Gå til innhold

Guide: Skal du kjøpe kamera til jul?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket kamera ønsker du deg til jul? Diskuter i tråden nedenfor.

Jeg håper dere kommer med en artikkel nr 2 for de som ønsker speilrefleks og nr 3 for de som ønsker utstyr til den. Da vil jeg kjapt foreslå ekstrautstyr som objektiver, stativ, blits, kameraveske og fotobøker.

 

Selv ønsker jeg meg ikke fotoutstyr til jul siden jeg vil velge nøye på egenhånd hva jeg skal ha og fra hvilken butikk. Jeg vil altså kjøpe det selv. Derimot vil jeg gjerne ha gaver som jeg ikke gidder å bruke så mye tid på selv: Ikke-tekniske ting. Av samme grunn er jeg varsom med å kjøpe gaver til andre som jeg har mindre peiling på enn de.

Lenke til kommentar
så man skal ikke kjøpe speilrefleks til jul, siden dere ikke anbefaler noe der?

 

Du må gjerne kjøpe speilrefleks til jul, om du vil det. Kompaktkameraer er nok mer aktuelle som julegaver for folk flest, derav en ren kompaktguide.

 

En annen ting er at de fleste speilreflekskameraer i dag er gode. Forskjellen ligger i HVOR de er gode. Mitt Olympus E-510 vil for eksempel enkelte synes gir for dårlig bildekvalitet ved høy ISO, mens det vant valget hos meg på grunn av bildestabilisator i huset og et grep som passer til mine relativt nette hender.

 

Men bevares, kjøp gjerne speilrefleks til jul om du har budsjettet til det! :)

Lenke til kommentar

Kjersti: Du foreslår selv kameraer til 3500 kr som leketøysgave til fotoentusiasten. For den prisen får man faktisk speilreflekskamera. Salget til speilrefleks har skutt i været de siste to årene og er populært som aldri før. Over 3000 kr på en gave synes jeg er alt for mye, men skjønner at andre kan bruke så mye. Særlig når det gjelder ting som kommer hele familien til gode i mange år fremover.

 

Har man likevel planer om å kjøpe speilrefleks på deling til familien så kan det være lurt å kjøpe det som julegave i stedet for et annet tidspunkt i løpet av året.

Lenke til kommentar
Har man likevel planer om å kjøpe speilrefleks på deling til familien så kan det være lurt å kjøpe det som julegave i stedet for et annet tidspunkt i løpet av året.

 

Det er et veldig godt poeng. Jeg kan ikke love noe angående speilrefleksguide før jul, men noterer ned ønsket :).

 

Og ja, flere av kompaktene i guiden er "dyre" (Oly'en, LX3'en og FZ28). Sånn sett kommer de opp på et prisnivå med de rimeligste speilrefleksene, og det må bli en vurdering som den enkelte tar. Har du ikke speilrefleks fra før av og ønsker deg dette, bør du vite selv om du vil prioritere det fremfor en dyr kompakt (eller rimelig kompakt, for den saks skyld).

 

Selv håper jeg at Nissen har med seg noe med pels og fire poter i år, da Gubbelure har sagt klart i fra han ikke vil høre noe mer mas om kameraer på en stund ;)

Lenke til kommentar
For den prisen får man faktisk speilreflekskamera.

Den argumentasjonen begynner å bli litt gammel nå. Riktignok kunne artikkelen hatt en overskrift som sa at det var spesifikt kompaktkameraer som ble anbefalt, men det evige maset om speilrefleks så fort noen nevner kompaktkameraer utenfor budsjettklassen er ganske kjedelig å lese gang på gang. Ja, du vil få bedre bildekvalitet med en D40 enn en LX3. Men så lenge kameraet ikke passer i veska/innerlommen/stresskofferten blir det liggende hjemme.

 

Det er et marked for slike kameraer, og prisen er ikke den eneste grunnen.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Hva med kamera til designentusiasten...? Finnes faktisk en god del av kamerakunder som har som pri 1 at kameraet må se bra ut. Casio har mye bra der design og kvalitet kombineres :).

 

I tillegg, S760 finnes også i en modell med 8 megapiksler, til samme pris. S860.

 

EDIT: MEN - hvorfor i alle dager har du anbefalt et kamera uten optisk bildestabilisator til tenåringen? Tenåringen tar i stor grad bilder av seg og andre - og hater bildekvaliteten pga likbleke ansikt, røde øyne osv... optisk bildestabilisator gjør at de slipper å bruke blitz, og vips så får de bedre bilder.

 

IXUS80, evt Fujifilm Z100FD? Og casio sine Z150/Z250/Z300 om man vil legge litt mer i det?

