skal til for å øke prosentandelen. Eksempler:

 

- Dersom 5 av 100 på landsbygda brukte Internett i fjor og 8 av 100 i år så har økningen vært fra 5 til 8. Altså en 60% økning. Regner man prosentpoeng så har økningen vært 3 %poeng.

 

- Dersom 20 av 100 i byene brukte Internett i fjor og 27 av 100 i år så har økningen vært fra 20 til 27. Altså en 35% økning. Regner man prosentpoeng så har økningen vært 7 %poeng.

Lenke til kommentar
Hvordan skriver en kineser SMS egentlig?

 

Ett lite bokstavsett på 29 tegn er greiere å forholde seg til en alskens krusseduller. :blink:

 

 

Hehe, det kan du lure på :p

 

Kineserne (og japanerne for den del) bruker ikke bare kanji ("Kruseduller"), men også det latinske alfabetet. Det er jo ikke mulig å skrive på en datamaskin med to tusen knapper/tegn... :p

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hvordan skriver en kineser SMS egentlig?

 

Ett lite bokstavsett på 29 tegn er greiere å forholde seg til en alskens krusseduller. :blink:

 

For å skrive på tastaturet bruker de stort sett pinyin hvor datamaskinen automatisk oversetter til "kruseduller". Er ikke sikker på sms, men kan tenke meg de bruker itlsvarende system der..

 

Hvordan ellers ser du for deg et kinesisk tastatur ? ;)

Lenke til kommentar
Og man skulle kanskje ikke tro det, men det er ute i distriktene at internettbruken øker raskest. Der har man registrert en økning på 60,8 prosent, mens byene kun kan skilte med en økning på 35,6 posent.

Det er ikke overraskende når man vet hvordan man regner prosent.

 

Jo mindre tall man starter med jo mindre økning i andel av befolkningen skal til for å øke prosentandelen. Eksempler:

 

- Dersom 5 av 100 på landsbygda brukte Internett i fjor og 8 av 100 i år så har økningen vært fra 5 til 8. Altså en 60% økning. Regner man prosentpoeng så har økningen vært 3 %poeng.

 

- Dersom 20 av 100 i byene brukte Internett i fjor og 27 av 100 i år så har økningen vært fra 20 til 27. Altså en 35% økning. Regner man prosentpoeng så har økningen vært 7 %poeng.

 

Statistikk kan veldig lett misbrukes.
Lenke til kommentar

Simen1 har et veldig stort poeng her, som han ofte har ;)

Å slenge ut prosentøkninger uten å si noe om basistall eller basisprosent sier veldig lite med mindre man kjenner situasjonen.

 

I dag er det over 630 mobilbrukere i Kina, og av disse bruker 117,6 millioner mennesker mobilen til surfing.
Her var det noe som var alvorlig galt ja. Det mangler en *10^6. Å tenke seg scenarioet av et land med over en milliard mennesker, og så ha 630 mobilbrukere gir et merkelig bilde av et ekstremt fattig land med en veldig liten elite :p

 

Hvordan kan 298 millioner internettbrukere være eksakt?
Jeg har stor tro til at de kinesiske myndigheten klarer å holde styr på antall nettbrukere til nærmeste million...
Lenke til kommentar
Hvordan skriver en kineser SMS egentlig?

 

Ett lite bokstavsett på 29 tegn er greiere å forholde seg til en alskens krusseduller. :blink:

 

 

Hehe, det kan du lure på :p

 

Kineserne (og japanerne for den del) bruker ikke bare kanji ("Kruseduller"), men også det latinske alfabetet. Det er jo ikke mulig å skrive på en datamaskin med to tusen knapper/tegn... :p

 

Kinesiske tegn er bygget opp av forskjellige streker, prikker og den slags. Så tastaturet til en kineser er som oftest bygget opp av (i stedet for abc, def, osv) streker og prikker og den slags. Skriftspråket har også en skrivemåte, fra øverste venstre hjørne og ned mot høyre. Da gjelds det å klare å kunne "stave" ordene riktig for å få det til.

