Gå til innhold

Intel reduserer SSD-prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Som OS / Gaming disk, hva blir da det beste valget av X25-M og Mtron 7500 serien?

Mtron har fordelen av høyere skrive hastighet (120mbps mot litt skuffende 70mbps på Intel X25-M?), på den andre siden så har Mtron "bare" 130mbps lese, mens Intel X25-M har 240mbps? :hmm:

 

Skrivehastigheten er kanskje ikke så vesentlig på en ren OS / Gaming disk, da går det vell mer på søketid og lesehastighet ettersom det ikke blir skrevet så mye til disken etter at både OS og spill faktisk har blitt installert?

 

Hvordan er det med delay, RAID0 osv med Mtron og Intel SSD enhetene? OCZ Core / Core v2 serien har jo hatt store problemer med både det ene og det andre? Er det utelukkende med OCZ diskene eller et generelt SSD problem?

 

Mtron 7500-serien kjører vell SLC, mens Intel X25-M kjører MLC? Hva har det å si i praksis? Mtron oppgir jo en levetid på sine SSD enheter på 140år?

 

Er på utgikk etter den ultimate OS / Gaming disken, og da blir vell SSD veien å gå? Så var det bare å finne ut hva jeg faktisk skal se etter? Hva er viktig for en OS / Gaming disk? Lesehastighet, skrivehastighet eller søketid? Om skrivehastigheten ikke er så alt for viktig så er jo X25-E disken til Intel meningsløs kontra X25-M ettersom det kun er skrivehastigheten som er forskjell? E disken er vell kanskje også SLC og ikke MLC? (nå er X25-E uansett for dyr til at jeg noen gang ville vurdert den)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Nå er jo X25-M og X25-E ganske likt priset (bare $50 i forskjell). Forskjellen er kapasiteten på 80 GB og 32 GB. Klarer man seg med 32 GB, ville jeg gått for E-versjonen som er 2-3 ganger raskere på skriv.

 

Ellers når det gjelder OS-bruk og spill er det klart at leseytelse er mye viktigere enn skriveytelse.

Lenke til kommentar

I min datakarriære så har jeg hatt omtrent 10-15 harddisker der 2 eller 3 sålangt har tatt kvelden. Jeg bynte å nerde for 6-7 år siden så jeg kan ikke skjønne at levetid skulle ha så mye å si dersom en ikke er ment til noe annet enn en hjemme-pc. Og er du faktsisk en av de som går til innkjøp av en SSD så er det stor sjanse for at du ikke gidder åvente til den går i stykker før du kjøper en SSD som er 10 ganger bedre og koster 1/3.

Lenke til kommentar
Nå er jo X25-M og X25-E ganske likt priset (bare $50 i forskjell). Forskjellen er kapasiteten på 80 GB og 32 GB. Klarer man seg med 32 GB, ville jeg gått for E-versjonen som er 2-3 ganger raskere på skriv.

 

Ellers når det gjelder OS-bruk og spill er det klart at leseytelse er mye viktigere enn skriveytelse.

 

32GB blir jo litt snaut om jeg skal putte OS + noen spill på den?

Tror du den ekstra skrivehastigheten hadde gitt meg noe særlig igjen om disken kun skal være en OS / Gaming disk?

 

Litt trist er det jo også at Intel har så få utgaver, skulle helst sett en 32GB X25-M til en lavere pris så jeg kunne satt 2x i RAID0 da SSD skal skalere utrolig godt i RAID0?

 

Hvor godt skalerer egentlig SSD? Det er vell ikke så bra at 2x Mtron 7000 disker på 32GB med sine 120 lese og 90 skrive fort kunne havner over 200 lese og 150 skrive?

Lenke til kommentar

Hvordan er det med delay osv.. på disse diskene da? OCZ Core seriene sliter jo med mye rart?

Alt fra latterlig høy delay, til dårlig RAID0 skalering (noen får ikke til RAID i det hele tatt?) osv..

