Gå til innhold

Google gjør seg IPv6-klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ca 340 sekstillioner

 

 

Eller mer nøyaktig tre hundre og førti sekstillioner to hundre og åtti to kvintilliarder tre hundre og seksti seks kvintillioner ni hundre og tjue kvadrilliarder ni hundre og tretti åtte kvadrillioner fire hundre og tjue seks trilliarder fire hundre og seksti tre trillioner tre hundre og sytti fire billiarder seks hundre og syv billioner fire hundre og tretti en milliarder syv hundre og seksti åtte millioner to hundre og elve tusen fire hundre og femti seks

 

Jada, jeg har lite å gjøre før lunsj :p

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Sykt. Burde kanskje holde noen år før vi trenger IPv8? :ermm:

Men desto flere enheter man må oppgradere eller bytte når adresserommet er tomt. Tipper en del IT-kyndige synes det er ganske :wallbash: når de må oppgradere 340 sekstillioner enheter fordi "2^128 adresses ought to be enough for anybody".

Lenke til kommentar
Sykt. Burde kanskje holde noen år før vi trenger IPv8? :ermm:

Men desto flere enheter man må oppgradere eller bytte når adresserommet er tomt. Tipper en del IT-kyndige synes det er ganske :wallbash: når de må oppgradere 340 sekstillioner enheter fordi "2^128 adresses ought to be enough for anybody".

 

Med ipv6 er det om jeg har regnet riktig over tusen milliarder milliarder ip-adresser per kvadratmeter på jordas overflate. Riktinok blir det endel svinn av hierarki, men det bør holde en stund.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om vi blir 20 milliarder personer får vi 351 250 hver, om jeg har regnet riktig igjen. IPv6 bør holde ut før sola brenner opp tror jeg...

Er ikke helt sikker på om du har regnet riktig... Liker dette sitatet fra Wikipedia, jeg:

In a different perspective, this is 2⁵² addresses for every observable star in the known universe.

 

2⁵² er lik 4 503 599 627 370 496, eller 4,5 billiarder adresser per synlig stjerne i det kjente universet!

 

Burde holde en goood stund. :thumbup:

Lenke til kommentar
Sykt. Burde kanskje holde noen år før vi trenger IPv8? :ermm:

Men desto flere enheter man må oppgradere eller bytte når adresserommet er tomt. Tipper en del IT-kyndige synes det er ganske :wallbash: når de må oppgradere 340 sekstillioner enheter fordi "2^128 adresses ought to be enough for anybody".

 

Med ipv6 er det om jeg har regnet riktig over tusen milliarder milliarder ip-adresser per kvadratmeter på jordas overflate. Riktinok blir det endel svinn av hierarki, men det bør holde en stund.

 

AtW

 

 

34028236692093850000000000000 adresser pr person dersom vi blir 10 milliarder ( om jeg ikke har regnet feil... ) da kan det meste ha sin egen ip adresse.. lamper / kaffitrakter / termostater.. osv..

 

 

Om vi blir 20 milliarder personer får vi 351 250 hver, om jeg har regnet riktig igjen. IPv6 bør holde ut før sola brenner opp tror jeg...

 

Ja ja, jeg kjenner godt til det enorme antallet adresser, jeg kjenner også til hvorfor bare en brøkdel av disse kommer til å bli benyttet og hvordan man allerede nå ser på subnetting av IPv6 for å få plass til det man trenger. Poenget mitt er bare det at det som ser ut som en helt enorm mengde adresser i dag kanskje viser seg å være for lite i morgen. Det finnes et utall eksempler på bombastiske utsagn om hva og hvor mye som er nok til all overskuelig framtid, stort sett alltid må de som sier det spise sine ord.

 

Jeg tror jeg skal lage en t-skjorte med utsagnet mitt, så kan jeg le av dere når jeg blir pensjonist og noen andre må rydde opp i adressespaghettien. På en annen side kommer dette problemet i klasse med Y10K-problemet, og havner da i Ikke Mitt Problem-kurven.

Lenke til kommentar
Sykt. Burde kanskje holde noen år før vi trenger IPv8? :ermm:

Men desto flere enheter man må oppgradere eller bytte når adresserommet er tomt. Tipper en del IT-kyndige synes det er ganske :wallbash: når de må oppgradere 340 sekstillioner enheter fordi "2^128 adresses ought to be enough for anybody".

 

Med ipv6 er det om jeg har regnet riktig over tusen milliarder milliarder ip-adresser per kvadratmeter på jordas overflate. Riktinok blir det endel svinn av hierarki, men det bør holde en stund.

 

AtW

 

 

34028236692093850000000000000 adresser pr person dersom vi blir 10 milliarder ( om jeg ikke har regnet feil... ) da kan det meste ha sin egen ip adresse.. lamper / kaffitrakter / termostater.. osv..

 

 

Om vi blir 20 milliarder personer får vi 351 250 hver, om jeg har regnet riktig igjen. IPv6 bør holde ut før sola brenner opp tror jeg...

