Gå til innhold

Må vi betale for dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lisensen inndrives av NRK, på vegne av staten, for direkte subsidiering av NRK. Dette skal skje i henhold til

FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

Der står det blant annet:

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Følgende brev bør altså være nok for å slippe avgiften:

Jeg henviser til forskriften om fjernsynsmottagere § 9 og melder fra om at TV-en min ikke er i bruk som TV grunnet manglende signalforhold her jeg bor. Dere har anledning til å sende en autorisert TV-reparatør for å plombere antenneinngangen på TVen. Ta evt kontakt for nærmere avtale om tidspunkt. Jeg er kjent med at dette fritar meg for lisens og ber dere registrere dette i deres systemer slik at jeg ikke urettmessig blir krevet for lisens.
Lenke til kommentar

Eg har pr i dag ikkje mulighet å ta inn signal da eg ikkje har parabol eller rikstvpakken.

 

Men siden eg har tv i huset så måtte eg pent betale lisens ja.

Så for å slippe lisens må eg kaste eller kvitte meg med min fullt fungerende tv.

 

Kor logikken er i dette kan ikkje eg finne vertfall.

 

Edit: Er det ein grunn til at her er 3 poster ang dette??

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Hmm, virker som det er en generell forståelse for at det ikke lenger er mulig å ta imot analoge signaler. Dette er feil. Man kan ikke lenger motta analoge signaler gjennom lufta, men det er ingenting i veien for å fortsatt bruke TVn's gamle analoge mottaker til å ta imot analoge signaler fra din lokale kabeltv-tilbyder. På bakgrunn av det kan man ikke si at TV'n har blitt degradert fra TV til monitor, mener jeg. Så i dette tilfelle deler jeg for en gang skyld ikke forbrukerombudets syn! Mye bør gjøres med TV-lisensen, men her farer forbrukerombudet feil frem...

 

Og som Simen1 nevner; lisensen er politisk bestem. Med andre ord ingen vits i å klage og klandre Nrk! Dere får heller bruke stemmeretten til å bli kvitt alt u-kommersielt, hvis det er det som er målet.

Lenke til kommentar

Hele grunnen til at nrk lisensen går på "tuner" og ikke på abonnement, er jo grådigheten til nrk. Om man går til det logiske steget å knytte lisensen opp mot eier av tv abonnement, istedet for eier av TV, treffer avgiften mye bedre. Om NRK griner seg i søvn over de som har riks-tv med bare nrk, får de dele ut gratis nrk-kort mot signatur, og på den måten knytte titteren til avgiften.

Lenke til kommentar

Jaja, hvem som sender regninga er egentlig likegyldig. Den bør uansett knyttes til faktiske tv tittere, og nå er det endelig mulig å gjøre det på den måten. Å kjøpe en monitor i størrelse 40" er ofte mye dyrere enn å kjøpe en TV med akkurat samme lcd panel, og at vi som bruker den billigere TV til kun filmtitting bør ikke betale for andre menneskers tv-titting.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Jeg trodde reglene var sånn at man måtte betale lisens hvis man har utstyr som kan ta imot tv-signalene. I så fall gjelder jo ikke dette vanlige tver lengre. Men jeg tar kanskje feil?

Jeg spurte lisensavdelingen spesifikt om dette men de mener at TV-tuner er definisjonen på TV-mottaker. Lisensavdelingen skrev klart og tydelig at man ikke er lisenspliktig om man bare ser på nett-TV selv om det er TV-mottak.

 

Og som Simen1 nevner; lisensen er politisk bestem. Med andre ord ingen vits i å klage og klandre Nrk! Dere får heller bruke stemmeretten til å bli kvitt alt u-kommersielt, hvis det er det som er målet.

Ikke misforstå meg. Jeg har ingenting mot NRK og synes de har et godt programtilbud, god nettsatsing og har et ok lavt nivå av reklame (Nei det er ikke fritt for reklame. De kjører ofte 15 minutter lange reklamer for et vist tippeselskap, noe jeg misliker.) Men tilbake til saken: Jeg liker NRK men misliker lisensen sterkt. Jeg vil at NRK skal ha de samme driftsmidlene som i dag, men at det ikke skal kreves inn som i dag. Det bør over på statsbudsjettet og dermed betales gjennom skatteseddelen.

Lenke til kommentar

Vil nok tro at NRK kunne brukt mye mer penger til å vise bra TV fremfor å kreve inn lisensen, så at det burde over på statsbudsjettet er det ingen tvil om.

 

Btw: OM jeg sender dem en mail og sier at jeg ikke ser på tv og at, om de vil kan sende en for å plombere tv-mottakeren. Må jeg betale for å få det gjort?

Lenke til kommentar

Hotstian: Om du skal plombere tven så må du selv ta den til en tv-reperatør og betale for å gjøre det, og så sende inn papirer på at det er gjort til NRK.

 

Selv så ville jeg ha sagt til NRK at tven er ødelagt og kastet og at du ikke skal ha mer lisens. Det kan hende at de prøver seg på å krangle, men om du gir de slik beskjed så har de egentlig ikke lov å sende deg noe mer lisens.. så er det bare å be eventuelle folk som skal komme å sjekke om du har tv å dritet og dra. Om de så tar med seg et par politifolk så kan du godt bed dem om å drite og dra da også. De må ha ransakelsesordre for å få se om du har tv og det får de aldri for en sånn sak.

Lenke til kommentar
Ulvestad: Få tven plombert og send inn dokumentasjon til Nrk. Ingen lisens for deg.
Btw: OM jeg sender dem en mail og sier at jeg ikke ser på tv og at, om de vil kan sende en for å plombere tv-mottakeren. Må jeg betale for å få det gjort?

Nei, man må ikke betale for plomberingen selv. Man trenger heller ikke å få plombert TVen. Alt man trenger er å gi NRK tillatelse til å plombere. Les nøye de to siste setningene i sitatet fra forskriften om fjernsynssmottagere som jeg siterte lengre opp i tråden her.

 

Vil nok tro at NRK kunne brukt mye mer penger til å vise bra TV fremfor å kreve inn lisensen, så at det burde over på statsbudsjettet er det ingen tvil om.

Overføring til statsbudsjettet vil neppe gi non merkbar økning i driftsbudsjettet. En nedleggelse av lisensavdelingen vil trolig bare frigjøre penger tilsvarende ca 1% av driftsbudsjettet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...