Gå til innhold

Gjenopprett slettede filer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt programmet på en krasjet harddisk som ikke ville la seg lese. Formaterte den og brukte så programmet for å hente fram at jeg ønsket fra den gamle harddisken. Dog en tidligere versjon av programmet, men jeg tror neppe det har blitt dårligere med tiden..

 

En stund siden jeg gjorde det, men det er mulig det bare var hurtigformatering, noe som skal gjøre det en del lettere å hente fram data.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Ah, Sovehest, der ga du meg en liten idé til hvordan jeg kanskje skal få ut dataene fra mine RAID1 diske, der satt på et hovedkort, som jeg klarte å ødelegge... hurtigformattering!

 

Er det virkelig tingen å gjøre? Jeg har forsøkt diverse recovery-programmer, som ikke klarer å finne noe logisk drev på diskene - hverken som enkeltstående eller i RAID1 på et annet hovedkort med samme kontroller.

 

Hadde vært helt ubeskrivelig lekkert å få tilbake filene mine! :p

Lenke til kommentar
Ah, Sovehest, der ga du meg en liten idé til hvordan jeg kanskje skal få ut dataene fra mine RAID1 diske, der satt på et hovedkort, som jeg klarte å ødelegge... hurtigformattering!

 

Er det virkelig tingen å gjøre? Jeg har forsøkt diverse recovery-programmer, som ikke klarer å finne noe logisk drev på diskene - hverken som enkeltstående eller i RAID1 på et annet hovedkort med samme kontroller.

 

Hadde vært helt ubeskrivelig lekkert å få tilbake filene mine! :p

 

du kan jo altids bruke linux via usb(http://www.hardware.no/artikler/kjor_linux_fra_minnepinnen/58108) eller live cd for så å kopiere fra hardiskene dine over på eksterne drev eller enda en hardisk :)

Lenke til kommentar
du kan jo altids bruke linux via usb(http://www.hardware.no/artikler/kjor_linux_fra_minnepinnen/58108) eller live cd for så å kopiere fra hardiskene dine over på eksterne drev eller enda en hardisk :)

 

Tjoe, det har jeg forsøkt. Uten hell, desverre. Nå skal det tilføyes at jeg ikke akkurat er noen Linux-guru heller. På den annen side: når forskjellige recovery-programmer ikke finner det logiske drev på diskene, så er det vel lite sannsynlig at Linux skal klare det.

Lenke til kommentar
Du vil få problemer med å finne igjen filer som er slettet for lenge siden, men det er jo et "problem" med alle slike programmer. Grunne til at jeg sier "problem" er jo fordi det ikke er dette slike programmer i utgangspunktet er lagd for.

 

Vil presisere at det ikke er tiden som er avgjørende, men hvor mye nytt man har lagt inn på disken.

Lenke til kommentar
Ser det blir nevnt hurtigformatering her, men det har ingen relevans.

Det kan gjentas til det kjedsommelige at det gjør ingen forskjell om man formaterer hurtig eller vanlig, men myten blir man visst aldri kvitt.

 

Jeg har blitt fortalt myten de siste 15 år av flere, og tatt det for god fisk. En lærer på ungdomsskolen i EDB-behandling (10 år+ siden) forklarte det på følgende måte:

 

En bonde har en plan over hvor planter poteter, kål, gulrøtter osv på en tegning. Hurtigformatering er å fjerne tegningen slik at bonden ikke har oversikt, og han vil se hele åkeren som en ubehandlet åker/pløyd åker. Vanlig formatering var vistnok å faktisk pløye åkeren.

 

En dårlig metafor, men jeg skjønte poenget med den da. Problemet er jo bare at han selv har mistfortsått forskjellen selv. Litt off topic dette.

Lenke til kommentar

Mulig han tenkte på formatering slik det foregikk på disker før i tiden. På MFM disker var en full formatering en total overskriving av absolutt alt, akkurat som det er på en diskett. Det kan også kalles for 'low-level format', man skrev hele sektorstrukturen på nytt.

Men det er lenge siden, moderne disker kan ikke 'low-level' formateres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...