Gå til innhold

Oppgraderer Mac Mini?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både Mac Pro og Mac Mini bør vel strengt talt bli oppgradert og/eller bli fornyet litt, de later jo til å ikke ha fått så mye oppmerksomhet fra Apple egentlig.

 

Mac Pro har vel fått noen nye prosessorer, mer ram og bedre skjermkort, men det har vært litt langt mellom oppgraderingene og de er kanskje ikke så merkbare.

 

Mac Mini har vel kun fått en prosessoroppgradering fra Core Duo til Core 2 Duo og oppgradert skjermkort.

 

Så er jo spørsmålet om ikke Apple burde satse på å lage en helt ny maskin ala Mac Pro, men med noe dårligere spesifikasjoner, som kan komme som et eget sjikt mellom Mac Mini/iMac og Mac Pro.

 

Og navnet?

 

Hvorfor ikke bare bli kalt.......Mac? ;)

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar

Jeg håper de vil benytte seg av GPU-er fra ATI i stedet for Nvidia i og med at alt er integrert. Nvidia har hatt en del problemer på slike platformer som gjør at jeg ikke har særlig lyst til å ha en brikke hvis den ikke kan byttes ut. Håper og på et skall i aluminium slik at det lettere kan resirkuleres og en fysisk mindre strømforsyning. Nå er det snart 500 (497) dager sisten siste oppdatering. Det er sannelig på tide!

 

Se forøvrig dennne. Her er det flere nyheter.

 

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_mini

Lenke til kommentar
Apple netbook kanskje? Spennende å se om apple klarer å lage noe som ikke er overpriset!

 

Heeeeeelt enig, alle mac`ene er overpriset i forhold til spesifikasjonene..

 

Specs, specs, specs. Det er det Microsoft og PC-verdenen har hjernevasket verden til å tro at er det viktigste i en PC. Neida, jeg er ikke en Mac-fanboy, jeg har aldri eid en mac og kommer ikke til å gjøre det med det første. Jeg bruker PC med GNU/Linux.

 

Det viktigste er ikke at maskina har verdens heftigste specs, men at systemet fungerer fint som en helhet. Ta min fire år gamle laptop, f.eks. Med WinXP hoster og harker den bare verre, Vista på denne.. Jeg ler. Ubuntu er derimot finfint på denne, og den er kjapp i oppstart, og holder lenge til "vanlig bruk". Den kjører forøvrig en Intel Celeron M 1,6 ghz CPU, 512 mb ram og et ATi Radeon Mobility 9200. Den eneste plassen jeg merker at det kan gå litt tungt er når jeg har oppe mange faner i Firefox eller Opera og kjører flere programmer samtidig, da kan svitsjing mellom de forskjellige programmene ta litt tid fordi swapdisken må i sving. Dette er forsåvidt svært sjelden, og når det skjer er det strengt tatt unødvendig fra min side å ha oppe så mye på en gang fordi jeg ikke bruker halvparten av dem samtidig.

 

Det Windowsbrukere må lære seg er at Mac OS X og GNU/Linux er LANGT mer ressursvennlig enn Windows, derfor kan maskinene som kjører det være lavere specet men gi samme ytelse som en kraftigere Windows-maskin. 3-4 gig minne i en Mac er helt poengløst med mindre du driver med heftig bilde-/videoredigering, det samme med en PC som kjører GNU/Linux. En PC som kjører spesielt VHP -må- man ha MINIMUM 2 gb minne for å dra rundt på en smidig måte. Prosessorkraften i en Mac eller linuxdrevet PC er også mye mer avhengig av hvilke programmer du skal kjøre, ikke OSet. OSet klarer seg fint med minimale ressurser. Hvis du derfor vet at du kun skal bruke maskinen til "vanlig nettbruk og denslags" trenger du ikke quadcore, ikke engang dualcore, for å dra MacOS og GNU/Linux, mens VHP BØR ha to kjerner for å fungere optimalt. Ellers må du ha "billigløsningen" i Vista Basic..

 

Edit: Jeg var ikke ferdig :p

 

Når du kjøper en Mac kjøper du ikke en "pc med operativsystem", du kjøper et komplett produkt der maskinvare og programvare er skreddersydd for å fungere sammen. Du får et maskineri som ikke støyer i det hele tatt, har svært høy byggekvalitet og har geniale løsninger, samt at de aller fleste produkter fra Apple ser veldig bra ut, i motsetning til mange PCer som ser ut som om de ble skrudd sammen i 1946 av halvblinde, enarmede polakker.. Derfor koster macene mer enn en "likt spec'a" PC...

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Om de nå endelig kunne slutte å være så griske og stappe inn dual DVI i den. Vil ha to skjermer, men ønsker ikke en fordømrade svær og stygg powermac.

 

De vil vel at du skal kjøpe større skjerm :p Ellers har de jo stjålet multiple skrivebord-ideen fra X-serveren som brukes på øvrige UNIX-systemer, så man kan kjapt svitsje mellom forskjellige skrivebord med ctrl/cmd + "<-" / "->"...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...