Gå til innhold

Spamnettverk tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste på BBC at

Internet security firm FireEye has spotted some 450,000 infected computers from the Srizbi botnet - alleged to account for as much as half of all the spam on Earth - trying to "phone home" and reach their command and control servers.

 

Ville det ikke vært mulig å automatisk sendt en melding til noen av disse PCene så de visste de var infisert?

Lenke til kommentar
noe sier meg at dem allerede er så teppebombet av popups og annet, og uansett ikke aner hva dem skal gjøre når beskjeden kommer opp, at det hadde vært lettere å få isp til å fortelle hvor ip-addressen hører hjemme og så sende over en geek med sekken full av anti-virus og andre verktøy...

Enkleste løsningen hadde vært å rett å sperre, blokere all mail ut fra pcen om du bruker vanlig mail program kommer all mail i autoretur med melding om at det er blokert pga spam, og besjed om å laste ned antivirus.

Sekundært blokere all trafikk, dvs du starter nettleseren og får da opp en side tilsvarende den du får om du får på noen betalings trådløse nett, kun noen sider på lukket nett med link for å laste ned antivirus program. Det vil stoppe infiserte pcer fra å sende ut spam.

Krever at isp sjekker hvor mange mail som går ut fra pc, en slik teller ville også fjerne kravet om at du måtte sende mail via telenors mailserver i et telenor net.

Lenke til kommentar
noe sier meg at dem allerede er så teppebombet av popups og annet, og uansett ikke aner hva dem skal gjøre når beskjeden kommer opp, at det hadde vært lettere å få isp til å fortelle hvor ip-addressen hører hjemme og så sende over en geek med sekken full av anti-virus og andre verktøy...

 

Uten tvil!! Men synes faktisk man skulle gjøre som enkelte ISP-er gjør. De sender en mail til "eier" av infisert "konto" med klar melding om at kontoen stenges midlertidig om ikke det ryddes opp. Det gir de fleste et sterkt insitament til å få hjelp til å rydde opp. Er man ikke enten i stand til å gjøre dette selv, eller få hjelp av andre så synes jeg det er helt greit at internettforbindelsen kuttes permanent.

 

Hadde alle ISP-er tatt dette alvorlig så hadde botnet problemet blitt drastisk redusert. Burde også være mulig å stenge ISP-er som tydelig ikke bryr seg om dette ut fra knutepunktene.

 

I tillegg synes jeg leverandører av webhotell etc, også kan ha en tøffere praksis mot kunder med dårlig sikkerhet og vedlikehold av sine nettsteder.

Lenke til kommentar

Hehe, eu-kontroll på pc ja.. du fikk meg iallefall til å le. Takk for det!

 

Selv mener jeg at det burde stilles langt høyere krav til ISP'ene, og at infiserte pc'er blir tatt av nettet tvert.

 

Forøvrig burde utsendelse av spam ha dødsdom, sammen med seriemordere, terrorister og all den skiten. Iallefall avkapping av fingre slik at de ikke kan taste (og skyte) mer. :whistle:

Lenke til kommentar

Det bør innføres sharia-lover for spammere. La oss starte med å kappe av begge hender ved førstegangs lovbrudd.

 

Den eneste måten å stoppe dette på er å kjøre all mail gjennom et sentralt spamfilter.

Man må rett og slett hindre potensielle kunder fra å få aksess til spammailen.

 

Selv har jeg Gmail og null problem med spam.

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at det burde stilles langt høyere krav til ISP'ene, og at infiserte pc'er blir tatt av nettet tvert.

 

Jepp.

Telenor gjør en god jobb på den fronten. Personer som ikke klarer å holde maskinene sine rene får nettet kuttet (alt utenom port 80 AFAIK), desverre kjenner jeg ikke til at andre ISPer gjør det samme.

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at det burde stilles langt høyere krav til ISP'ene, og at infiserte pc'er blir tatt av nettet tvert.

 

Jepp.

Telenor gjør en god jobb på den fronten. Personer som ikke klarer å holde maskinene sine rene får nettet kuttet (alt utenom port 80 AFAIK), desverre kjenner jeg ikke til at andre ISPer gjør det samme.

 

Husker jeg ikke feil (har hendt diverse kjenninger) gir de et varsel med meget kort frist. Men som skrevet tidligere, dette burde være standard prosedyre hos alle ISP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...