Gå til innhold

Seks kritiske Windows-hull fikset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, de renner på jamt og trutt. Nå er ikke det viktigste for meg hvor mange patcher som kommer, men hvor mye som ikke er patchet.

 

IE7 har fremdeles 28 % av kjente hull uten fiks (moderat kritisk det verste)

Windows XP har fremdeles 14 % av kjente hull uten fiks (helt fra 2002, moderat kritisk, nyeste regnet som svært kritisk)

Windows Vista har 12 % av kjente hull uten fiks (ikke særlig alvorlig dog)

 

Og sånn kan vi fortsette.

 

Men nå er faktisk mengden av patcher like stor for diverse *nix distribusjoner, og faktisk i de fleste tilfeller langt flere kjente hull. Forskjellen er at det ikke finnes kjente hull som ikke er patchet i distribusjoner som Ubuntu, Debian, Mandiva, Fedora, OpenSuse.

 

Til og med Mac OS X har flere meldinger om "hull" enn XP/Vista, men bare 3 % er ikke fikset, og ingen er særlig alvorlige.

 

Så problemet er at MS sine "fikser" ikke nødvendigvis gjør deg trygg, mens andre OS faktisk gir relativ høy trygghet om man løpende oppdaterer.

Lenke til kommentar

Det ergerlige er at nye funksjoner som Windows Search også har svakheter.

 

Skulle tro at Microsoft burde ha ansatt noen flinke programmerere som tar jobben seriøst. Men stadig vekk ser det ut til at Microsoft bare fortsetter den gamle trenden, med å pushe ting ut av "fødestua", med mange barnesykdommer.

 

Når kommer vaksinen i bruk, fra Microsoft ledelsen. Det må jo gå opp for dem at folk ser seg noe lei av dette her.

Lenke til kommentar
Til og med Mac OS X har flere meldinger om "hull" enn XP/Vista, men bare 3 % er ikke fikset, og ingen er særlig alvorlige.

Ja, og til forskjell er ikke andre OS like hissige på restart for hver minste lille fiks. Selv om jeg er lei av at OS X innimellom krever omstart :(

Hva er grunnen til at nettopp en eplemaskin ble valgt som illustrasjonsfoto btw? :p

Lenke til kommentar

Herregud for en trøblete installasjon.. :mad:

 

Sammendrag:

 

1. Gult ikon nede i hjørnet, jeg godkjenner alle oppdateringene og ikonet forsvinner ned i hjørnet med den vanlige beskjeden "Oppdateringen installeres i bakgrunnen, bla bla bla"..

 

2. Etter 2 minutter fyker "Install progress 8 of 10" opp, samtidig som MediaMonkey og Firefox automatisk minimeres til oppgavelinjen, musikken i øretelefonene blir erstattet med en mørk summing som hentet ut fra en skrekkfilm.

 

3. "Install done, please restart computer" - Jeg prøver å få lukket Mediamonkey & Firefox, men det er klin umulig å lukke, gjenopprette eller maksimere vinduene, CTRL ALT DEL eller Task Manager er heller ikke tilgjengelig. Jaja, jeg trykker "Restart", men ingenting skjer i løpet av 2 minutter, og intet kan gjøres annet enn å slå av maskinen manuelt på kabinett.

 

4. Restart, BLACKSCREEN.. ingenting skjer. Ny restart, maskinen fryser på "ASUS Tech." hovedkort bildet.. 3 nye restarter, akkurat det samme, panikken brer seg - eksamenstid uten PC..

 

5. Kobler ut strømmen i 30 sekunder, og nå booter den til XP etter laaang ventetid både i log-in og ved oppstart.

Funker i hvertfall, men dette var en "Nær PC-døden opplevelse"..

 

:ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe ala deg Jome, men ikke helt likt.

Musikken min fungerte helt fint, og ingen av programmene mine minimerte seg når instalasjonen var over.

Når jeg derimot skrudde av PCen for restart ble den bare stående med svart skjerm i 2 minutter før jeg ikke gadd mer.

Trykte restart-knappen, og den restarta, men ga meg meldinga "Finner ikke operativsystem". Merker jeg blir urolig.

Trykte restart igjen, og får nok engang "Finner ikke operativsystem". Ganske urolig...

Restarter på nytt og spammer ESC, F2, F8, F10, Del (huska ikke hvem som var bios). Etter litt tulling i bios viste det seg at SATA-kontrolleren på hovedkortet hadde satt seg til "IDE" i stedet for "raid", og jeg har raid. FLOTT tenker jeg, jeg fant problemet.

Ny restart, "finner ikke operativsystem" igjen. Veldig urolig nå.

Inn i bios igjen, og finner ut etter et par minutter at "Floppy" plutselig har dukket opp som første boot device, "men jeg har ingen floppy!" tenker jeg. Flytter raidet til første boot device og restarter.

 

ENDELIG restarta maskinen ordentlig, og rett inn i windows. Der fikk jeg beskeden "10 oppdateringer installert", og så et sekund etterpå "installerer nye drivere"???

"ny enhet installert"???

Åpner min datamaskin og finner ut at jeg nå plutselig har en diskettstasjon der...

 

Prøvde å spille CSS, men lyden slutta å funke når jeg gikk inn på en server (???). Restarta CSS og prøvde på nytt, men så gikk lyden i loop på 1/4 sekund, og alt frøys i 30 sekunder. Så minimerer spillet seg, og jeg får beskjed i et internett vindu at "Device-0 has been disconnected" Marvell controller. Det var Velociraptoren min. ????

Gikk inn igjen på CSS og spilte videre, og alt fungerte fint, før plutselig det samme skjedde igjen. Da hang alt seg så jeg måtte ta strømmen.

Oppstarten gikk fint, og jeg gikk inn igjen på CSS, men lyden klikka igjen. Lukka spillet og restarta fra start-menyen.

 

Etter det har jeg ikke hatt noen problemer (det var tidlig i går kveld), men jeg har fortsatt diskettstasjonen på min datamaskin...

 

Noen fler som har opplevd noe liknende?

 

Og jeg er enig med S-r-ex over her, synes dere må slutte med slike artikler. Det er greit hvis dere vil lage en egen forumside der dere vil opplyse om slikt, eller en link under "windows" på høyresida eller noe sånt, men å ha det som et stort nyhetsoppslag blir liksom litt vel mye.

Lenke til kommentar

Har sluttet å ta sjansen på at Microsoft finner drivere automatisk med Windows Update.

 

"Fikk nesten brannsår" av at det ble valgt RAID-driver istedet for vanlig S-ATA driver. Til historien hører det med at selve S-ATA kontrolleren har RAID-støtte. Men jeg hadde installert Windows XP ved å velge S-ATA varianten av driver, da dette også var best fordi jeg ikke skulle benytte RAID.

 

Gjør du ting manuellt, så har du ihvertfall sjanse å få valgt den riktige driveren. Hvis teksten var litt uklar: Hardware'n kom med 2 drivere, en for S-ATA oppsett og en for RAID-oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...