Gå til innhold

Sniktitt: Modifiserer Macbook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venter i spenning på at det skal gå opp for "bransjen" at det ikke bare er profesjonelle grafikere som liker tanken på tabletlignende løsninger.

 

Gi meg en rimelig, trykkfølsom, portabel skjerm som kan fungere som front-end for PC'en min, eller på egen hånd. Surfer/notatblokk/oppslagsverk er alt jeg ber om. Gjerne mulighet for å se en film i ny og ne. Stort mer krutt enn det man finner i netbooks trenger jeg ikke, så prisen burde vært 1/10 av det den er på Modbook Pro.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Steve Wozniak, hvor var det jeg hørte det navnet for ikke så lenge siden? Jo! Nå husker jeg det *blar frem*

October 13, 2008: "Steve Wozniak, Apple Co-Founder, Joins Fusion-io Advisory Board"

Fyren har tydeligvis flere jern i ilden, men det virker som han har vision da.

 

Woz er en artig og orginal kar med mange kreative talenter og en høy stjerne blant Apple entusiaster, men han er nok en litt for ålreit fyr til å ha det helt store foretningstalentet. Var nok derfor han trakk seg ut av Apple for å undervise i datateknologi til Barn i stede. Blant hans mer orginale oppfinnelser er feks en boks som ødelegger tv signalet, som han brukte for å erte folk slik at de ble sittende og forsøke og tune inn tv kanaler og vri på antennen.

Lenke til kommentar
Venter i spenning på at det skal gå opp for "bransjen" at det ikke bare er profesjonelle grafikere som liker tanken på tabletlignende løsninger.

 

Det finnes mange morsomme tabletlignende produkter. :)

Det er vel bare sånn at de ikke blir pusha i store volum gjennom Elkjøp-avisa. Dessuten er det mange laptops som har tabletfunksjonalitet innebygget i dag, uten at de lager noe hype om det.

 

Etter Vista kom, har det blitt ganske vanlig med trykkfølsom skjerm på vanlige laptops. Prisen på slike maskiner er ikke lengre mye høyere enn laptops uten trykkfølsom skjerm. Men ordet "tablet" er skikkelig ut nå, så det finnes ikke i annonsene. Assosiert med den onde nerden Bill Gates, lissom. Apple har i stedet laget hypeord av ordet "Touch", så PR-byråene bruker det i stedet. HP har sogar kommet med multitouch på TouchSmart TX2.

 

Gi meg en rimelig, trykkfølsom, portabel skjerm som kan fungere som front-end for PC'en min, eller på egen hånd. Surfer/notatblokk/oppslagsverk er alt jeg ber om. Gjerne mulighet for å se en film i ny og ne. Stort mer krutt enn det man finner i netbooks trenger jeg ikke, så prisen burde vært 1/10 av det den er på Modbook Pro.

 

Det finnes jo mange forskjellige produktsegmenter. Mest av egeninteresse og bare for morro skyld, kan jeg gå gjennom noen av dem her...

 

HP's alt-i-ett maskiner er jo morsomme, og har touch. Denne er ikke spesielt portabel, 22 tommer stor og beregnet på skrivebordet.

http://h41111.www4.hp.com/mh41111/psg/desi..._hho_touchsmart

Koster nesten tolv tusen, men det er jo ikke dyrt sammenlignet med hva en tabletPC med XP Tablet Edition brukte å koste, og heller ikke sammenlignet med denne modifiserte Macbook'en.

 

I motsatt ende av "portabel" finner man Nokia N810, som strengt tatt er en knøttliten linux-drevet tabletPC med en fantastisk 4.13 tommer skjerm. Den er såvidt kraftig nok til å spille av en film, men selv den får du ikke under toogethalvt tusen eller noe sånt.

 

Man har jo også en rekke medieavspillere som er touchbasert, men de mangler stort sett muligheten til å gjøre så mye mer enn akkurat det de er designet for. Heller ikke disse er nødvendigvis så rimelige som 10% av Macbook, med mindre du finner en navnløs modell på eBay, der det faktisk finnes ganske rimelige produkter. Ipod Touch er verd å nevne som et billigere alternativ til overnevnte Nokia, selv om den ikke er like hackbar.

 

GPS og avspillingsprodukter for bil er også gjerne touchskjermer, og et produktspekter som raskt har fått opp store salgstall. Disse har heller ikke noe operativsystem å skryte av, men det blir nok ikke for lenge før UMPC-produsentene begynner å tenke på å bite seg inn på dette markedet, siden UMPC-markedet nok er en ganske liten nisje i dag.

 

UMPCene er større og kraftigere enn f.eks. N810'en. De er ofte veldig dyre, og vanligvis fullverdige PCer i et lite format, sånn som denne som har 7" bredskjerm. http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_sour...7875&site=6

 

Så er det jo naturligvis de forskjellige variantene av vanlige tabletPC'er. Gamle modeller med XP Tablet Edition og nye med Vista.

