Gå til innhold

Fjerner DRM fra Comes With Music


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er til syvende og sist brukeren som gjør noe ulovlig, ved å bryte avtalevilkårene for Comes With Music ved å strippe musikken for DRM-beskyttelse.

Vi følger Norges Lover, ikke Nokias avtalevilkår, og lovene varierer fra land til land. I Norge er vel ikke dette ulovlig.

 

Åndsverksloven §53a:

Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

MEN:

Bestemmelsen i første ledd skal heller ikke være til hinder for privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr.

 

Så å fjerne DRM fra musikk og video (til privat bruk) skal ikke være et problem i Norge.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen.

Hackerne som jobber med slike ting er våre kompiser, de er en av våre forsvarslinjer mot frekk og irriterende DRM beskyttelse.

All ære til dem, jeg er garantert en av de som gir ett blindt øye til deres aktiviteter og peker gjerne DRM kåte produsenter i feil rettning om de spør meg hvor de er :p

 

For det er det de er... De blir kåte av DRM opplegget, det er den eneste forklaringen på dette hysteriet.

Lenke til kommentar

Tunebite har vært på markedet i mange år. Eneste tunebite gjør, er å rekode musikken din til filer uten DRM. MEN, den forutsetter at du faktisk allerede har en gyldig lisens..

 

Så å presentere dette som ett "hack" mot nettbutikken til Nokia, er vel i mine øyne kun for å få lesere til å lese artikkelen..

Lenke til kommentar

Du kjøper en telefon hvor innbakt i prisen kan du laste ned så mye musikk i et helt år, døgn ut, døgn inn, på hytta, hjemme, jobben, gratis rett ned på mobilen.

 

Å prestere å klage på at man ikke kan sende denne musikken rundt i hytt og pine forstår jeg ikke helt, men burde vært en mulighet til å kjøpe fri hver sang for f.eks. 3-4 kr.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...