Gå til innhold

Lanserer ergonomisk skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Syncmaster 2243FW er en ergonomisk tilpasset skjerm som kan heves, senkes og vries både hit og dit for en best mulig arbeidsplass. En gruppe på 10 ergonomer skal nå teste ut skjermen og komme med sine tilbakemeldinger.

 

Hvorfor leverer ingen skjerm og fot separat ?

Slik at en kunne velge mellom ulike fot/veggfester til alle de ulike skjerm modellene.

 

Dette burde forøvrig vært en standard slik at en kunne valgt skjerm fra en leverandør og fot fra en annen. Sikkert kjekt også for møbelfabrikanter å f.eks. kunne integrere skjermføtter i ulike møbler.

Lenke til kommentar

"Ergonomisk" har blitt et moteord, omtrent som ordet design. Hva gjør en "ergonomisk skjerm" mer ergonomisk enn en normal dataskjerm?

 

Alle dataskjermer på markedet kan vel vinkles/justeres slik den passer både de litt større og de litt mindre av oss? En annen sak er de fleste dataskjermer kun innstilles én gang, av den som installerer maskinen. Andre brukere av samme maskinen driver neppe og justerer dataskjermen hver gang de tar i bruk maskinen. Og jeg tviler på om såkalte ergonomiske skjermer blir mere justert ved brukerbytter enn "uergonomiske" skjermer.

 

Egentlig er alle dataskjermer uergonomiske. For øynene har best av å brukes i omgivelser der man relativt ofte får bruk for å justere om linsemusklaturen i øynene for å fokusere på ulike avstander. Så å låse blikket på den samme avstanden time etter time er derfor ikke spesielt sunt for øynene, og dette er akkurat like uheldig på "ergonomiske" skjermer som på andre skjermer.

 

En virkelig ergonomisk skjerm burde derfor ha innebygde bevegelser som tvang brukeren til å bevege øynene og justere linsekrummingen av og til. Kanskje burde den ha egne pop-up-meldinger om at nå har du sett på meg lenge nok, ta deg en joggetur og kom ikke tilbake før om en halvtime. Dessuten burde en skikkelig ergonomisk skjerm målt hvor brukeren øyne var og justert egne innstillinger og vinkler til det automatisk. Ved brukerbytter burde derfor skjermen selv innstilt seg slik at den var justert optimalt i forhold til brukeren.

 

Og bare for å utdype dette med design: Alle produkter er designet, også de billige. Hvis en eller annen person (eller flere) bestemmer hvordan et produkt skal se ut og fungere for brukeren, da er dette design. Alle produkter med et utseende er derfor et designprodukt. Man kan selvsagt diskutere hva som er god eller dårlig design (eller hva er god eller dårlig smak), men det er noe annet.

 

Og hvem skriver dette? Jeg er en designer som også har studert ergonomi.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
"Ergonomisk" har blitt et moteord, omtrent som ordet design. ...

 

Takk. Godt innlegg.

 

Verden er forøvrig full denslags "mote-idioti". Ordet "Miljø" er jo en vinner i så måte. Men det er også en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Syncmaster 2243FW er en ergonomisk tilpasset skjerm som kan heves, senkes og vries både hit og dit for en best mulig arbeidsplass. En gruppe på 10 ergonomer skal nå teste ut skjermen og komme med sine tilbakemeldinger.

 

Hvorfor leverer ingen skjerm og fot separat ?

Slik at en kunne velge mellom ulike fot/veggfester til alle de ulike skjerm modellene.

 

Dette burde forøvrig vært en standard slik at en kunne valgt skjerm fra en leverandør og fot fra en annen. Sikkert kjekt også for møbelfabrikanter å f.eks. kunne integrere skjermføtter i ulike møbler.

 

Det var jo egentlig en temmelig genial idè. Hvorfor har ingen tenkt på det før? :hmm:

 

"Ergonomisk" har blitt et moteord, omtrent som ordet design. Hva gjør en "ergonomisk skjerm" mer ergonomisk enn en normal dataskjerm?

 

Alle dataskjermer på markedet kan vel vinkles/justeres slik den passer både de litt større og de litt mindre av oss? En annen sak er de fleste dataskjermer kun innstilles én gang, av den som installerer maskinen. Andre brukere av samme maskinen driver neppe og justerer dataskjermen hver gang de tar i bruk maskinen. Og jeg tviler på om såkalte ergonomiske skjermer blir mere justert ved brukerbytter enn "uergonomiske" skjermer.