 

Kommentar: Folk flest vil ikke ha det billigste, ei heller det dyreste. Her er det dessverre for mange anbefalinger i hver ende av skalaen :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

En guide med ørti forskjellige modeller ville bare gjort mer ugagn. Og det vil alltid være noen som ville hakket på den likevel.

Jeg synest dette var en helt kurant miniguide i en verden jeg er lite bevandret i. Jungelen av kompaktkamera er helt vill.

LX3 var et kamera som ikke har fanget min oppmerksomhet, men etter å ha lest litt mer om det nå - takket være denne guiden, spør det om ikke et slikt blir å finne på min ønskeliste (om enn kanskje ikke til jul). Savner ofte et knøttlite kompaktkamera når ikke jeg får mulighet til å ta med en slr.

Lenke til kommentar
I tillegg, S760 finnes også i en modell med 8 megapiksler, til samme pris. S860.

 

EDIT: MEN - hvorfor i alle dager har du anbefalt et kamera uten optisk bildestabilisator til tenåringen? Tenåringen tar i stor grad bilder av seg og andre - og hater bildekvaliteten pga likbleke ansikt, røde øyne osv... optisk bildestabilisator gjør at de slipper å bruke blitz, og vips så får de bedre bilder.

 

IXUS80, evt Fujifilm Z100FD? Og casio sine Z150/Z250/Z300 om man vil legge litt mer i det?

 

For det første, S760 ble valgt fordi forgjengeren kom best ut i billigkompakt-testen vår i fjor. Dessuten er 7 megapiksler en fordel fremfor 8 på små kompaktsensorer. :)

 

Optisk bildestabilisator utgjør en forskjell om du skal ta bilder av objekter i ro, men har ingen stor nytte om det er bevegelige objekter du fotograferer. Det kan heller ikke erstatte blitsen i de aller fleste situasjoner (spesielt festbilder og sånt, tatt i dårlig belysning om kvelden).

Mitt inntrykk av tenåringer flest, er at de gjerne nøyer seg med mobilbilder og at bildekvaliteten ikke er det viktigste. Det finnes selvsagt unntak, og de bør oppmuntres :)

 

ragamuffin: du vil nok ha mye moro med en LX3, men direkte knøttlite er det ikke. Linsa som stikker ut gjør at det ikke er like lommevennlig som feks en Casio, men det er absolutt ikke krisestort, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Olympus 1030SW er en spesielt god anbefaling. Pentax Optio W60 ser ut til å ha vesentlig bedre bildekvalitet (den er også mye bedre enn tidligere W-modeller fra Pentax).

 

Imaging resources har samples fra begge som kan sammenliknes her:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

 

Forskjellen er så stor, spesielt på lav ISO, at Olympusen ser ut som et mobilkamera ved siden av...

Lenke til kommentar

I "Til familien" kategorien vil jeg påstå at Fujifilm FinePix F100fd er et langt bedre valg enn hvilket som helst Canon Ixus. Det typiske familiekameraet vil i stor grad bli brukt til innendørs fotografering i dårlig belysning, og da er det ikke Canons kompaktkamera man bør velge.

Endret av 007_james
Lenke til kommentar
HVOR BRUKERVENNLIG er Samsung S760? Vurderer å kjøpe til en eldre herre som ikke akkurat er teknisk annlagt. Snarere tvert imot. Tror dere Samsung S760 funker?

 

Det er godt mulig jeg tråkker noen på tærne nå, men jeg ser ingen grunn til at eldre mennesker som har problemer med å forholde seg til mer enn en knapp absolutt må ha et digitalkamera. Det er så mye som de da plutselig må forholde seg til, som feks overføring av bilder osv. Ja, de kan få god hjelp i enkelte fotobutikker, men inntrykket mitt er at det blir veldig overveldende for mange.

 

Du bør altså se an om vedkommende faktisk vil ha noe nytte av kameraet. Liker han å ta bilder? Eller er han av typen som har bilder fra jul, 17. mai og sommerferien på samme filmrullen? Alder er jo også et viktig aspekt, jeg vet ikke hvordan du definerer "eldre herre". Men min erfaring er at fra 70-årene og oppover bør det være interesse og villighet til å lære hvis det i det hele tatt skal ha noen hensikt å kjøpe et digitalkamera.

 

Jeg vet om flere "eldre herrer" som storkoser seg med kameraene sine, og hvis du tror han tilhører denne kategorien, er S760 et veldig enkelt og brukervennlig kamera å starte med. Men jeg har også vært borti flere "eldre" som har blitt "lurt" til å kjøpe digitalkameraer av selgere, og som ikke trives med det fordi de ikke skjønner alle knappene, og at de ikke lenger får negativer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...