Gå til innhold

AMD frigir kode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det står skjermkort, er det rimelig å anta at det også gjelder innebygd grafikk-chips? (hvis jeg ikke husker feil så er vel dagens AMD IGP'er basert på Radeon 3xxx serien)

Dette betyr at siden sommerferien har nevnte utviklere, under en NDA (Non-Disclosure Agreement), jobbet med støtte for 3D-aksellerasjon av skjermkort fra HD2000- til HD4000-serien skjermkort i åpne drivere.
Lenke til kommentar
hva er mikrokode?

en fornorskning av firmware muligens. men jeg må nok være ærlig og innrømme at jeg gjetter...

 

men uansett en virkelig hyggelig nyhet dette her :)

 

Microcode is a layer of low-level instructions involved in the implementation of machine code instructions in many computers and other processors; it resides in a special high-speed memory and translates machine instructions into sequences of detailed circuit-level operations. It helps separate the machine instructions from the underlying electronics so that instructions can be designed and altered more freely. It also makes it feasible to build complex multi-step instructions while still reducing the complexity of the electronic circuitry compared to other methods. Writing microcode is called microprogramming and the microcode for a given processor is often called a microprogram.

 

The microcode is normally written by the CPU engineer during the design phase. It is generally not meant to be visible or changeable by a normal programmer, nor even an assembly programmer. Unlike machine code which often retains backwards compatibility, microcode only runs on the exact CPU model for which it's designed. Microcode can be used to let one microarchitecture emulate another, usually more powerful, architecture.

 

Some hardware vendors, especially IBM, also use the term microcode as a synonym for firmware, whether or not it actually implements the microprogramming of a processor.[1] Even simple firmware, such as the one used in a hard drive, is sometimes described as microcode.[2] Such use is not discussed here.

Lenke til kommentar

Det er helt opp til hver enkelt distro, og varierer mye mellom distroene. Når det gjelder akkurat Ubuntu så må du nok regne med å vente til neste versjon for slike store endringer. Det er heller ikke helt sikkert at koden det er snakk om her blir med i Jaunty (9.04).

Men på alle distroer har man jo mulighet til å manuelt innstalere ferskere ting om ønskelig, men det er ofte ikke lagt så godt til rette for det på slike stabile distroer.

 

EDIT: typisk for Ubuntu og lignende distroer er at bugfixes blir inkludert fortløpende, mens nye features/funksjoner kommer med de nye versjonene

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det er bra at AMD går forran med et godt eksempel! 3D applikasjoner er per dags dato en av Linux' svakeste sider.

Håper det ikke tar lang tid før nye drivere når Ubuntu distroen min! :new_woot:

Trådløse nettverskkort er vel en av konkurentene tror jeg. Ofte masse kluss før det fungerer

Leste om den nye linux-kjernen, at den vil støtte ihvertfall usb-trådløs bedre (tror jeg). Så det kommer seg. Et stort steg i riktig retning er dette uansett. Håper flere følger AMD's eksempel :yes:

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...