Gå til innhold

– Mobil-TV kommer i april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mon tro hvordan mobil-TV vil forholde seg til kringkastingsavgiften, dette er jo en gyllen mulighet for Lisensavdelingen til å snike seg inn i lommebøkene til de som enda ikke er faste kunder. Det er en ting å sette fjernsynet på pappa, men å ikke oppgi eget navn ved mobilkjøp er vanskelig. Etter hvert selges det nesten ingen mobiler uten mottakerutstyr for fjernsynssendinger lenger (med unntak av gamlismodellene til Doro), og vi sitter i saksa.

Lenke til kommentar

Bare synd det kommer til å floppe noe så inn i granskauen fordi NRK velger DMB. Resten av verden (bortsett fra Sør-Korea) velger DVB-H. Du kan med andre ord bare glemme å finne en Nokia, SE, eller HTC telfon med støtte for denne standarden. Og jeg tror ikke Samsung eller LG kommer til å gidde å lage en norsk versjon av modeller ment for det asiatiske markedet når den blir umulig å selge i resten av Europa. Noen modeller vil naturligvis dukke opp, men vi kommer ikke akkuratt til å drukne i valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Bare synd det kommer til å floppe noe så inn i granskauen fordi NRK velger DMB. Resten av verden (bortsett fra Sør-Korea) velger DVB-H. Du kan med andre ord bare glemme å finne en Nokia, SE, eller HTC telfon med støtte for denne standarden. Og jeg tror ikke Samsung eller LG kommer til å gidde å lage en norsk versjon av modeller ment for det asiatiske markedet når den blir umulig å selge i resten av Europa. Noen modeller vil naturligvis dukke opp, men vi kommer ikke akkuratt til å drukne i valgmuligheter.

Grunnen til at de velger nettopp DMB er jo på grunn av økonomi. Hvem ville tatt på seg det økonomiske ansvaret for å bygge ut DVB-H i Norge? Da kunne vi nok ihvertfall sett langt etter gratis mobilTV.

Lenke til kommentar

Men er det så mye smartere økonomisk å bruke penger på en teknologi ingen kommer til å få brukt? Dette er jo nærmest som å kaste penger ut av vinduet. Nei, da er det bedre å tenke litt langsiktig og bygge ut noe som holder noen år, selvom det betyr at dekningen blir dårligere i begynnelsen. DMB er jo allerede avleggs, med langt dårligere kvalitet og muligheter sammenlignet med DVB-H. I tillegg krever den ekstern antenne på enheten.

 

Jeg spår at de kommer til å legge ned hele prosjektet innen 3-4 år på grunn av sviktene seertall. NRK tar "the easy way out" og før eller senere kommer de til å måtte innrømme at de dreit seg ut.

Lenke til kommentar
Jeg skal i alle fall prøve dette med min Cowon spiller når det kommer.

 

Ja, jeg også :) Glad jeg brukte en tohundrelapp ekstra på en spiller som støtter DMB. Får bare håpe at tjenesten holder seg gratis da: da kommer det ihvertfall til å bli brukt.

Endret av xdye
Lenke til kommentar
Mon tro hvordan mobil-TV vil forholde seg til kringkastingsavgiften, dette er jo en gyllen mulighet for Lisensavdelingen til å snike seg inn i lommebøkene til de som enda ikke er faste kunder. Det er en ting å sette fjernsynet på pappa, men å ikke oppgi eget navn ved mobilkjøp er vanskelig. Etter hvert selges det nesten ingen mobiler uten mottakerutstyr for fjernsynssendinger lenger (med unntak av gamlismodellene til Doro), og vi sitter i saksa.

 

De har jo allerede prøvd å få avgiftbelagt pcer. Så det er vel bare et tidsspørsmål før de prøver igjen, og nå kan de vise til at det kommer på mobil også. Så i stedet for at hver husstand med tv mottaker, så må "alle" husstander i landet betale, siden de fleste har en form for mobil/bredbånd/pc.

