Gå til innhold

Blu-ray og DVD på samme skive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror kanskje sjokoladekaken har misforstått hva dette produktet er. Det er en krysskompatibel disk, slik at du kan spille den i både dvd og BR spillere, og få tilsvarende kvalitet. Dermed blir terskelen lavere for å kjøpe BR-filmer for forbrukeren (jovel, jeg bytter vel ut spilleren en vakker dag), og lavere for butikkene å fase ut DVD.

 

Har ikke en del HD-DVDer vært slik lenge?

Lenke til kommentar
Har ikke en del HD-DVDer vært slik lenge?

Det stemmer at det kom hybridplater fra HD DVD, men dette er den første disken som kombinerer Blu-ray og DVD.

 

Ellers er det riktig som du sier, målet med hybridplaten er å gjøre overgangen til Blu-ray lettere for folk flest.

Lenke til kommentar

mange ser ikke noe grunn til å kjøpe Blu-ray filmer i dag siden DVD er "bra nok" og når de ikke har noen særlig fremragende samling Blu-ray filmer så blir heller ikke noe kjøp av en Blu-ray spiller noe av. Hvis man får solg hybridplater til en fornuftig pris så vil folk kjøpe det fordi man er ventet bedre kvalitet når man en gang skaffer seg en Blu-ray spiller. Terskelene for å skaffe seg en Blu-ray spiller blir derfor lavere.

 

Men for at en hybridplate skal ha noe for seg så må altså prisen lang lavere enn foreløpig stipulert. Dette er for dyrt. Folk vil gjerne ha bedre kvalitet men bør ikke betale særlig mye ekstra for det, da tar de til takke med DVD heller. Folk flest tenker mer på lommeboka enn på bildekvalitet.

Lenke til kommentar
mange ser ikke noe grunn til å kjøpe Blu-ray filmer i dag siden DVD er "bra nok" og når de ikke har noen særlig fremragende samling Blu-ray filmer så blir heller ikke noe kjøp av en Blu-ray spiller noe av. Hvis man får solg hybridplater til en fornuftig pris så vil folk kjøpe det fordi man er ventet bedre kvalitet når man en gang skaffer seg en Blu-ray spiller. Terskelene for å skaffe seg en Blu-ray spiller blir derfor lavere.

 

Men for at en hybridplate skal ha noe for seg så må altså prisen lang lavere enn foreløpig stipulert. Dette er for dyrt. Folk vil gjerne ha bedre kvalitet men bør ikke betale særlig mye ekstra for det, da tar de til takke med DVD heller. Folk flest tenker mer på lommeboka enn på bildekvalitet.

 

I tilegg er jo kvaliteten på blu-ray-delen dårligere, da det ser ut til å kun støtte ett lag.

 

AtW

Lenke til kommentar
I tilegg er jo kvaliteten på blu-ray-delen dårligere, da det ser ut til å kun støtte ett lag.

Det er mulig. I følge CDRinfo skal hybridplaten bruke en omkoder fra JVC med det slående navnet "Intelligent HD encoder system" for å få nok plass på kun ett lag. Med denne teknologien vil 1080p-materialet ta 12-24 Mbps. Så da spørs det om kvalitetsforskjellen kontra vanlig Blu-ray begynner å bli litt for synlig.

 

Legger også ved Wikipedia sin artikkel om Mbps og hvilke kvaliteter det tilsvarer.

Lenke til kommentar
I tilegg er jo kvaliteten på blu-ray-delen dårligere, da det ser ut til å kun støtte ett lag.

Det er mulig. I følge CDRinfo skal hybridplaten bruke en omkoder fra JVC med det slående navnet "Intelligent HD encoder system" for å få nok plass på kun ett lag. Med denne teknologien vil 1080p-materialet ta 12-24 Mbps. Så da spørs det om kvalitetsforskjellen kontra vanlig Blu-ray begynner å bli litt for synlig.

 

Legger også ved Wikipedia sin artikkel om Mbps og hvilke kvaliteter det tilsvarer.

 

Ja, man kan jo komprimere det litt ned uten særlig kvalitetstap, men det spørs jo litt på lengde, hvor mye ekstra-features det er osv. Personlig skulle jeg gjerne sett de brukte den ekstra plassen på dual-layer til å ha større framerate, men det er jo en annen diskusjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette hadde ikke vært for dumt om det ikke hadde vert så dyrt. Det er jo genialt å kjøpe seg filmer som kan spilles i DVD spilleren man har hjemme og som også kan spilles på blu-ray spilleren man kjøper etter hvert.

 

Jeg for eksempel har ikke blu-ray spiller enda og kjøper fortsatt DVD-er. Men når jeg kjøper meg en blu-ray spiller hadde det vert utrolig deilig å kunne spille de filmene jeg kjøpte mellom i dag og den dagen jeg for meg blu-ray i ekte full hd og ikke bare i 1080 oppskalering

Lenke til kommentar

i en overgangsfase mens man har skaffet seg bd spiller men ikke hd tv - spilelr er koblet til tv-en via scart . hvilket format vil bd spilleren faktisk lese. bluray laget eller dvd lagene.

husk her brukes scart kontakten intil videre .

 

 

personlig har jeg ikke skaffet meg noen av delene enda.

tv-en min er for ny til å byttes ut selv om det er en crt modell

Lenke til kommentar

i utgangspunktet så er det en god ide hvis man ønsker å kjøpe filmer nå som man sener skal spille på en hd spiller men har bare dvd enda.

 

men så lenge det gjør at platen blir dyrere en både vanlig dvd og bluray da er vitsen borte.

 

da blir det sikker billigere å kjøpe nye utgaver å bd formatet når den tid kommer

 

vis det skal være aktuelt så må prisen ligge et sted mellom dvd og bluray.

 

det blir urettferdig for de som kjøper en ren hd plate siden man da får både i pose og sekk samtidig så synes neppe dvd brukeren at den litt høyere prisen rettferdiggjør muligheten til å spille av hd på samme platte

 

så lenge vanlig dvd også kan spilles av på en bd spiller så er vitsen med hybrid platten liten

 

den eneste måten å løse det på er å bruke slags form for aktivering .

i utgangspunktet så kjøper du en vanlig dvd ( til vanlig pris) og med et lite tillegg ( vanlig bd pris) får du en kode som aktiverer bd delen

det blir også sikker mere styr en det smaker

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...