Gå til innhold

Netcom vurderer "Spis-så-mye-du-vil"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig godt å se at musikkbransjen endelig begynner å gjøre boe fornuftig. Spotify, dette, NCWM, alle sammen skritt i riktig retning. Gi musikk i valgfritt format uten hemmende DRM også nå, så begynner ting å se virkelig morsomt ut for musikkelskere.

 

99 kr i måneden for å laste ned så mye musikk jeg vil? Jeg vil kalle det en OK deal for meg, jeg håper da også artistene får en soliud bit av kaka, gjerne delt opp etter hva som har blitt lastet ned eller lyttet på mest.

 

Det er jo klart, flere og flere i bransjen begynner vel å bli klar over at de konkurrerer med noe som er gratis, enklere å få tak i og med et bredere utvalg enn de fleste platebutikker. Jeg er fortsatt slått av hvordan Amazon har turt å selge nedlastingsmusikk betraktelig dyrere enn det samme albumet på CD, inkudert frakt fra USA.

Lenke til kommentar

Symbian_Pro, jeg tror du manglet en "ikke" inni der? ;)

 

Hvordan blir lydkvaliteten på dette?

 

To av de største problemene for musikkindustrien nå er DRM; Hvorfor skal folk betale for å bli begrenset, kontra å laste ned gratis og ha full frihet?

 

Samme problemstilling med lydkvalitet. Hvorfor betale for mp3-er i 128 kbps når du kan få FLAC (eller f.eks. 320 kbps mp3) helt gratis?

 

De nye strategiene går ihvertfall i riktig retning. Jeg tror mange av de som i dag piratkopierer er villige til å betale f.eks. 99 kr pr mnd og fri nedlasting. Det er faktisk ikke mange som laster ned flere titalls album i måneden, så dette kan bli en lønnsom deal for forbruker og selger. Likevel må kopisperrene helt bort, for hvordan vet jeg at musikken jeg har kjøpt lovlig via netcom kan spilles av på min Ubuntu-maskin? Og hva om jeg vil ha musikken min på ipoden, telefonen, laptopen og stasjonærmaskina? Får jeg ikke lov til det? Da er det faktisk en bedre løsning for meg å laste ned ulovlig (Evt kjøpe plata i butikken og rippe den! (ja, jeg kommer fra steinalderen))

 

I tillegg vil jeg ha muligheten til å velge lydkvalitet, f.eks. 128 kbps mp3, 320-512 kbps mp3/Ogg Vorbis eller FLAC..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
De nye strategiene går ihvertfall i riktig retning. Jeg tror mange av de som i dag piratkopierer er villige til å betale f.eks. 99 kr pr mnd og fri nedlasting. Det er faktisk ikke mange som laster ned flere titalls album i måneden, så dette kan bli en lønnsom deal for forbruker og selger. Likevel må kopisperrene helt bort, for hvordan vet jeg at musikken jeg har kjøpt lovlig via netcom kan spilles av på min Ubuntu-maskin? Og hva om jeg vil ha musikken min på ipoden, telefonen, laptopen og stasjonærmaskina? Får jeg ikke lov til det? Da er det faktisk en bedre løsning for meg å laste ned ulovlig (Evt kjøpe plata i butikken og rippe den! (ja, jeg kommer fra steinalderen)

Her er jeg helt enig med, deg. Jeg er veldig positiv til dette og kommer sikkert til å benytte det, men kun om DRM'en ikke er for streng og kvaliteten må selvfølgelig være god.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...