Gå til innhold

Rimi-Hagen får avslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utsiktene til komplett er ikke gode lenger.

De tjente gode penger tidligere, mens i de siste kvartalene har de tapt penger og de regner med at ihvertfall neste kvartal kommer det fortsatt til å være underskudd.

 

Meget forståelig at markedsverdien har sunket.

 

Uansett så er det ikke sikkert Canica(eierselskapet til hagen), vil eie hele komplett men at de er tvunget til det siden de nådde 40%av aksjene, noe som tvinger dem til å legge bud på hele selskapet.

 

Ang harry, så er det ingen som har nevnt at orkla, jernia, sten og strøm er harry.

Lenke til kommentar

Enig. Verdiene i selskapet er mye høyere. Aksjen har tapt seg pga finanskrisen, ikke fordi selskapet har blitt dårlig over natten.

 

Sitter man på aksjene i 2-3 år, så vil kursen ligge godt over før-finanskrise kurs. Nedgangen er midlertidig, og jeg tipper komplett er i stand til å ri av seg finanskrisen og bli større etterpå.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer den grensen for eierskap. Dersom Canica kjøper f.eks. 1000-aksjer til, må da Canica ved hver eneste bit de kjøper av Komplett, gi nye tilbud på tilbud til aksjonærene? Eventuellt hvor mange flere prosent kan Rimi-Hagen nå kjøpe til han blir tvungen til å gi ett nytt tilbud til aksjonærene.

 

Poenget med tilbudsregelen er jo at aksjonærene skal kunne stemme på om de vil selge eller beholde sine aksjer. Nå under finanskrisen vil det jo gi store tap for eierne dersom de ble tvungen til å selge. Det er også naturlig at styret i Komplett ASA fraråder salg, det er det beste rådet de kunne gi aksjonærene.

 

Det fungerer vel også sånn at det er de store aksjonærene som avgjør mest av utfallet i en sånn avstemning, og at det er totalt antall avgitte stemmer som avgjør om det blir inngått eller avslått en avtale basert på tilbudet.

 

Dersom du kun har la oss si 100 aksjer, så har du fint liten påvirkning. Det eneste du kan gjøre er å ta en runde i rettsapparatet dersom du skulle være helt uenig i å ta imot tilbudet ved en tvungen aksept.

 

100 aksjer er jo ikke særlig smart å prøve å forsvare. Men de store aksjonærene har ett større kort på hånden, da det kan forsvares økonomisk. Bedre å sitte på aksjene enn å ta ett stort tap.

Lenke til kommentar

som tidligere nevnt her tviler jeg sterkt på at Hagen ville ha hele komplett, men at det heller er automatikk når en person overgår 40% grensen. Nå er jeg ingen tankeleser, men jeg antar at Hagen heller vil beskytte sin investering ved å påvirke styret i riktig retning. Derfor måtte han kjøpe seg opp for å ikke tape mer. Ser man samtidig på grafene til komplett er de ganske så pessimistiske...

 

glad jeg ikke har aksjer der, dog er jeg ikke fullt så glad for orkla aksjene mine heller :p

Lenke til kommentar

Spørs om det var så lurt å avvise Rimi-Hagen.. En "data-dum rik onkel" med mer penger enn vett er jo nettopp det de trenger nå :p

 

30 kroner har vel aksjen lagt på en stund, så de burde være så pripne på det

 

Med masse mørke skyer i horisonten vil det neppe stå folk i kø for å kjøpe aksjer senere heller, når det virkelig kan knake i skuta :ph34r:

Lenke til kommentar
For det andre: StatoilHydro er ikke noen "statlig institusjon". Det er et delprivatisert selskap hvor staten eier 66,33 % av aksjene.

Jeg er fullt klar over at statoil, telenor osv er delprivatiserte. Men de styres ikke som om de var det. Vær gang noe dumt skjer kommer hylekoret fra fagbevegelsen til politikerne om å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Spørs om det var så lurt å avvise Rimi-Hagen.. En "data-dum rik onkel" med mer penger enn vett er jo nettopp det de trenger nå :p

 

30 kroner har vel aksjen lagt på en stund, så de burde være så pripne på det

 

Med masse mørke skyer i horisonten vil det neppe stå folk i kø for å kjøpe aksjer senere heller, når det virkelig kan knake i skuta :ph34r:

Ja alle selskaper må være forsiktige så de ikke går i grus.

 

Men om du ser på antallet aksjer ett selskap har utstedt, så er vel det det viktigste. Om de eies av den eller den har liten betydning, så lenge de ansatte er gode, og styret er godt.

 

Dersom Komplett trengte ny kapital for å klare seg, så er det fornuftig å dra inn investorer som Rimi-Hagen. Den kan de få ved for eksempel å utstede flere aksjer. Når noe sånn eventuellt trengs, så vil gode selskaper sannsynligvis tiltrekke seg nok slike investorer likevel.

 

Komplett er ikke akkurat ett ubetydelig selskap, så jeg tror de er interessante uansett hva aksjekursen måtte ligge på i slike turbulente tider. Jeg tror på det styret i Komplett forteller, at selskapet har større verdier enn det aksjekursen gjenspeiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...