Gå til innhold

Får akselerasjon for Nvidia-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er eg med på, men i dag snakkes det mykje om at eit grafikkort må være kraftig nok til HD, går det på andre ting enn kapasiteten til GPU-en? Om det i dag finnes skjermkort på markedet som ikkje er kraftige nok til å spele av HD-filmar og denne funksjonen gjev GPU-en endå meir å jobbe med så blir det vel berre endå verre?

 

Eg les kva det står, men som sagt, ut frå det eg har lese tidlegare så forsto eg at det var GPU-en som sleit med HD-filmar, ikkje CPU-en.

Lenke til kommentar
Den er eg med på, men i dag snakkes det mykje om at eit grafikkort må være kraftig nok til HD, går det på andre ting enn kapasiteten til GPU-en? Om det i dag finnes skjermkort på markedet som ikkje er kraftige nok til å spele av HD-filmar og denne funksjonen gjev GPU-en endå meir å jobbe med så blir det vel berre endå verre?

 

Eg les kva det står, men som sagt, ut frå det eg har lese tidlegare så forsto eg at det var GPU-en som sleit med HD-filmar, ikkje CPU-en.

 

CPU og GPU kan fordele belastningen, gpu er ikke nødt til å ta all belastningen, GPU tar så mye den klarer.

 

Og til artikkelforfatter vdpau er ikke purevideo til linux men en purevideo-lignende egenskap.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Ja for windows hadde man jo allerede støtte for GPU-acc, men dette er glimrende for de som f.eks. vil ha htpc med linux uten å måtte ha alt for kraftig cpu..

 

Men er vi likevel nødt å ha kraftig nok cpu til å kunne klare jobben alene? ..dvs, vil det fremdeles være diverse codecs osv som ikke støttes og vi derfor alltid må ha en cpu med god nok kraft liggende å lure i bakgrunnen?

 

..Har tenkt å kjøpe et hk med geforce 9300 integrert til min nye htpc, må jeg fremdeles belage meg på E8400 eller kraftigere for å få spilt 1080p x264-filmer?

Lenke til kommentar
Den er eg med på, men i dag snakkes det mykje om at eit grafikkort må være kraftig nok til HD, går det på andre ting enn kapasiteten til GPU-en? Om det i dag finnes skjermkort på markedet som ikkje er kraftige nok til å spele av HD-filmar og denne funksjonen gjev GPU-en endå meir å jobbe med så blir det vel berre endå verre?

 

Eg les kva det står, men som sagt, ut frå det eg har lese tidlegare så forsto eg at det var GPU-en som sleit med HD-filmar, ikkje CPU-en.

Da har du blitt feilinformert, man har inntill nylig brukt cpu'en til å dekode video, hvilket skjermkort man hadde var av liten/ingen betydning. Og gpu'en trenger heller ikke å være rask, bare den støtter hardware dekoding. Jeg har et ATI HD3450 og et 4870 kort, begge to avlaster cpu'en nøyaktig like mye. Media Player Classic bruker en 3-6% av cpu'en under avspilling av både 720 og 1080p.

 

GKSaue: Så lenge filmene er encodet med L4.1 restriksjoner er det ingenting i veien for at hardware decoding skal fungere. Dersom de for eksempel er L5.1 vil du trenge en nokså kraftig prosessor for å spille av knirkefritt. E8400 holder i massevis. BluRay med AVC codec er forøvrig alltid L4.1.

 

edit: nvidia kan visst hardware decode L5.1 også nå, men ikke ati, ennå iallefall.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264#Levels

Endret av Jack Bauer
Lenke til kommentar

Det finnes RapiHD, men resultatene er dårlige. Det ryktes om at x264 skal komme med CUDA, og da kan GPU'en bli brukt aktivt i enkodingen.

 

NVIDIA skjermkort kan dekode L5.1, men ikke hvis spesifikasjonene overgår L4.1 standarden er det ikke mulig å dekode filmen med PureVideo.

 

Jeg har prøvd VDPAU og med bare 1 % CPU load virker det svært lovende.

