Gå til innhold

Ti spådommer for 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig håper jeg at berøringssensitive skjermer à la iPhone kommer til å erstatte alle de latterlige trykksensitive. Det ville økt brukervennligheten betraktelig, for min del -har prøvd HTC Touch Diamond, men likte den ikke. OG daselvsagt må man da også utvikle nye OS/software som takler det.

Lenke til kommentar
"Vil du egentlig gå rundt med en slik mobil i lomma?"

 

Ja, ser jo ut som en vanlig klapptelefon når den er sammenlagt, så hvorfor ikke?

 

Så etter min mening ut som en klapptelefon slik de så ut for to år siden :whistle: Ingen kan vel si noe på at vertfall den mobilen fra samsung var litt stor og klumpete :p har ikke sett den fra LG så skal ikke si noe om den...

Lenke til kommentar
1. Produsenter forsvinner

Produsenter, eller bare Motorola? Som alltid vil det selvfølgelig dukke opp nye småprodusenter, og andre vil forsvinne, men her i Norge vil vi merke lite til det..

 

2. Operatører forsvinner

Dette er også noe som skjer hvert eneste år, finansuro eller ikke. Operatører kommer og går.

 

4. Mobil med 128 GB minne

Dere har bommet på minne-antagelsene før, og gjør det denne gangen og. Nokia pusher på med 32 GB i N97, vi får ikke 128 GB..

 

Gleder meg til et spennende år:)

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Jeg håper vi ser enda flere telefoner med store trykkskjermer på framsida og nedskyvbare fulltastaturer! LG Prada II (KF900, er det det den heter?), Nokia N97, SE X1 (grawr) - og jeg håper vi får se noen i lavere prissjikter uten alt dette dilldallet. Noen som sa Nokia 5800 med fulltastatur? =D

Lenke til kommentar
4. Mobil med 128 GB minne

Dere har bommet på minne-antagelsene før, og gjør det denne gangen og. Nokia pusher på med 32 GB i N97, vi får ikke 128 GB..

 

Gleder meg til et spennende år:)

Jeg tenker at N97 har 64GB lagringskapasitet (dvs 48 offisielt, men regner med at 32GB-kortene også fungerer uten problemer i den). Jeg gjettet før denne artikkelen kom at vi i løpet av 2009 ville få makskapasitet på rundt 100 GB. Dette løses "enkelt" ved å enten ha to brikker integrert, eller støtte for to minnekort. 3 x 32 GB = 96 GB. Hvis SDHC2 kommer med 64GB-kort i løpet av året kan det også komme 32 (integrert) + 64 (minnekort) = 96GB eller 64 + 64 = 128GB i løpet av året. Tror at det siste kommer i første halvdel av 2010, ikke slutten av 2009, men vi får se.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke 128 GB telefoner i 2009. Aldri i verden om jeg tror det blir vanlig. Kanskje en eller annen vil lage en, men den vil ikke selge særlig mer av den grunn.

 

Hvorfor? Det er rett og slett ikke vits i.

For det første har nesten ingen bruk for det, og for det andre har ikke mobiler lang nok batteritid, bra nok lyd etc. til det (ja, lyd).

 

Noen som nevnte mulighet for to SD innganger. Det ser jeg som en langt mer sannsynlig, om ikke mer smart løsning. SD kort med lav kapasitet blir jo billigere og billigere, så hvorfor ikke to, til en lav pris?

Lenke til kommentar

Siden mobilene faar storre og storre minne, og skjermen blir storre og storre vil det nok bli flere som bruker den til aa spille av videoer.

 

Jeg spaar at noen telefoner vil faa:

 

-4 tommer skjerm

-HDMI utgang til a spille video paa TV

-En ny USB standard

-En ny traadloes standard

Lenke til kommentar

Heihei!

 

Dette var da ikke veldig imponeredene i mine øyne egentlig, operatører og produsenter kommer og går som det har blitt nevnt. Selvfølgelig vil noen forsvinne pga finansuro nå. Jeg har mine tvil på at vi kommer til å se noen revolusjon innen mobilkamera-delen. Større optikk og bildebrikke er nettopp dette, stort. Og ettersom megapixel fortsatt selger, er det lite motivasjon i å dra igang en slik revolusjon. Jeg tviler også på at vi kommer til å se 128gb minne i mobiler, for som det er nevnt, hva er vitsen? :p

 

Det jeg derimot regner med at vi får er mye lenger batterikapasitet, nye skjermtyper kommer med mye lavere effektforbruk, er vi heldig får vi også nye batterityper :)

Lenke til kommentar

Hva er vitsen? For det første har mange store musikksamlinger på flere titalls gigabyte. Entusiaster bruker gjerne filformat som tar flere ganger større plass, slik at det fort går over 100 GB i kun musikk (jada, man kan argumentere for at lyden fra en mobiltelefon ikke er bra nok til å utnytte lossless o.l., men det er en annen diskusjon). Og da har jeg ikke kommet til video, som jo tar mye større plass. Med telefoner som får større skjermer og batterier begynner det å bli fullt brukbart å se TV og film på bærbare enheter som mobiler. TV-ut gir også mange muligheter - når man snakker om lagring på 100 GB+, så kan man lagre mange filmer i god kvalitet (i tillegg til musikk og f.eks. podcaster som jeg bruker mye) og koble TV-kabel og laderen i, og dermed droppe DVD-spilleren.

Lenke til kommentar
Multitouch på LG og andre produsenter? Hadde ikke Apple patent på det?

http://www.multitouchinput.com/multi-touch...le-patent.shtml

Tror ikke Apple har patent på det nei, Lg har forresten og gitt ut en mobil med multi-touch (Prada KF900)

 

- Multi-touch technology dates back to 1982, when the University of Toronto developed the first finger pressure multi-touch display.

Endret av aalingen
Lenke til kommentar

Er det noen produsenter som ikke vil se i android/åpen retning? Jeg sier ikke at de velger det til alle mobiler, eller kanskje et annet åpent OS. Men jeg tror Tiden for lukkede OS blir mer og mer utdatert.

 

Med et åpent OS vil jeg tro at produsentene utvikle mer forskjellige telefoner, og brukeren kan legge inn/tilpasse mye mer selv. Dette kan bety raskere/mer responssive telefoner, eller med mer funksjonalitet.

 

Jeg må innrømme at jeg selv er glad i GNU/linux (og generelt open source) og dermed kanskje ikke helt nøytral i saken, men hvorfor skal ikke en åpen/gratis plattform slå ann? Linux slår nok ikke windows med det første på pc'er, men en mobil er mye mer dedikert og "enkel". Når all hardware støtten er på plass (det er lett å få til) er jo mulighetene enorme.

 

Jeg sier ikke at alle kommer til å storme over til en åpen plattform, men de kan ikke ignorere utviklingen, så mer fokus på android ol. vil vi se!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...