Gå til innhold

Telefonen som forstår tegnspråk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Synes dette virker som en flott idé av Nokia og håper den ikke blir skrinlagt. Dette åpner jo massevis av muligheter for døve som de ikke har hatt før. Blant annet kommer jeg til å tenke på en episode for ikke så lenge siden, hvor en døv person ikke fikk kontaktet nødnummeret, pga de ikke hadde mulighet for sms. Dersom mobilen kan oversette til en datastyrt stemme og motsatt til tekst, hadde det som sagt vært utrolig bra. Men regner med at det må en goood del testing til før det blir brukbart.

 

Men så klar. Dersom meningen er kun for å slippe å ta på telefonen, så blir det temmelig så meningsløst.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

1.Er det slik at man bruker tegnspråk via mobilen LIVE til en annen person?

 

2. Eller er det slik at man bruker tegnspråk til mobilen og mobilen oppfatter og skriver det ned som et ord??

 

3. Hvem er målgruppen egentlig? Døve?

 

4. tegnspråk eller tegn? Hvis det er tegn, blir det samme som å stave.

Hvem gidder å stave når du kan bruker et tegnspråk som betyr et ord.

 

 

 

Hvis ikke, så har jeg ikke tro på konseptet, fordi når døve prater sammen så går det unna og da er tegnene ikke helt "tyderlig".

 

 

DVS. skal du gjøre et tegnspråk til mobilen så må det vøre "tyderlig", noe døve egentlig ikke gjør. For der går det fort i mellom dem og da er tegnene ikke så veldig tyderlig, men døve fortstår dette veldig godt hva den andre sier.

 

En ting til, døvespråk er ikke å mime, lol.. å mime er noe annet.

 

Men hvorfor skal de som ikke er døve mime da?? da er jo konseptet helt urelevant. :S

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

1- Det har vi 3g for :)

 

2- Omtrent sånt, du skal si noe med tegn. Og mobilen skal gjøre det den har blitt bedt om, f.eks. slå av. Men det heter ikke tegnspråk, for tegnspråk er et fullverdig språk. Jeg tviler at dere folk kan tegnspråk, dere lager egne tegn som er tilpasset for mobilen. Dere «stjeler» vårt tegnspråk og lager tulltegn pga mobil, det er fornærmelse mot døve. Dere kan bruke tulltegn som er tilpasset for mobil, men det heter ikke da tegnspråk for det

 

3- Nei, så klart... Vi er mindretall, ikke interessant målgruppe dessverre.

 

4- Mime vil jeg tro, du sier med hendene dine. Slik mobilen oppfatter hva du vil, f.eks. slå av

 

 

Det heter ikke døvespråk, vi har eget navn for det. Og det er TEGNSPRÅK :) Derfor sier jeg at konseptet er noe med mime, eller et bedre ord hvis dere har. Men det er i hvert fall ikke tegnspråk.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Jo, tegnspråk et et offiselt språk(fra 2009), har grammatikk og alt der.

Jeg blir ikke fornærmet av Nokia, men generelt folk i samfunnet. Jeg siterer meg selv:

 

Dere «stjeler» vårt tegnspråk og lager tulltegn pga mobil, det er fornærmelse mot døve. Dere kan bruke tulltegn som er tilpasset for mobil, men det heter ikke da tegnspråk for det

Lenke til kommentar

Tegnspråk er da på ingen måte likt for alle land om det er det du tenkte på. Det er til og med store forskjeller kun innefor Norge når det gjelder tegnspråk.

 

Sier meg enig med Fox,målgruppen er på ingen måte døve her. Det virker mer som en vanlig touchscreen bare at du ikke er nødt til å røre skjermen for å navigere rundt. Hvordan mobilen skulle kunnet registrere inn og skjønne det meste av tegn,om så kun fra et land, tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Jeg trodde tegnspråk allerede var godkjent som språk. Jeg mener å huske at det skjedde rundt '98-99, men jeg misforstod nok det jeg leste den gang.

 

Telefoner har store nok problemer med å forstå håndskrift så en telefon som forstår tegnspråk er nok mange år frem i tid. En telefon som forstår enkle håndbevegelser er noe helt annet.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_tegnspråk

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Synes dette virker som en flott idé av Nokia og håper den ikke blir skrinlagt. Dette åpner jo massevis av muligheter for døve som de ikke har hatt før. Blant annet kommer jeg til å tenke på en episode for ikke så lenge siden, hvor en døv person ikke fikk kontaktet nødnummeret, pga de ikke hadde mulighet for sms. Dersom mobilen kan oversette til en datastyrt stemme og motsatt til tekst, hadde det som sagt vært utrolig bra. Men regner med at det må en goood del testing til før det blir brukbart.

Tegnspråket er et like avansert språk som talespråket, så det du foreslår der vil kreve svært avansert teknologi på linje med talegjenkjenning (kanskje enda mer avansert siden den må gjenkjenne tegn i 3d-rommet). For ikke å snakke om den krevende oppgaven å oversette tegnspråk->tale. Så det vil nok i så fall ligge langt, langt frem i tid. For å bruke en analogi, selv om du kan skrive enkle kommandoer i kommandolinjen som "dir", "format" osv og faktisk få en respons fra PCen, så betyr det ikke at du kan "prate på engelsk" med PCen, og ihvertfall ikke at den kan oversette til god fransk alt du skriver.

 

Men hvorfor skal de som ikke er døve mime da?? da er jo konseptet helt urelevant. :S

Kan være greitt å slippe å knote med tastene hver gang man skal ett eller annet, for eksempel skru av lyden eller lese en melding.

 

Slapp av, tegnspråk er vel ikke ett klart definert språk, men en betegnelse på en språkgruppe der man istedet for verbal kommunikasjon bruker tegn med hendene (og kroppen) - og det stemmer jo godt i forhold til det artikkelen beskriver. Tror ingen på utviklingsavdelingen til Nokia har bestemt seg for å fornærme dere døve ;)

Selv om jeg føler folk overreagerer litt når de sier det er "fornærmende mot døve", må jeg likevel få frem noen viktig poeng:

 

1. Tegnspråk er et eget språk med egen grammatikk, på linje med norsk, fransk, engelsk, osv. Å gjøre noen enkle håndbevegelser for å få mobilen til å reagere ligger langt unna det som vanligvis regnes som tegnspråk.

 

2. Kilden til amobil sier ingenting om tegnspråk, bare at mobilen "reagerer på bevegelser". Dermed er det trygt å anta at amobil har funnet på hele tegnspråk-referansen selv, og at de i så fall må stilles til ansvar for det de har skrevet. Problemet her er altså ikke hva Nokia har kommet opp med, men hva amobil velger å kalle det for.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Beklager for OT, men tegnspråk ble godkjent som språk i skolelov. Eller hva nu det heter... Men ble aldri anerkjent som et språk før nu.

 

Ok. Jeg har nemlig en kompis som kan tegnspråk og jeg husker jeg fortalte ham at nå kunne han skryte av å være quadrilingual da vi gikk på ungdomsskolen - Tegnspråk, norsk, engelsk og samisk.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
En telefon med bevegelsessensor blir vel mere riktig og kalle det.

Om vi får se denne teknologien på telefoner, blir det nok til enkle funksjoner som å sette på lydløs når noen ringer osv...

 

Jeg vil heller tro den bruker eksisterende kamera og har software som gjenkjenner diverse gestikulering.

 

EDIT: http://www.engadget.com/2008/11/21/nokia-p...rolled-devices/

Endret av ryback
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...