Sliter med tearing da :(

Endret av Dueland
Lenke til kommentar
Det finnes RapiHD, men resultatene er dårlige. Det ryktes om at x264 skal komme med CUDA, og da kan GPU'en bli brukt aktivt i enkodingen.

 

NVIDIA skjermkort kan dekode L5.1, men ikke hvis spesifikasjonene overgår L4.1 standarden er det ikke mulig å dekode filmen med PureVideo.

 

Jeg har prøvd VDPAU og med bare 1 % CPU load virker det svært lovende.

Sliter med tearing da :(

 

Tearingen er fikset med siste beta driver.

Lenke til kommentar

Hmm.... så når jeg kjøper htpc nå i neste uke (senest) hvor hk foreløbig ser ut til å ha geforce 9300, hvor kraftig cpu trenger jeg egentlig da for å kunne kjøre MythTV på ubuntu 8.10 med dekoding av GET-kanaler, avspilling av 1080p x264-filmer og serier og enkoding/lagring av ting som går på GET-kanalene?

..Trur det skulle dekke det meste av potensielt krevende oppgaver på min kommende htpc..

 

Ah, så vil jeg få lagt inn litt script for automatisering (finne et linux-alternativ for girder for IR- og RF-signaler til tv-utstyr, rullegardiner (el.l) og lys-/strømstyring), men d er vel begrenset hvor mye det kan kreve...

 

Blir E8400 overkill da? ..om det ikke er nødvendig så vil jeg jo ikke legge så mange kr i cpuen.. Men om det er nødvendig for at ting skal gå helt glatt og man ikke skal få irritasjonsmomenter på den fronten så får det heller stå til.

Lenke til kommentar
Kva praktisk betydning har det at GPU-en tar over litt av jobben til CPU-en?

1. GPU gjør den samme jobben langt mer effektivt målt i watt.

 

2. Mer avansert prosessering av videosignalet kan gjøres uten at CPU/GPU overbelastes (=hakking).

 

Det står noe mer om hvordan arbeidsoppgavene ved video-dekoding fordeles mellom CPU og GPU her:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...itecture_9.html

Lenke til kommentar
Hmm.... så når jeg kjøper htpc nå i neste uke (senest) hvor hk foreløbig ser ut til å ha geforce 9300, hvor kraftig cpu trenger jeg egentlig da for å kunne kjøre MythTV på ubuntu 8.10 med dekoding av GET-kanaler, avspilling av 1080p x264-filmer og serier og enkoding/lagring av ting som går på GET-kanalene?

..Trur det skulle dekke det meste av potensielt krevende oppgaver på min kommende htpc..

 

Ah, så vil jeg få lagt inn litt script for automatisering (finne et linux-alternativ for girder for IR- og RF-signaler til tv-utstyr, rullegardiner (el.l) og lys-/strømstyring), men d er vel begrenset hvor mye det kan kreve...

 

Blir E8400 overkill da? ..om det ikke er nødvendig så vil jeg jo ikke legge så mange kr i cpuen.. Men om det er nødvendig for at ting skal gå helt glatt og man ikke skal få irritasjonsmomenter på den fronten så får det heller stå til.

 

Utdrag fra phoronix.com:

 

We are very pleased with the results from this latest round of VDPAU testing. We were successful in playing high definition video files on Linux in multiple formats all from a $20 AMD Sempron processor and $30 NVIDIA GeForce graphics card. Though if these were encrypted video files and using say a Blu-Ray disc, this likely wouldn't be possible since the processor would have a very hard time keeping up, but anyways Linux is currently lacking such a player.

 

Prossessoren det er snakk om her er AMD Sempron LE-1150 og skjermkortet er et ASUS GeForce 8400GS.

 

De klarte altså å spille av HD matriale (1920x1080 H.264 film) med denne maskinvaren, hvis du leser hele testen vil du finne ut at det fungerte helt fint selv om de kompilerte Linux-kjernen mens de så film og... De regner med at du vil slite litt med denne maskinvaren hvis CPU'en må dekrypterte en Blu-Ray film samtidig, men så har ikke Linux støtte for krypterte Blu-Ray filmer enda uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...