Gå til innhold

Kameraskred fra Olympus: Verdensrekorden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har bare en ting å si: jeezus...

 

Er det begynnelsen på slutten for DSLR?

Den dagen det kommer en ultrazoom med FF (evt APS-C), 10-600mm F1.2 zoom, som yter like godt som L- og Gullring optikk (fra canon og nikon) og koster under 4000 kr, da er det nok begynnelsen på slutten for SLR. Til det skjer (noe som ikke kommer til å skje) så holder jeg meg til systemkamera ;):p

Lenke til kommentar
Den dagen det kommer en ultrazoom med FF (evt APS-C), 10-600mm F1.2 zoom, som yter like godt som L- og Gullring optikk (fra canon og nikon) og koster under 4000 kr, da er det nok begynnelsen på slutten for SLR.
Selv med APS-C-brikke vil vel et sånt kamera veie omtrent det samme som en tung motorsykkel, og mesteparten av det vil være glass. Så jeg vet ikke helt om jeg ville hatt det selv om det kostet under 4000, siden jeg antagelig måtte kjøpt en Pickuptruck til å frakte det rundt og en ombygget Hellfire-avfyringsrampe til å bruke som stativ :p

 

Det er en grunn til at ultrazoomkameraene klarer å pakke så stort spenn i bildevinkler inn i en så liten optisk pakke, og det er at bildebrikken er knøttliten.

Lenke til kommentar

Det nevnes teleforsatslinse i artikkelen, og jeg tenkte jeg skulle si et par ord om det; Olympus har diverse converter linser til sine ultrazoom kameraer; Den for å gi ekstra tele er TCON-17. Ganske bra optisk faktisk. Har brukt den frempå mitt C750UZ når jeg hadde det, men har også brukt det på min Zuiko Digital 40-150mm objektiv OG mitt 50mm f/2. Effektivt 170mm f/2 frempå E-3'n min var ikke å forrakte på en konsert med Hurra Torpedo på JavaZone i år (bilder finner du på min flickr profil. se sign.).

 

Merk også at TCON-17 kan settes frempå alle objektiv med 55mm filtergjenger, samt brukes med step up (som på min 50mm) eller med step down (som på mitt 40-150mm objektiv). 1,7x mer (kvalitets)brennvidde for en liten penge. Anbefales!

Lenke til kommentar

Hmm... Teleskopet mitt (500mm f4.38) har en stativskrue slik at et kamera kan "ride piggyback" på det og med litt kalibrering benyttes til å fotografere det samme som teleskopet ser på. Lurer meg på om kanskje SP590-UZ med teleforsatsen kanskje kunne vært tingen her.

Lenke til kommentar
Hmm... Teleskopet mitt (500mm f4.38) har en stativskrue slik at et kamera kan "ride piggyback" på det og med litt kalibrering benyttes til å fotografere det samme som teleskopet ser på. Lurer meg på om kanskje SP590-UZ med teleforsatsen kanskje kunne vært tingen her.

 

Som erstatning? ... , eller for å bruke teleskopet som en "ekstra teleforsatslinse"?

Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si: jeezus...

 

Er det begynnelsen på slutten for DSLR?

Den dagen det kommer en ultrazoom med FF (evt APS-C), 10-600mm F1.2 zoom, som yter like godt som L- og Gullring optikk (fra canon og nikon) og koster under 4000 kr, da er det nok begynnelsen på slutten for SLR. Til det skjer (noe som ikke kommer til å skje) så holder jeg meg til systemkamera ;):p

 

Da er det nok mest fordi du har bestemt deg for at systemkamera er kulere.

For folk flest ville en ultrazoom med FF (evt APS-C), 10-600mm F1.2 zoom, som yter 75% så godt som L- og Gullring optikk (fra canon og nikon) og koster 6000 kr, være et fantastisk kamera. Og det ville nok være bråstopp for SLR om slike kamera fantes og kunne kalles kompakte. Med unntak av de som har bestemt seg på forhånd, da.

Lenke til kommentar

I og med at optikk begrenses av fysiske betingelser (det har faktisk ikke kommet noen virkelig nye prinsipper siden 1932, i og med at også zoomer bygger på kjente prinsipper), så er tanken umulig å overføre i praksis, uten en svært svært liten bildebrikke. Dessuten vil en ultrazoom alltid ha EVF, og mange seriøse fotografer vil ikke kunne leve med en slik løsning, samme hvor gode de blir. Derfor tror jeg ikke vi kommer til å se systemkameraets død på lang tid fremover, i alle fall ikke i min levetid. Og så gammel er jeg ikke, selv om jeg statistisk er over middagshøyden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...