 

Først er det jo tabletPC'er uten tastatur... Denne ser dyr og morsom ut, Fujitsu Siemens rettet mot sykehus, kan det se ut som: http://www.fujitsu-siemens.com/products/mo...esprimo_ma.html

 

Så har vi såkalte convertible laptops, tabletPC'er med tastatur. https://prisguiden.no/product.php?product_id=97042 6495,– for en slik er jo en helt utrolig pris sammenlignet med hva slike maskiner kostet før Vista.

 

Videre har vi eBook-lesere, som vel ligger mellom to og fire tusen i pris... http://www.pixmania.com/no/no/1246444/art/...-cybook-ge.html http://www.amazon.com/Kindle-Amazons-Wirel...6763&sr=8-1 Formen er ikke så dum i forhold til hva du tenker på, antar jeg. Men det er jo fint lite man kan gjøre på disse fargeløse maskinene, selv om noen kan spille av MP3.

 

Du nevner Netbooks, og nå leste jeg nettopp om en som skulle komme med touchskjerm. Har ikke modellen i hodet, men det surrer en artikkel om det her et sted.

 

Digitale fotorammer er også verd å nevne. Disse var plutselig framtredende på Elkjøp i år. Det finnes digitale fotorammer med trådløs nettverk og internettilgang. Det finnes digitale fotorammer med touchskjerm. Og det finnes digitale rammer som kan spille av film. Det finnes til og med digitale rammer som kan kjøre SideShow gadgets fra PC'en din. http://www.engadget.com/2006/10/23/a-livin...-with-sideshow/

Funksjonene er på vei selv om de ikke henger helt på greip. Men dersom de slo sammen alle disse egenskapene og tenkte litt over potensialet, kunne det begynne å bli morsomt.

 

Det finnes altså mange artige produkter der ute, men ingen av dem er egentlig helt lagt merke til av Elkjøp eller media. Kanskje har vi har ikke funnet fram til den håndholdte tablet'en fra StarTrek riktig ennå, men det er bare et spørsmål om tid. Kanskje vi blir overrasket av en morsom Atombasert nettPC uten fast tastatur i løpet av de neste to-tre årene. Alle vil jo inn på det markedet og siden produktene på den platformen i dag er klin like, må jo noen før eller senere innse at det går an å tenke nytt. Men jeg gjetter på at utviklingen til det produktet du ønsker deg, kommer til å gå gjennom markedet for medieavspillere. De er allerede halvveis der, de har touchskjerm, nettlesere og film, og mange forskjellige størrelser og former. Det er et relativt aktivt marked, spesielt når det kommer til bilprodukter og MP3-spillere, og det er stor konkurranse. Det er et helt naturlig steg at man får medieavspillere beregnet for kjøkkenbordet eller nattbordet relativt snart nå.

 

Og så snart det kommer et slikt produkt fra Apple skal du se at nettjournalistene roper over seg. =B

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Steve Wozniak, hvor var det jeg hørte det navnet for ikke så lenge siden? Jo! Nå husker jeg det *blar frem*

October 13, 2008: "Steve Wozniak, Apple Co-Founder, Joins Fusion-io Advisory Board"

Fyren har tydeligvis flere jern i ilden, men det virker som han har vision da.

 

Woz er en artig og orginal kar med mange kreative talenter og en høy stjerne blant Apple entusiaster, men han er nok en litt for ålreit fyr til å ha det helt store foretningstalentet. Var nok derfor han trakk seg ut av Apple for å undervise i datateknologi til Barn i stede. Blant hans mer orginale oppfinnelser er feks en boks som ødelegger tv signalet, som han brukte for å erte folk slik at de ble sittende og forsøke og tune inn tv kanaler og vri på antennen.

Den direkte grunnen til at Woz trakk seg ut av Apple var en flyulykke i 1981 som påførte Woz en hodeskade med påfølgende hukommelsesproblemer. Etter dette endret han seg på mange måter, trakk seg gradvis ut av den daglige jobben hos Apple, og brukte tid på å fullføre sin egen utdannelse, samt diverse prosjekt av mer eller mindre filantropisk art. Men det mange ikke vet er at Woz fortsatt er ansatt i Apple og mottar en minimumslønn, selv om han ikke jobber der lengre. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Den direkte grunnen til at Woz trakk seg ut av Apple var en flyulykke i 1981 som påførte Woz en hodeskade med påfølgende hukommelsesproblemer. Etter dette endret han seg på mange måter, trakk seg gradvis ut av den daglige jobben hos Apple, og brukte tid på å fullføre sin egen utdannelse, samt diverse prosjekt av mer eller mindre filantropisk art. Men det mange ikke vet er at Woz fortsatt er ansatt i Apple og mottar en minimumslønn, selv om han ikke jobber der lengre. ;)

 

For all del jeg har jo bare selvbiografien til Woz stående i bokhyllen... Opplevelsen rundt det at livet var dyrbart, og at han ikke så eller ser behovet for å kapitalisere (når man allerede har nok), men snarere ville være en ingienør som fant på nye ting. Woz var jo heller ikke interesert i å bli med å starte Apple da han ikke ville være en foretningsmann, det var først når folk overbeviste han om at han fortsatt kunne være en ingienør og designe software og hardware selv om han også var eier. Etterhvert innser man vel at dette er vanskelig å få til, og woz synes det var gøyere og arangere musikkfestivaler, designe universalfjernkontroller osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...