Gå til innhold

Fullfører 32 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror teoretisk 7-8nm er det minste om jeg ikke husker feil...

I praksis ligger nok begrensningen i størrelsesorden 16nm til 10nm. Lekkasjestrømmene blir rett og slett for store selv om en i teorien kan bygge mindre. Selv 16nm vil kreve store endringer i materialer og konstruksjon av transistoren for å være gjennomførbart.

 

Videre kan det hende at effektgjerrige design vil begynne å ligge noen generasjoner bak cutting edge CMOS teknikk fordi de eldre generasjonene blir mer energieffektive...

 

Det største problemet er imidlertid skalering av spenningen. Den har bråstoppet og setter store praktiske begrensninger for hvor tett en kan pakke transistorene. Hjelper jo lite med små transistorer hvis en må ha store arealer mellom dem for å få god nok kjøling.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Innen vi når grensen for lys-teknikk slik som brukes nå vil de nokk ha kommet opp med nye materialer basert på nano-materialer.

De har allerede klart å lage noen logiske "gates", og flere kommer nokk om ikke så alt for lenge.

Det var også snakk om at det var noen som hadde klart å lage memresistor eller noe sånt, som kunne brukes til både regning og lagring (non-volatile).

Lenke til kommentar
Det var også snakk om at det var noen som hadde klart å lage memresistor eller noe sånt, som kunne brukes til både regning og lagring (non-volatile).

 

Har hørt om de jeg også, Da under navnet Fluxcapasitor. Etter hva jeg forsto endret de motstand etter hvor mye strøm som hadde gått gjennom den, og så "husket" den dette til neste gnag du sente strøm gejnnom den. hvilket betyr at man kan lage minneceller på D-ram prinsippet men at de ikke trenger refresh slik som S-ram. altså omtrent prisen til D-ram men ytelsen til S-ram.

Lenke til kommentar

Når Nehalem kommer i 32nm og med mer L2 skal jeg begynne å vurdere en oppgradering, men først når den har en del mainstream modeller tilgjengelig i det formatet. Ellers tror jeg at det er på tide å begynne å fokusere ennå mer på å effektivisere og ikke bare krympe, mindre strømbruk og smartere arkitektur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Igjen.. jeg ville ventet med å vurdere den nye Intelplattformen til Q3-4 2009.

Ja, det ville jeg også gjort Theo, men jeg klarte ikke... :D

Så må jo si jeg lurer veldig på det samme som RamGuy, og er fryktelig spent på om jeg vil kunne stappe en 32nm prosessor i mitt Asus X58 om et års tid, eller ikke.

Såvidt jeg har forstått er det klart at de nye 32nm vil bli å finne på LGA1366, men om det også går på X58 chipset er vel mer usikkert, og etter hva jeg husker bakover har det vært litt både og. Mitt første LGA775 (p915) ble jo eksempelvis fort avleggs, mens P35 gikk fint med 45nm da de dukket opp. De gikk/går vel forsåvidt også i chipset så gamle som 975, var det vel... :hmm:

 

Uansett, jeg kan ikke si jeg angrer, og har i påvente av vannblokk akkurat gjort unna en time Prime95 ved 3,8Ghz med boxed kjøler, og har da omtrent samme temperatur som Q6600 B3'n hadde ved 3,6Ghz på vannkjøl.

Så det er mer her i livet enn nm og TDP, og temperatur/strøm-messig er det egentlig ikke så stor krise om ikke 32nm vil være brukelig på X58, for min del.

 

Men det kan jo bli spennende å se om det blir noen stor ytelsesgevinst med mer cache, og 32nm. Lavere strømforbruk har vel hatt en tendens til å bli spist opp av større cache, og det er vel heller ikke en selvfølge at større cache vil gi bedre ytelse i feks spill..?

Lenke til kommentar

Ening i det vesleengen, og jeg er som nevnt i og for seg ening i rådet til Theo, og anbefaler ikke dette i hytt og pine selv heller.

Men nettopp det du nevner er også det jeg mener er den viktigste grunnen til å vente, altså ikke nødvendigvis på 32nm, men vente til prisene ikke lenger er fullt så "kunstig" høye, spesielt da på hovedkort og DDR3 minne. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...