 

De 2000 knapper/tegn du henvender deg til blir altså det samme som de ca 2000 ordene vi bruker i vårt eget skriftspråk (nå vet jeg ikke hvor mange ord vi har i vårt egetskriftspråk, så jeg skal ikke uttale meg på det).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hvordan skriver en kineser SMS egentlig?

 

Ett lite bokstavsett på 29 tegn er greiere å forholde seg til en alskens krusseduller. :blink:

 

 

Hehe, det kan du lure på :p

 

Kineserne (og japanerne for den del) bruker ikke bare kanji ("Kruseduller"), men også det latinske alfabetet. Det er jo ikke mulig å skrive på en datamaskin med to tusen knapper/tegn... :p

 

Kinesiske tegn er bygget opp av forskjellige streker, prikker og den slags. Så tastaturet til en kineser er som oftest bygget opp av (i stedet for abc, def, osv) streker og prikker og den slags. Skriftspråket har også en skrivemåte, fra øverste venstre hjørne og ned mot høyre. Da gjelds det å klare å kunne "stave" ordene riktig for å få det til.

 

De 2000 knapper/tegn du henvender deg til blir altså det samme som de ca 2000 ordene vi bruker i vårt eget skriftspråk (nå vet jeg ikke hvor mange ord vi har i vårt egetskriftspråk, så jeg skal ikke uttale meg på det).

 

De fleste tastaturene jeg har sett i Kina er stort sett likt som vi har her hjemme, med det latinske alfabetet, hvorpå jeg har observert kinesere hamre inn pinyin som fint blir omgjort til tegn.. mulig det er forskjeller ute og går for hvem som bruker hva ?

Lenke til kommentar
Hvordan skriver en kineser SMS egentlig?

 

Ett lite bokstavsett på 29 tegn er greiere å forholde seg til en alskens krusseduller. :blink:

 

 

Hehe, det kan du lure på :p

 

Kineserne (og japanerne for den del) bruker ikke bare kanji ("Kruseduller"), men også det latinske alfabetet. Det er jo ikke mulig å skrive på en datamaskin med to tusen knapper/tegn... :p

 

Kinesiske tegn er bygget opp av forskjellige streker, prikker og den slags. Så tastaturet til en kineser er som oftest bygget opp av (i stedet for abc, def, osv) streker og prikker og den slags. Skriftspråket har også en skrivemåte, fra øverste venstre hjørne og ned mot høyre. Da gjelds det å klare å kunne "stave" ordene riktig for å få det til.

 

De 2000 knapper/tegn du henvender deg til blir altså det samme som de ca 2000 ordene vi bruker i vårt eget skriftspråk (nå vet jeg ikke hvor mange ord vi har i vårt egetskriftspråk, så jeg skal ikke uttale meg på det).

 

De fleste tastaturene jeg har sett i Kina er stort sett likt som vi har her hjemme, med det latinske alfabetet, hvorpå jeg har observert kinesere hamre inn pinyin som fint blir omgjort til tegn.. mulig det er forskjeller ute og går for hvem som bruker hva ?

 

Jeg har akkurat fått bekreftet det du sa. Mange kinesere i Kina som faktisk har dette programmet hvor man taster inn pin yin (som er hvordan man staver uttalelsen av det kinesiske ordet med det latinske alfabetet), så blir det til kinesiske tegn. Det er vel flerne grunner for dette: 1. Lettvint for brukerne 2. Mer effektivt 3. Lettere å lære osv.

 

Men i Hong Kong og Taiwan blir det som sagt brukt "kanji" (som egentlig er det japanske skriftspråket om jeg ikke tar helt feil her, men ikke det kinesiske), og derfor blir det brukt streker, prikker og den slags for å bygge opp ordene. Dette er mye vanskeligere enn pin yin, ettersom mye av staving i det kinesiske skrift språket er pugging.

 

De sier at hvis du ikke klarer å skrive kinesiske ord ved bruk av et tastatur, da kan du ikke kinesisk. Vel, det gjelder garantert meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...