 

Egentlig er alle dataskjermer uergonomiske. For øynene har best av å brukes i omgivelser der man relativt ofte får bruk for å justere om linsemusklaturen i øynene for å fokusere på ulike avstander. Så å låse blikket på den samme avstanden time etter time er derfor ikke spesielt sunt for øynene, og dette er akkurat like uheldig på "ergonomiske" skjermer som på andre skjermer.

 

En virkelig ergonomisk skjerm burde derfor ha innebygde bevegelser som tvang brukeren til å bevege øynene og justere linsekrummingen av og til. Kanskje burde den ha egne pop-up-meldinger om at nå har du sett på meg lenge nok, ta deg en joggetur og kom ikke tilbake før om en halvtime. Dessuten burde en skikkelig ergonomisk skjerm målt hvor brukeren øyne var og justert egne innstillinger og vinkler til det automatisk. Ved brukerbytter burde derfor skjermen selv innstilt seg slik at den var justert optimalt i forhold til brukeren.

 

Og bare for å utdype dette med design: Alle produkter er designet, også de billige. Hvis en eller annen person (eller flere) bestemmer hvordan et produkt skal se ut og fungere for brukeren, da er dette design. Alle produkter med et utseende er derfor et designprodukt. Man kan selvsagt diskutere hva som er god eller dårlig design (eller hva er god eller dårlig smak), men det er noe annet.

 

Og hvem skriver dette? Jeg er en designer som også har studert ergonomi.

Du forandret akkurat mitt syn på skjermer, ergonomi og design. :ohmy:

Edit:

Dette var forøvrig en usedvanlig informativ og godt skrevet post. Blant de bedre! :thumbup:

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

att noen skal bli tvunget til å ta pause fra å se på skjerme skall det finnes programmer til. det er bare å installere ett av dem.

 

de enste standaren til å feste skjerme etter heter vist vesa ett eller annet .

i da er det så mage måter foten er festet til skjerme på at det blir bare virvar hvis man skulle blandet produsentene.

 

det er bare å se litt på min skjerm . samsung syncmaster 960BF som har en lignede fot. der er tilkobling til skjermkortet og strøm i foten. skulle nå tilkoblingen være på selve skjerm så vil det altid henge noen synlige kabler ned fra skjermen og det er vel ikke heldig for "ergonomien" eller. og hvem har lyst til å tre alle kablene ( skjult) gjennom foten før de så festes på skjermen

Lenke til kommentar

@SeaLion:

Jeg ser du får skryt for innlegget ditt, kanskje mer fordi du er flinker på gramatikk og ordlegging enn noe annet (pluss noe kompetanseskryt til slutt), jeg syns nemlig du virker ganske gammeldags i synsingen din.

 

Først og fremst når du sier at de fleste skjermer kan justeres nøyaktig etter eget ønske både i høyde og vinkel så må jeg bare rette litt på deg. Hvis du ser på de tidligere nye seriene til Samsung SyncMaster 2x6 og oppover f.eks. (typen skjermer ment for privatpersoner), så er det et faktum at disse skjermene lider av en stor mangel på ergonomiske egenskaper. En kan kun vippe litt på dem, og det ser ikke ut som alle av dem har en fot som er enkel å snu på (som gjerne må være helt sirkelformet). En kan da altså ikke senke dem eller ned, kun vippe dem litt. Jeg forstår ikke hvorfor du prøver å undergrave denne nyheten, selvfølgelig er det en god ting at skjermprodusentene tenker på de fysiske justeringsmulighetene (les: ergonomi).

 

Jeg får derimot en følelse av at dette er argument fra din side til å spre det glade budskap om at bedriftene prøver å lure oss med fancy trendord, eller hva enn du mente å få fram.

 

Du "avslører" seg selv straks nær sagt når du påstår at "folk neppe driver og justerer på skjermen i ettertid", fordi det er nettopp dette som skiller en ergonimisk og en uergonomisk skjerm. En skjerm med god ergonomiske egenskaper er så enkel å justere på etter eget ønske at det skulle være liten grunn til å la være. Når jeg bruker min SyncMaster 225BW (en litt eldre skjerm fra Samsung, men som jeg fortsatt mener er den beste p.g.a. ergonomien) justerer jeg den stadig vekk etterhvert som jeg skifter på sittestillingen, noe som er lett som en lek.

