Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er du deprimert? Ta en test (GDS)


Green_Monster

Anbefalte innlegg

Geriatric Depression Rating Scale

Kort versjon:

Velg det beste svaret om hvordan du har følt det mest over den siste uken.

 

1. Er du vanligvis fornøyd med livet ditt? JA/NEI

2. Har du droppet ut av mange av dine vanlige akriviteter eller interesser? JA/NEI

3. Føler du at livet er tomt? JA/NEI

4. Kjeder du deg ofte? JA/NEI

5. Er du positivt instillt meste parten av tiden? JA/NEI

6. Bekymrer du deg stadig om at det skal skje deg noe vondt? JA/NEI

7. Føler du deg glad meste parten av tiden? JA/NEI

8. Føler du deg ofte hjelpesløs? JA/NEI

9. Foretrekker du å være hjemme, imotsettning til å gå ut å gjøre nye ting? JA/NEI

10.Føler du at du har mer problemer med hukommelse enn hva andre har? JA/NEI

11.Synes du det er fint å være levende nå? JA/NEI

12.Føler du deg ganske verdiløs sånn som du er akuratt nå? JA/NEI

13.Føler du deg energisk? JA/NEI

14.Føler du at din situasjon er håpløs? JA/NEI

15.Føler du at de fleste andre er bedre/flinkere en deg? JA/NEI

 

Svar i fet tekst = Depresjon

 

GDS Scoring

12-15 Alvorlig depresjon

8-11 Moderat depresjon

5-7 Mild/svak depresjon

0-4 Normal

 

www.stanford.edu/~yesavage

 

Eidt: Rettet link

 

 

 

 

 

 

5 poeng.. jeg er mildt deppa :)

Endret av Cri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at en alvorlig depresjon over lenger tid trenger profesjonell hjelp.. Dette er også bare en mini test og egentlig skal andre tester kanskje komme før denne for å kunne se bort andre ting som kan spille inn :)

 

Det at man regnes som helt normal på 4 poeng kan sikekrt være en trøst for mange. En mild depresjon opplever mange flere ganger i året :)

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påberope meg å ha omfattende kunnskaper om depresjon, men som alle andre har livet har hatt sine opp og nedturer for meg også. Men jeg vil tørre å påstå at man som oftest klarer å ha et noen lunde objektivt syn på ens egen mentale helsetilstand, selv om man er i en periode med depresjon.

 

En slik test blir dog veldig svart hvitt, eksempelvis på spørsmål 7. "Do you feel happy most of the time?". Jeg fant det vanskelig å svare hverken ja eller nei på spørsmålet da jeg føler meg tilfreds det meste av tiden. Å være glad, trist, lei eller å oppleve velvære, nytelse eller smerte er noe som man gjør hele tiden om hverandre og som ikke ekskluderer hverandre eller dominerer vår generelle sinnstilstand. Med litt skjønn går det greit å avgi ett svar, men det illustrerer hvor statisk og lite reellt resultatene av en slik test er når man faktisk må tilpasse seg testen.

 

Et annet eksempel er spørsmål nr 13. "Do you feel full of energy?". Svarer jeg nei teller det som et negativt tegn, men jeg føler meg som oftest ikke full av energi da det er en veldig radikal formulering. De eneste som går rundt og er fulle av energi dagen lang er hunder og små barn. Resten av oss føler oss bare fulle av energi i kjølvannet av en god treningsøkt, dagen etter guddommelig sex eller på tribunen når dommeren gjør tiårets tabbe.

 

På det siste spørsmålet om hvorvidt jeg føler at alle andre er bedre stilt enn meg må jeg si både ja og nei. Det virker som om majoriteten av menneskene rundt meg har det bedre enn meg, men det skylles nok både at gresset alltid er grønnere på den andre siden og at jeg bare ser dem når de er nysminket og håret er på plass. Jeg erkjenner at det ikke er slik, men det føles ofte slik når man bare omgås noen timer av døgnet. Igjen, jeg svarer nei fordi jeg ikke føler det i den grad at jeg ikke innser at det ikke er slik, men som de fleste andre føles det slik av og til allikevel.

 

Etter å ha tatt testen lider jeg vist av mild depresjon. Jeg vet hvordan det føles å ha en mild depresjon så jeg kan derfor erklære at det er feil og at testen ikke er optimal. Jeg vil tro at man må ha en langt mer utførlig test med flere svaralternativer til før man kan få resultater som samsvarer med hva testeren egentlig føler. Når man må bruke skjønn i svaralternativene er man garantert et resultat som ikke holder vann.

 

Forøvrig er den norske oversettelsen ikke helt optimal, good spirits er ikke likestilt med positiv innstilling, og ordet "vanligvis" i det første spørsmålet legger mer til setningen enn hva man finner i originalen.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Fikk også beskjed om å søke hjelp, noen jeg egentlig har lyst til, men ikke kan pga hva problemene gjelder. Lei situasjon :p
Så lenge problemene dine ikke har ført til brudd på den norske lov har du vel ikke noe å frykte med å søke hjelp? Har dem gjort det er det kanskje på tide å møte straffen og å være sterk nok til å erkjenne problemet å ende det en gang for alle.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Tipper 90% av all ungdom ville svart "riktig" på minst 5 spm...

Tipper jeg også. Så egentlig ikke noe vits i å ta den ettersom jeg har fått noe lignende skjemaer hos psykologen og fått diagnose, men tok den likevel bare for å se hva jeg fikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...