Gå til innhold

Smarttalk-killer fra Netcom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan se sånn ut moshpit. Men eksemplet ditt forutsetter jo at man hverken ringer eller sender sms. Jeg regner med at folk som velger dette abonnementet har et forbruk som uansett går over 99,- mdn. Og da ser du med en gang at en subsidiert telefon koster deg en hundrelapp ekstra i mnd. ;)

 

edit: ser at amobil nevner noe om høy måndesavgift i ingress. månedsavgift er ikke det samme som minstefakturering imo! Det er veldig bra at amobil gjør oss oppmerksom på minstefakturering (som jo er et ubetvilsomt onde), men samstundes så vil fast måndlig avgift være kr 0,- for de som har et høyt forbruk..

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Det er veldig bra at amobil gjør oss oppmerksom på minstefakturering (som jo er et ubetvilsomt onde), men samstundes så vil fast måndlig avgift være kr 0,- for de som har et høyt forbruk..

Minstefakturering er slett ikke et ubetvilsomt onde, kun på abonnement som FriHet og SmartTalk osv. Se på f.eks. Mewe - der har man minstefakturering slik det burde vært over alt. Man bestemmer selv hvor høyt det skal være, og jo høyere minstefakturering man velger dess større prisavslag får man på telefonen, eller lavere ringe- og meldingspris om man ikke vil kjøpe ny telefon. Mye bedre enn en ren månedsavgift som man egentlig ikke får noe igjen for.

Lenke til kommentar
Nå tenker jeg spesielt på abonnementet som djuice control og youngtalk fordi de reklamerer med at det koster ingenting i måneden samtidig som du kan betale 200kr og bruke hele beløpet. Men poenget er at du må betale 200kr i måneden...

Hele poenget med slike abonnement er jo nettopp denne forutsigbarhethen. Dersom man vil ha billigst mulig abonnement, og trekker inn kontroll-abonnementene i sammenligningen, har man virkelig misforstått noe.

 

Disse abonnementene er slett ikke billigst, og er heller ikke ment å være det, og vil antakelig heller aldri bli det. De er forutsigbare, og du vet hvor mye de kommer til å koste hver måned, noe som faktisk er innmari realt for de som er ansvarlig for å betale regningene til den som bruker det, eller for de som kjenner seg selv såpass godt at de vet det kommer til å gå over styr med forbruket hvis det ikke ligger noe der som stopper dem (flere har nok også brent seg på dette før de valgte en slik type abonnement).

 

At man totalt sett må betale litt høyere enhetspris for denne sikkerheten er noe man gjerne gjør - og hadde ikke disse abonnementstypene eksistert ville barnefamilier rundt omkring i det ganske land bedt på sine knær om at de ble opprettet.

Den dagen du får barn som skal ha mobilabonnement som du blir ansvarlig for å betale regningen på, vil du forstå dette veldig godt ;)

Lenke til kommentar
Så hvis du kjøper en sub. telefon og må betale 99kr i månedsavgift for det.. så blir det det samme som å _bare_ bestille abonnementet, siden den har min. fakt. på 99kr?

 

Nei helt det samme blir det ikke, ringer du for 100kr med subsidiert telefonabbonementet til 99kr mnd får du en regning på 199kr, ringer du for 100kr på et abbonement med 99kr minstefakturering får du en regning på 100kr. Ringer du derimot for 50kr får du i første tilfellet en regning på 149 og i andre tilfellet en regning på 99.

Lenke til kommentar
Snart må det bli innført at viss det er 0 kr i månedspris så skal det ikke være skulte utgifter eller minstepris :realmad:

Uenig. Dette gjøres av operatørene kun for at de skal forsikre seg om at du ikke har et abonnement som ligger og støver. Alternativet til å ikke ha minimumsfakturering blir da å ha mnd avgift, og da betaler du bare penger du ikke kan bruke.

 

Se på det utgått Telenor FriFiks, vs. FriHet som nylig har gått ned til 49 kr i minimumsfakturering (uten binding). FriFiks har ingen minimumsfakturering, men en månedsavgift på 29, ellers ligger FriHet 5 øre billigere på sms og minuttpris. Marginale forskjeller der altså, men likevel billigere.

Ergo, bruker du mindre enn 20 kr i mnd på ringing svarer det seg med FriFiks, men dette er noe de færreste gjør, og da vil FriHet være et bedre alternativ.

 

Minimumsfakturering er ingen skjult kostnad, såfremt denne er lav og du selvsagt bruker mer enn dette. Bruker du mindre enn 49 kr/mnd, bør du etter min mening gå over til kontantkort. Du betaler ikke noe ekstra for å ha minimumsfakturering, det er ved mnd. avgift du får ekstrautgifter.

Lenke til kommentar

Tjaa, slik jeg ser det har du fire typer abonnentkunder, du har dem som ringer mye og dem som ringer lite, og så har du dem som skal ha med og dem som skal ha uten binding på abonnementet sitt.

 

Ringer du lite, og ikke vil ha binding > kontantkort

Ringer du lite, og skal ha binding > abo med lav mnd avgift og høye ringepriser

Ringer mye, og vil ikke ha binding > abo med lave ringepriser, og dermed mnd. avgift. Dette bryr deg egentlig ikke, fordi du likevel bruker over minimumsfaktureringen

Ringer mye, og vil ha binding > abo med høy mnd avgift og lave ringepriser

 

Nå er det fremdeles flere operatører som holder på min.fakturering på 99, men dette er ihvertfall min oppfatning etter at Telenor skrudde ned minimum til 49 kr (og fjernet den ved bindingsavtaler). Nå har jeg faktisk portert tilbake til Telenor (djuice) fra Onecall pga overkommelig minimumsfakturering for mitt bruk.

 

Og så har du Onecall sitt faktura-abonnement, og flere andre abo som f.eks. Tele2 sheriff, som gir deg mobilregning på kr 0 hvis du ikke bruker mobilen en mnd. Her er det faktisk ingen minstefakturering whatsoever, og jeg har selv gått mange mnd uten å betale en regning til Onecall, fordi totalbeløpet brukte så lang tid på å overstige 20 kr (!!). Dette er imidlertid dyrere å bruke for dem som ringer litt mer aktivt, for ringeprisene blir ganske drøye når du bruker opp gratisminuttene. Da har du andre alternativer med lavere ringepriser, men ofte med minimumsfakturering. Dette velger du uansett kun hvis du vurderer at du bruker for mer enn et slikt "tilnærmet-null-regning"-abonnement dekker, slik at det blir endel utgifter likevel - såfremt du faktisk har litt kjennskap til marked og tilbud - og da er mobilbudsjettet ditt likevel over de fleste operatørers minimumsfakturering.

 

Hvis du først ikke ringer for mer enn 30 kr i mnd, er det vel deg hakkende likegyldig om du betaler 40 eller 70 øre per minutt du ringer? Sparte utgifter gir deg ikke engang råd til en cola per mnd - da kan du velge kontantkort!

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden anbefaler du NOEN å gå for kontantkort (annet enn barn med mobiltelefon, hvor det kan være fornuftig)? Ringer man for 30 kr/mnd, så kan man bytte til abonnementer som de du nevner, f.eks. Onecall Faktura eller Tele 2 Sheriff og få 0 kr/mnd. Den største fordelen med å slippe de tierne i måneden er gjerne å slippe å gå inn og betale regningene, men det blir jo også 3-400 kroner sparte utgifter i året.

 

Gjør det enkelt - bruk telepriser.no.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...