Gå til innhold

Dyrere Atom-prosessor på trappene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å øke FSB på en Atom prosessor kan nok gjøre ganske mye mer for ytelsen enn det gjør for en Core 2 CPU. Dette fordi Atom har vesentlig dårligere mekanismer for å håndtere cache miss. Gleder meg til de (før eller siden) kommer med Atom lignende CPU med integrert minnekontroller eller aller helst integrert RAM. Det vil redusere effektforbruket til plattformen vesentlig samt at det sannsynligvis vil gi en veldig god økning i ytelsen.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Dermed virker det som om Intel har planer om at deres eget brikkesett skal kunne konkurrere med Nvidias Ion, som skal levere betydelig bedre grafikkytelse enn det som er tilfelle i dagens minibærbare.

Det glimrende eksempel på at det trengs konkurranse for å dytte utviklingen videre.

 

Ellers så liker jeg ikke at Intel stikker kjepper i hjulene til konkurrentene og later som om de ikke har gjort noe galt når tiden har drøyd lenge nok og de har klart å gjøre ferdig produkter (brikkesett) som kan konkurrere bedre. Frekt!

Lenke til kommentar

Merkverdig ift. prosessor, bra ift. brikkesett.

 

Får jeg ikke N330 til en fornuftig pris så venter jeg på noe annet. N280 virker helt uaktuell, ingen merkbar endring annet enn på pris høh...

 

EDIT:

Hvorfor har dere ikke lagt ved informasjon om GN40 brikkesettet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En økning på 30-40 % i prisen for CPUen hørtes mye ut, men det er vel ikke mange kronene og ørene? Hvor mye ligger en N270 på ut fra Intel?

Den offisielle prislista sier 44 $.

+30-40 % vil si at N280 vil koste ca 57-62 $ ut fra intel.

 

Omregnet til Norske kroner og lagt til moms blir det:

44 $ -> 385 kr

57 $ -> 499 kr

62 $ -> 543 kr

 

Hvor mye dyrere brikkesettet GN40 blir i forhold til 945 vet jeg ikke, men jeg ser ikke bort i fra at den totale utsalgsprisen på minibærbare går opp med 10-20% fra N270/945 til N280/GN40.

Lenke til kommentar

Det hørtes fornuftig ut, Simen1. Syntes dog at dersom en maskin til 3500 kr skal stige til 4000 kr så burde det være noe forskjeller til å ta og føle på. Prosessoren er vel grei nok i seg selv som den er, men grafikkløsningen som brukes i dag møter veggen fort. Blir spennede å se hvordan GN40 blir. Videre skulle jeg ønske at flere produsenter tilbydet sine maskiner med innebygget 3G. Da snakker vi etter mitt syn om en virkelig netbook.

Lenke til kommentar

Prisøkningen på 30-40% høres drøy ut ja, men det er jo snakk om knappe 150kr og da er det plutslig ikke så ille lengre. Håper AMD kan komme med ett bidrag snart så vi får fart på utviklingen og prisen. Kanskje vi snart får en dobbelkjerner på 2 GHz?

Endret av siindre
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det ikke kjent noe særlig mer om GN40 enn det som står i artikkelen. Verken prosessoren eller brikkesettet er offisielt kunngjort av Intel.
Det forklarte saken godt og jeg skal stilne meg umettelige behov for informasjon :)

 

 

Å øke FSB på en Atom prosessor kan nok gjøre ganske mye mer for ytelsen enn det gjør for en Core 2 CPU. Dette fordi Atom har vesentlig dårligere mekanismer for å håndtere cache miss. Gleder meg til de (før eller siden) kommer med Atom lignende CPU med integrert minnekontroller eller aller helst integrert RAM. Det vil redusere effektforbruket til plattformen vesentlig samt at det sannsynligvis vil gi en veldig god økning i ytelsen.
Viktig poeng, men forstår alikevel ikke årsaken til å øke prisen så drastisk. Riktignok er det snakk om at de som nå ligger på tilbud rundt 3200,- nok vil tippe 4000,-.

 

Fakta rundt GN40 blir avgjørende for om dette er interesant, deretter hva slags resultater FSB økningen vil gi i praksis på bakgrunn av det AJ nevner som forårsaker mer trafikk på bussen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Okay, jeg kan kanskje høre litt dum ut nå, men hvorfor ikke bare bruke ULV prosessorer istedenfor Atom pros? Skal lese om Atom pros, litt senere på dagen.

 

Men jeg tenkte bare på at en ULV laptop har lenger batteri levetid, enn hva en netbook bruker. rart synes jeg da, forskjellig arkitektur i kjernen?

Lenke til kommentar

Hoff flashbacks fra tidene før Intel fikk skikkelig konkurranse fra AMD. Husker alle modellene med 33Mhz inkrementer, minimal forandring i cache, klistremerke/ikke klistremerke, vifte/ikke vifte.

 

Det er rett og slett helt fantastisk at de har levert Atom med det utdaterte chipsetet så lenge. Har de gjort en genistrek for å kvitte seg med et enormt overskuddslager tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...