 

Ja ja, jeg kjenner godt til det enorme antallet adresser, jeg kjenner også til hvorfor bare en brøkdel av disse kommer til å bli benyttet og hvordan man allerede nå ser på subnetting av IPv6 for å få plass til det man trenger. Poenget mitt er bare det at det som ser ut som en helt enorm mengde adresser i dag kanskje viser seg å være for lite i morgen. Det finnes et utall eksempler på bombastiske utsagn om hva og hvor mye som er nok til all overskuelig framtid, stort sett alltid må de som sier det spise sine ord.

 

Jeg tror jeg skal lage en t-skjorte med utsagnet mitt, så kan jeg le av dere når jeg blir pensjonist og noen andre må rydde opp i adressespaghettien. På en annen side kommer dette problemet i klasse med Y10K-problemet, og havner da i Ikke Mitt Problem-kurven.

 

Allerede nå? IPV6 har vel alltid hatt med subnets i implmentasjonen, av praktiske årsaker, ikke fordi det er for få adresser. Hvor er det man har problemer med å få plass til det man trenger i ipv6 i dag? Det er et enormt overskudd av adresser. Ja, minst 99% går sikkert bort i svinn, men vi har uansett enormt mange adresser å ta av. Selv om kun en milliontedel av adressene som finnes blir brukt, så er det som regneeksemplene viser mere adresser per areal enn det er prakstisk mulig å få inn enheter på. Man akn ikke ha evig mange adresser. derfor velger man noe som er stort nok til at man vansklig kan se for seg problemer, jeg mener opv6 er stort nok til det. Hva får deg til å mene annet, når man tar i betraknting hvor enormt mange adresser det er snakk om?

 

AtW

Lenke til kommentar
snip

Hva får deg til å mene annet, når man tar i betraknting hvor enormt mange adresser det er snakk om?

 

AtW

Det er mer at man ikke kan unngå å leke med tanken. Tenk deg om verden våkner opp og har gått tom for lovlige og brukbare IPv6-adresser. Det er kanskje sannsynlig at man innen den tid har fylt MAC-adresserommet, som IPv6 bruker i en del tilfeller som en del av adressen, begynt gjenbruk eller åpnet for et større adresserom for MAC.

 

Per i dag ser det usannsynlig ut at det kan gå tomt, men i sin tid trodde man det var usannsynlig at to telegraflinjer ikke skulle dekke all telekommunikasjon til Grimstad for all fremtid. Just sayin'

Lenke til kommentar
snip

Hva får deg til å mene annet, når man tar i betraknting hvor enormt mange adresser det er snakk om?

 

AtW

Det er mer at man ikke kan unngå å leke med tanken. Tenk deg om verden våkner opp og har gått tom for lovlige og brukbare IPv6-adresser. Det er kanskje sannsynlig at man innen den tid har fylt MAC-adresserommet, som IPv6 bruker i en del tilfeller som en del av adressen, begynt gjenbruk eller åpnet for et større adresserom for MAC.

 

Per i dag ser det usannsynlig ut at det kan gå tomt, men i sin tid trodde man det var usannsynlig at to telegraflinjer ikke skulle dekke all telekommunikasjon til Grimstad for all fremtid. Just sayin'

 

Den tanken kan man leke seg med om man hadde hatt 2^256 adresser også, eller 2^512. Da kunne jeg sagt "2^256 er mere enn antallet atomer på jorda, hvert eneste atom på kloden kunne fått sin egen IP". Mao man kan gjerne si "tenk om det går tomt" uansett hvilket tall man velger, men noen tall er så store at det er svært lite sannsynlig, uansett teknologisk og kommunikasjonsmessig utvikling, ipv6 faller innenfor dette i mine øyne. Eksemplet med grimstad er gjort utifra datidens behov for kommunikasjon. At ipv6 er nok virker sannsynlig uansett hvordan vår kommunikasjon utvilker seg. Da det rett og slett ikke er fysisk plass på jorda til så mange enheter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er greit å være pessimist, men det er bedre å være realist. :)

 

IPv6 har aldri blitt markedsført som å "skulle holde" i ALL fremtid. Ordlyden brukt er mer "i overskuelig fremtid"...

 

De som står bak IPv6 har sagt rett ut at de regner med at IPv6 må skiftes ut en gang, de tror bare ikke det vil bli, som før nevnt, i overskuelig fremtid.

 

Begrepet "overskuelig fremtid" er for så vidt noe relativt, men de neste ti-tyve år skulle man vel mene er rimelig. ;)

Lenke til kommentar
Det er greit å være pessimist, men det er bedre å være realist. :)

 

IPv6 har aldri blitt markedsført som å "skulle holde" i ALL fremtid. Ordlyden brukt er mer "i overskuelig fremtid"...

 

De som står bak IPv6 har sagt rett ut at de regner med at IPv6 må skiftes ut en gang, de tror bare ikke det vil bli, som før nevnt, i overskuelig fremtid.

 

Begrepet "overskuelig fremtid" er for så vidt noe relativt, men de neste ti-tyve år skulle man vel mene er rimelig. ;)

 

Jeg håper og tror de har et litt større tidsperspektiv enn det. Forhåpentligvis har de tenkt det vil holde (og det tror jeg det vil) til ipv6 blir erstattet av noe annet pga andre ting enn antallet adresser. Og det kan fort ta mer enn 10-20 år.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...