Gå til innhold

Ny sensorteknologi gir mindre fortegning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de en eller annen gang i fremtiden klarer å utnytte dette slik at sensoren endrer form dynamisk, vil jo dette kunne fungere for dSLR og så lenge kameraet har kommunikasjon med objektivet (noe de fleste har). Da vil en med firmware klare å tilpasse brikken optimalt til fortegningen til objektivet vet gitte brennvidder. Snålt.

Lenke til kommentar
Hvis de en eller annen gang i fremtiden klarer å utnytte dette slik at sensoren endrer form dynamisk, vil jo dette kunne fungere for dSLR og så lenge kameraet har kommunikasjon med objektivet (noe de fleste har). Da vil en med firmware klare å tilpasse brikken optimalt til fortegningen til objektivet vet gitte brennvidder. Snålt.

 

Tror det er en del igjen før vi ser det.

Lenke til kommentar

Siden fortegning allerede er minimal på fastobjektiver og ikke kan brukes på zoomobjektiver så er nytteverdien ganske begrenset. Jeg ser for meg at de kan brukes i f.eks webkameraer, mobiltelefonkameraer og den type ting.

 

Forøvrig kan jeg nevne at nålehullsfotografering (pinhole) er en måte å bli kvitt fortegning på. Ulempen er at formatet må være gigantisk for å få noe særlig skarphet. Og selv da sliter man med vignettering (mørkere ut mot kantene).

 

kaian: bayer-mønsteret har vel ikke noe å gjøre med fortegning? Håper på en forklaring fra deg om du mener jeg tar feil.

Lenke til kommentar
kaian: bayer-mønsteret har vel ikke noe å gjøre med fortegning? Håper på en forklaring fra deg om du mener jeg tar feil.

Nei, bayer-mønsteret har ingenting med fortegningen å gjøre. Men på grunn av bayer-mønsteret forvanskes problemet med å kompensere for CA og forvrengning, uten å tape skarphet.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg nevne at nålehullsfotografering (pinhole) er en måte å bli kvitt fortegning på. Ulempen er at formatet må være gigantisk for å få noe særlig skarphet. Og selv da sliter man med vignettering (mørkere ut mot kantene).

Det har du sannelig rett i. Ole Strønens 8x10" pinholebilde av en Alfa Romeo som henger i stort format hos Stasi må neste kalles en klassiker når det gjelder ultraskarpe pinholebilder. For de som har sett det, selvfølgelig. De som skal innom bør legge merke til det bildet. Det er sykt skarpt, med en uendelig DOF. Herlig.

 

Forresten så ser det ut for at det kan være et marked for gummisensoren jeg laget i romjulen av gamle oppvaskhansker og bobleplast. Fableon-sensoren kommer, you bet. Håper ingen stjeler ideen min...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...