Gå til innhold

Utvikler 3D-operativsystem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ideen om et brukergrensesnitt i OS X er ikke helt ny

Det kan du nok trygt si. Et hvert OS må nødvendigvis ha et brukergrensesnitt. Ellers så er det fullstendig ubrukelig. De første OS-ene (f.eks Unix som først dukket opp i 1969) hadde et tekstbasert brukergrensesnitt. Apple Mac OS hadde helt fra sin start i 1984 et grafisk brukergrensesnitt. Når OS X kom i 1999 så var det naturlig å fortsette med et grafisk brukergrensesnitt. Så ideen om et brukergrensesnitt i OS X er som du sier ikke helt ny. :)

Lenke til kommentar
Kos deg med stråmannen din, VirtualBox... ;)

Forklaring på ordet stråmann:

 

Retorisk (og uformell) logikk

 

I retorikk og logikk er stråmann eller stråmannsargumenter en tankefeil som består i å lage seg en stråmann av motstander ved å tillegge denne meninger som det er lett å tilbakevise, dernest tilbakevise dem, og endelig skape inntrykk av å ha tilbakevist noe motstanderen faktisk står for. Også om det å tilbakevise et argument med et enda svakere argument. Å «sette opp en stråmann», eller «et stråmannsargument» kan betraktes som en avledningsmanøver, ved at man ikke angriper motstanderen for det han faktisk står for, men skaper inntrykk av at motstanderen står for noe han faktisk ikke står for.

 

Det er flere måter å sette opp en stråmann på:

 

1. Gjengi bare en del av motstanderens argumenter, tilbakevise dem, og lat som alle argumentene til motstanderen dermed er tilbakevist.

2. Gjengi motstanderens argumenter i svekket form, tilbakevise dem, og lat som originalargumentet har blitt tilbakevist.

3. Gjengi en feilaktig utgave av motstanderens argumenter, avblås dem, og lat som at motstanderens posisjon i diskusjonen har blitt redusert.

4. Velg ut en person som forsvarer dårlig som «forsvareren», avblås denne personens argumenter, og lat som at alle argumenter på denne siden av diskusjonen har blitt slått.

5. Finn opp en fiktiv person, hvis handlinger eller trosretninger er sterkt kritisert, og lat som om denne personen representerer gruppen som er «motstanderen» i diskusjonen.

 

Jeg kan ikke se at VirtualBox har konstruert noen stråmann her. Gjør du? I så fall lurer jeg på hvor.

Lenke til kommentar
"Når OS X kom i 1999..."

 

Så vidt jeg vet kom osx i mars 2001.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X
The first version released was Mac OS X Server 1.0 in 1999, and a desktop-oriented version, Mac OS X version 10.0 followed in March 2001. Since then, five more distinct "end-user" and "server" versions have been released, most recently Mac OS X v10.5 in October 2007. Releases of Mac OS X are named after big cats; for example, Mac OS X v10.5 is usually referred to by Apple and users as "Leopard".
Lenke til kommentar

poenget mitt, som tydeligvis har svunnet bort, er at osx kom ut i 2001.

om han velger å skrive osx men mener osx server får han skrive det, det er poenget mitt.

men javisst, man kan jo blande hummer og kanari om man vil.

når man snakker om windows, snakker man ikke om server 2003 eller 2008.

skulle vel være opplagt.

Lenke til kommentar
Gleder meg til Apple stjeler Compiz-conseptet fra Linux, og alle Apple-fanboysen blir over seg av begeistring over hvor "innovative" Apple er. Det var jo ikke måte på begeistring når de kom med Spaces.

 

For trofaste Linuxbrukere er jo dette bare gammelt nytt.

Forskjellen på Apple og Linux er at Apple som regel innfører nye innovative ting mer grundig. De blir rett og slett bedre å bruke enn andre operativsystem. Linux er veldig rotete når det gjelder windows composition (3d kortet flytter og lager effekter på vinduer). Funksjoner er ikke polert skikkelig.

 

OSX er også først ute med hele UI eksevert på skjermkortet. Linux Compiz og Windows Vista Windows Desktop Composition blander bare ferdig skrevet vinduer. Prøv å resize et browser vindu i Vista og Linux og se CPU'en sliter. Windows 7 så langt jeg har sett er også slik grrrr.

 

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=708474

 

Akkurat det samme finner vi med HTC Touch vs. IPhone. iPhone er hele brukergrensesnittet i GPU, men HTC Touch er bare Windows Mobile med noen hardware accelerert funksjoner. Men Windows er et sabla rot uansett :)

 

Selv liker jeg windows task bar og start menu bedre enn OSX dock. Windows 7 prøver seg på en avansert form for Quick Launch, må teste det noen uker før jeg vet hva jeg liker best.

 

edit: hva er det med linjeskift og Opera for tiden? grrr

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...