 

Jeg håper egentlig bare at noen med makt ser idiotien og får bort hele avgiften. NRK kan få statsstøtte, om de ikke klarer å leve på reklamen de har (de HAR reklame, noe som i seg selv burde være straffbart). Såklart, om det er staten som bestemmer hva de får, og ikke antall folk som betaler lisens, kan det hende det settes krav til resultater, og det tror jeg ikke NRK tåler.

 

For min del kunne de lagt ned hele kanalen.

Lenke til kommentar
Bare synd det kommer til å floppe noe så inn i granskauen fordi NRK velger DMB. Resten av verden (bortsett fra Sør-Korea) velger DVB-H. Du kan med andre ord bare glemme å finne en Nokia, SE, eller HTC telfon med støtte for denne standarden. Og jeg tror ikke Samsung eller LG kommer til å gidde å lage en norsk versjon av modeller ment for det asiatiske markedet når den blir umulig å selge i resten av Europa. Noen modeller vil naturligvis dukke opp, men vi kommer ikke akkuratt til å drukne i valgmuligheter.

 

Hvilken standard er det er det for Japan og Kina da? Tror det er DMB, selv om jeg ikke er sikker på dette! Uansett, så er Sør-Korea (og Japan og Kina) de(t) største land(ene) når det kommer til mobil-tv. Og når det angår HTC, Nokia og Sony Ericsson, så er disse ikke særlig store i de traktene. Kun Samsung, LG og SE som jeg vet som har lansert mobiler med tv-mottaker.

 

Europa er jo kun i startfasen når det kommer til mobil-tv, og USA + Kanada er jo teknisk utdateterte selv i europeisk skala! Så det er selvsagt at det er standardene i Sør-Øst Asia som vi må se etter når vi skal velge i Europa, og når vi attpåtil har DAB som går med samme teknologi som DMB, så er det klart en fordel å velge dette!

 

Secondarykid

Lenke til kommentar

Både Nokia N92 og N96 har vel DVB-H støtte?

 

Hva USA gjelder, så får du gjerne mene at de er utdaterte. Men når det gjelder mobil-tv ligger de faktisk ganske langt fremme. Veldig mange telefoner kommer med støtte for mobil-tv over nettverket. Også billige og enkle telefoner. Tilgang til mer enn 9 kanaler får man også.

 

Hva artikkelen ikke sier noe om, er hvorvidt det legges opp til at man får tilgang til materiale "on demand". For min del vil ren streaming av ni ulike kanaler ha liten nytteverdi. Jeg vil ikke ha muligheten til å se Hotell Cæsar kl 19.30-20 på hverdager. Jeg vil ha muligheten til å kunne se siste episode når jeg selv vil. Når jeg sitter på bussen eller på toget. Unntaket er vel sports- og nyhetssendinger.

 

Edit: I tillegg er det ventet at man vil åpne DVB-SH http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-SH) sendinger i 22 amerikanske byer i løpet av året. En standard som ved første øyekast ser ut som også burde vært vurdert for det norske markedet, da telefonprodusentene ganske sikkert vil støtte dette for å få innpass på det amerikanske markedet.

 

Tanken med mobil-tv var lenge spennende og hypen var deretter. Men når man i Norge velger å sitte på gjerdet noen år for deretter å velge en "standard" ingen andre vil ha, vil jeg bli overrasket om dette ikke flopper. Skal man lykkes må produktet være bra, noe det ikke ser ut til å bli.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar

Husker når mobil-TV skulle bli så stort med 3G. Men det var jo drit dyrt!!! Ikke bare kostet programmet man ville se, men man måtte også betale for datatrafikk. Ikke funket det på min 6280 heller.. :thumbdown:

 

Men noe slikt er det jeg ønsket meg før, men nå har jeg iPhone med stor nok skjerm så jeg kan se det jeg vil se NÅR JEG vil se det, ikke når TV-kanalen bestemmer seg for å sende det!

 

Men på hytter og slikt kan nok dette bli populært. Eller kanskje hos nomader? :lol:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...