 

Jeg syns ikke du skal begynne å blande inn personlig helse i denne sammenhengen. Ergonomi handler kanskje om å gjøre arbeidsforhold enklere for kroppen, men ikke på den måten du viser til med eksempler om pauser fra datatittingen. Det er opp til brukeren selv å ta vare på kroppen sin, det vi skal forlange av skjermbedriftene er at de lager skjermer som gjør det så behagelig som mulig å titte på skjermen over en lengre tidsperiode.

 

Kanskje er du flink på dette området, du som studerer ergonomi, men i denne sammenhengen syns jeg du blingser litt. Skal du si noe klokt om skjermer og ergonomi må du se saken mer praktisk i forhold til hvilket redskap det er snakk om - som i denne situasjonen er dataskjerm.

 

Og hvem er så jeg som skriver dette? - Ingen. Jeg er bare en praktisk tenker.

 

EDIT:

On topic: Den mangler, som påpekt, mulighet til å fjerne selve skjermen fra foten, så den vinner ikke helt maks på justeringsmulighetene, men det er fortsatt fult mulig at den er like god som noen annen for brukeren til å heise, vende om, og hva enn en skulle begjære for å gjøre datatittingen mer behagelig.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Uansett hva man måtte mene om denne skjermens ergonomiegenskaper vil jeg ikke anbefale denne typen skrå hengsle-stativløsninger. Det funker ok i begynnelsen, men tar ikke lang tid før hengslene ikke lenger orker å holde på all vekten. Kjøp heller en skjerm med et skikkelig stativ og vesa-mount så får du all den fleksibiliteten du ønsker deg.

Lenke til kommentar

Tja gammeldags? Gammeldags ergonomi er f.eks myten om den korrekte sittestillingen, de fleste har nok hørt om den. Man skulle sitte rett i ryggen, overarmene skulle henge rett ned og albuene skulle ha en nittigradervinkel, og da skulle albuene være i høyde med bordflaten eller litt over.

 

Moderne ergonomi er at det er usunt å sitte stille, og spesielt hvis denne statiske stillesittingen skjer lenge av gangen. Moderne ergonomiske kontorstoler er derfor utformet slik at brukeren stadig kan variere sittestillingen. Egentlig er selve det å sitte lenge av gangen, selv om man stadig skifter sittestilling, også usunt i lengden, det å reise seg for å bevege seg og gjøre noe annet er derfor skikkelig moderne ergonomi.

 

Det å sitte foran en datamaskin 8 timer eller mer per dag er usunt, uansett hvor gode stoler og annet utstyr man har. Kroppene våre er egentlig utviklet for bevegelse, ikke stillesitting, så en datamaskin som fungerte best når brukeren beveget seg ville være den optimale ergonomiske datamaskinen. Kanskje datamaskinen kunne bæres i beltet, man kommuniserte med den ved å snakke til den og hvis maskinen trengte å vise et bilde så ble dette projesert på nærmeste vegg, eller (som Jon Bing foreslo for noen år siden) så ble bildet projesert rett inn på øyets netthinne fra en prosjektor montert på brilleinnfatningen. Da kunne man gjøre kontorarbeid mens man jogget seg en tur. Da snakker vi om hypermoderne ergonomi.

 

En dataskjerm som kan justeres i alle vinkler, høyder og retninger er faktisk gårsdagens ergonomi. Apples iMac fikk f.eks dette i januar 2003:

imacg4zo6.jpg

Lenke til kommentar

Som sagt så ser jeg praktisk på saken, ikke gjennom hva eregonomiens lære mener er "inn" og ikke; det er jeg ikke lærd i, og heller ikke interessert i. Hva skulle funksjonen til en slik perfekt ergonomisk løsning som du beskriver være når en sannsynligvis ikke kan konsentrere seg tilstrekkelig om begge deler samtidig? I denne settingen skal både funksjon og ergonomi ivaretas. Kroppen er kanskje ikke lagd for å sitte stille lange økter, men den er heller ikke lagd for å kunne gjøre krevende kontorarbeid samtidig som en bestiger Galdhøpiggen eller hva enn det skal være. Alt med måte.