 

Og sliter ikke alle SSD enheter med "multitasking?"

Det er jo noe jeg alltid opplever med minnepinner osv også, har Corsair Flash Voyager GT 16GB og om jeg overfører la oss si en fil på 1GB så går jo det i en grei hastighet, overfører jeg 2x filer på 1GB på engang så blir hastigheten mer enn halvvert på begge operasjonene? Og dette blir jo bare verre og verre jo flere operasjoner som foregår på engang? Tar jeg og overføre 4-5 filer på en og samme gang så går det grise-tregt?

 

Er det noe ala det samme på SSD ogsså?

Lenke til kommentar
Hvordan er det med delay osv.. på disse diskene da? OCZ Core seriene sliter jo med mye rart?

Alt fra latterlig høy delay, til dårlig RAID0 skalering (noen får ikke til RAID i det hele tatt?) osv..

 

Og sliter ikke alle SSD enheter med "multitasking?"

Det er jo noe jeg alltid opplever med minnepinner osv også, har Corsair Flash Voyager GT 16GB og om jeg overfører la oss si en fil på 1GB så går jo det i en grei hastighet, overfører jeg 2x filer på 1GB på engang så blir hastigheten mer enn halvvert på begge operasjonene? Og dette blir jo bare verre og verre jo flere operasjoner som foregår på engang? Tar jeg og overføre 4-5 filer på en og samme gang så går det grise-tregt?

 

Er det noe ala det samme på SSD ogsså?

Diverse tester tyder på at Intel-diskene ikke har noen av disse problemene.

 

Mye av fordommene folk har mot SSD, det være seg levetid og ytelsesproblemer, er i ferd med å forsvinne og forbli, ja nettopp bare fordommer. På nye, moderne SSD-er er det bare prisen som er negativt sammenlignet med tradisjonelle harddisker.

Lenke til kommentar
32GB blir jo litt snaut om jeg skal putte OS + noen spill på den?

Tror du den ekstra skrivehastigheten hadde gitt meg noe særlig igjen om disken kun skal være en OS / Gaming disk?

 

Litt trist er det jo også at Intel har så få utgaver, skulle helst sett en 32GB X25-M til en lavere pris så jeg kunne satt 2x i RAID0 da SSD skal skalere utrolig godt i RAID0?

 

Hvor godt skalerer egentlig SSD? Det er vell ikke så bra at 2x Mtron 7000 disker på 32GB med sine 120 lese og 90 skrive fort kunne havner over 200 lese og 150 skrive?

Du merker sannsynligvis veldig lite til den ekstra skrivehastigheten når du skal bruke enheten til OS/gaming.

 

Skikkelige SSDer skalerer veldig bra i RAID0. Bare se på Battleship Mtron.

 

Intel og Mtron sine SSDer har ikke de samme problemene som f.eks OCZ sine Core disker har. Problemene det her er snakk om oppstår pga dårlig kontroller i enhetene samt for lite cache i disken, men Intel og Mtron har nok cache og gode kontrollere.

Lenke til kommentar
Mye av fordommene folk har mot SSD, det være seg levetid og ytelsesproblemer, er i ferd med å forsvinne og forbli, ja nettopp bare fordommer. På nye, moderne SSD-er er det bare prisen som er negativt sammenlignet med tradisjonelle harddisker.

 

Nei, det er noen SSDer som leverer elendig random write. Dette problemet kan faktisk være så stort at PCen henger litt hver gang du får en IM og IM-programmet ditt skal skrive meldingen du får til loggen.

Lenke til kommentar

Er en del her som er bekymret over at mange klager på ytelsen til tidligere SSD. Jeg har testet noen selv og OCZ Core v2 som har jmicron chip og MLC har problemer på grunn av jmicron kontrollerens dårlige håndtering av random read/write. Jeg gleder meg over X25-m går ned i pris da jeg venter på at denne skal falle til under 3500kr.

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...