Gå til innhold

Frykter AMD-fall på bærbart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Atom er for dårlig med unntak av N330. Lett bruk for meg innebærer også H.264 720P. Vi lever tross alt snart i 2009.

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kjører ut med Athlon 2000+ i kombinasjon med 780G. Hadde jo knust Intel Atom på "alle" områder.
Jepps. Et av de mest strømgjerrige kombinasjonene du kan få kombinert med topp ytelse og videoaksellerasjon på mange nivåer.

 

Jeg endte dog opp med et GeForce9300(730i) oppsett i mATX format her om dagen vs. 780G. G45 ble for dårlig. 780G med HD3200 er godt nok, men 730i ga ennå litt mer og knuser også G45(HD4500X) på alle områder, også strømbruk. 780G har faktisk ikke 8channel PCM for HD lyd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

AMD kan vel fint konkurrere ytelsesmessig med intel i denne kategorien, problemet er vel kanskje produksjonskostnader. En enkelkjerne atom er ca 26mm^2, mens f.eks en enkelkjerne sempron på 65nm er ca 77mm^2, med andre ord nesten tre ganger så stor. I tillegg er selve kretskortet prosessoren kommer på flere ganger større enn atoms, noe som sikkert også er med på å skape problemer for implementering i mindre maskiner ala netbooks.

Lenke til kommentar

Frodin: AMD har en plassmessig fordel i at minnekontrolleren er integrert i prosessoren. Men likevel tar nok Atom noe mindre plass. AMD bør på sikt få ut prosessorer i en ny og mindre innpakning. F.eks sokkel FS1.

 

Men jeg ser ikke på dette som noe hastverk. Det AMD taper mest på nå er at utvalget av minibærbare med AMD-prosessorer er for lavt.

Lenke til kommentar
Men er ikke effekt forbruket høyere på en Athlon 2000+ i forhold til en Atom?

 

Effektforbruket på CPUen isolert er høyere, men om vi ser på hele maskinen (dvs CPU+chipset ) så er situasjonen en annen, både ved idle og full load.

 

I tillegg er selve kretskortet prosessoren kommer på flere ganger større enn atoms, noe som sikkert også er med på å skape problemer for implementering i mindre maskiner ala netbooks.

 

Bruker ikke Atom mITX da? Eller er dette bare i de pakkene som Norek selger med Atom+hovedkort?

Endret av NewGUY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...