 

Det fins foresten nyere og lignende, separate, skjermløsninger som den du henviser til, men Kilronan har kanskje et poeng i at levetiden minskes betraktelig med en slik stang som en kan bevege hit og dit o overalt.

Lenke til kommentar
@SeaLion:

Først og fremst når du sier at de fleste skjermer kan justeres nøyaktig etter eget ønske både i høyde og vinkel så må jeg bare rette litt på deg. Hvis du ser på de tidligere nye seriene til Samsung SyncMaster 2x6 og oppover f.eks. (typen skjermer ment for privatpersoner), så er det et faktum at disse skjermene lider av en stor mangel på ergonomiske egenskaper. En kan kun vippe litt på dem, og det ser ikke ut som alle av dem har en fot som er enkel å snu på (som gjerne må være helt sirkelformet). En kan da altså ikke senke dem eller ned, kun vippe dem litt. Jeg forstår ikke hvorfor du prøver å undergrave denne nyheten, selvfølgelig er det en god ting at skjermprodusentene tenker på de fysiske justeringsmulighetene (les: ergonomi).

 

At noen leverandører er dårlige til å levere "ergo" skjermer betyr ikkje at det er ein nyvinning når dei først gjør det.

Helst siden 15" lcd var kom i salg har ein kunnet få skjermer som kan snus på, vris på 180grader, heves/senkes, tiltes, ja stort sett justeres slik ein vil.

Diss har også komt med std Vesa feste som muligjør bytte frå ein fot til annen fot og også mulighet for å feste på vegg.

 

Nå skal det være sagt at min erfaring med Samsung Syncmaster er at dei er jysla lite brukervennlige og at dei bruker løsninger som ikkje går mot andre.

 

Selv har eg ein gammel 19" Dell, som har ein HP fot. (den gamle Dell foten kunne ikkje justeres.)

Lenke til kommentar

Uansett hvor utrolig enkelt det enn skulle ha vært å skaffe seg skjermer med gode ergonomiske egenskaper så betyr det lite om det er vanskelig å skaffe den dag i dag, uten å måtte ofre andre kvaliteter. Hvis "saken" er at denne nyheten er lite til sak i din mening så får nå det være så, jeg på min side syns fokus på ergonomi er en god ting som gjerne bare må fortsette i framtiden, uansett hvordan fortiden var - det spiller liten rolle.

Lenke til kommentar
Tja gammeldags? Gammeldags ergonomi er f.eks myten om den korrekte sittestillingen, de fleste har nok hørt om den. Man skulle sitte rett i ryggen, overarmene skulle henge rett ned og albuene skulle ha en nittigradervinkel, og da skulle albuene være i høyde med bordflaten eller litt over.

 

Moderne ergonomi er at det er usunt å sitte stille, og spesielt hvis denne statiske stillesittingen skjer lenge av gangen. Moderne ergonomiske kontorstoler er derfor utformet slik at brukeren stadig kan variere sittestillingen. Egentlig er selve det å sitte lenge av gangen, selv om man stadig skifter sittestilling, også usunt i lengden, det å reise seg for å bevege seg og gjøre noe annet er derfor skikkelig moderne ergonomi.

 

Det å sitte foran en datamaskin 8 timer eller mer per dag er usunt, uansett hvor gode stoler og annet utstyr man har. Kroppene våre er egentlig utviklet for bevegelse, ikke stillesitting, så en datamaskin som fungerte best når brukeren beveget seg ville være den optimale ergonomiske datamaskinen. Kanskje datamaskinen kunne bæres i beltet, man kommuniserte med den ved å snakke til den og hvis maskinen trengte å vise et bilde så ble dette projesert på nærmeste vegg, eller (som Jon Bing foreslo for noen år siden) så ble bildet projesert rett inn på øyets netthinne fra en prosjektor montert på brilleinnfatningen. Da kunne man gjøre kontorarbeid mens man jogget seg en tur. Da snakker vi om hypermoderne ergonomi.

 

En dataskjerm som kan justeres i alle vinkler, høyder og retninger er faktisk gårsdagens ergonomi. Apples iMac fikk f.eks dette i januar 2003:

imacg4zo6.jpg

 

bound tomorow på discovery snakker stadig om det.

siste jeg så det var det snakk om kontaktlinser med innebygget skjerm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...