Gå til innhold

Intervju: Red Hats ingeniørleder for Fedora


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er virkelig fan av denne intervjuserien. Alltid spennende å lese hva personer innenfor de forskjellige distribusjonene har å si, og i tillegg få litt informasjon om eventuelle nye distroer å prøve ut. Bruker heller ikke fedora da den nyeste versjonen ikke ville starte på min PC, og da jeg trives med Ubuntu, men som sagt er Fedora og Red Hat viktige og solide bidragsytere til OSS-verdenen. All takk til dem!

Lenke til kommentar

Må også henge meg på her. Alltid artig å lese Linux-artiklene på hardware.no. Heggelund Hansens genuine interesse og entusiasme for emnet skinner gjennom og løfter artiklene et ekstra hakk, etter min mening. ( Eller så bløffer han veldig godt :p )

 

Går det an å ønske seg et intervju med Mark Shuttleworth? Ellers hadde det også vært artig å lese noe med en insider i Gentoo-miljøet, da det visstnok ser ut til å spøke litt for den distroen for tiden.

Lenke til kommentar

Trur ikke du ville spilt poker med meg trc, du hadde tapt så det sank! Hehe, neida. Er en bedriten pokerspiller, noe gutta gjør et poeng i å demonstrere hver gang jeg er hjemme på perm og ute etter å spille vekk lønna :p

 

Og tusen takk alle sammen, dette var i utgangspunktet en drømmejobb, men dere, leserne, som gjør dette til verdens beste jobb! Tusen hjertelig takk! :D

 

Når det gjelder Mark Shuttleworth så var ikke dette mulig siden han er en EKSTREMT opptatt mann, som kompensasjon fikk jeg intervjue Scott James Remnant (link i artikkelen), som er sjef for utviklingen av Ubuntu Desktop Edition.

 

EDIT: Skal se om noen fra Gentoo er interessert i et intervju etter jeg er ferdig med intervjuet av Linux Game publishing og Ryan C. Gordon... Prøver også å få tak i utvikleren av Damn Small Linux, men er jammen ikke en lett fyr å få tak i :S

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Trur ikke du ville spilt poker med meg trc, du hadde tapt så det sank! Hehe, neida. Er en bedriten pokerspiller, noe gutta gjør et poeng i å demonstrere hver gang jeg er hjemme på perm og ute etter å spille vekk lønna :p

Poker har jeg nesten ikke spilt siden jeg måtte vinne et spill for å runde Police Quest 1 på Amiga 500 en gang på 80-tallet, så jeg vet ikke hvem som hadde blakket hvem :p

 

Ellers er det vel ikke så veldig overraskende at Shuttleworth er vanskelig å få tak i. Er uansett interessant å lese om hva Ubuntu-teamet driver med om dagen, da de virker å være toneangivende når det gjelder Desktop-Linux for tiden. :)

Endret av Trc
Lenke til kommentar
Trur ikke du ville spilt poker med meg trc, du hadde tapt så det sank! Hehe, neida. Er en bedriten pokerspiller, noe gutta gjør et poeng i å demonstrere hver gang jeg er hjemme på perm og ute etter å spille vekk lønna :p

Poker har jeg nesten ikke spilt siden jeg måtte vinne et spill for å runde Police Quest 1 på Amiga 500 en gang på 80-tallet, så jeg vet ikke hvem som hadde blakket hvem :p

 

Ellers er det vel ikke så veldig overraskende at Shuttleworth er vanskelig å få tak i. Er uansett interessant å lese om hva Ubuntu-teamet driver med om dagen, da de virker å være toneangivende når det gjelder Desktop-Linux for tiden. :)

 

 

Police Quest 1 ja, det var ett artig spill :) Er det mulig å finne tak i det og spille i ubuntu?

 

Ellers fin artikkel, når kommer neste versjon av Fedora ut?

 

Er det ikke enkelt å installere ufrie drivere i Fedora? Er det ikke bare å legge til en ekstra pakkebrønnn? Heter det pakkebrønn forresten?

Lenke til kommentar

Ville ikke forundre meg om du kan få tak i Police Quest m/venner som såkalt abandonware, uten at jeg faktisk har lett etter det. I såfall kan det spilles i DosBox i Ubuntu ( og andre Linux-distroer ). Bare søk etter dosbox i synaptic eller installèr med

 

sudo apt-get install dosbox

 

Hvis du så får tak i spillet, kan det spilles med kommandoen dosbox + navnet på .exe- eller .bat-filen som starter det, f.eks.:

 

dosbox policequest.exe

 

Har prøvd Fedora et par ganger, og etter min mening er det ikke så lett å installere ufrie drivere som i f.eks. Ubuntu. Du må(tte) legge til en pakkebrønn ( tror det er et dekkende uttrykk på norsk ja ) som het(er) Livna, som gir deg tilgang på masse codecs og annet. Mulig det er annerledes i de siste versjonene. Tror versjon 9 var den siste jeg prøvde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...